تأثیر معنویت درمانی بر استرس پیش از کنکور دانشآموزان دختر منطقه ۱۹ تهران
محورهای موضوعی : روان سنجیراضیه دارونی 1 , سیده معصومه جورابچی 2
1 - دانشگاه آزاد
2 - دانشگاه آزاد
کلید واژه: : استرس کنکور, دانشآموزان, معنویت درمانی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر باهدف تعیین تأثیر معنویت درمانی بر استرس پیش از کنکور دانشآموزان دختر منطقه ۱۹ تهران انجام شد. روش انجام پژوهش حاضر از نوع مطالعات تمام آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل 36 نفر از دانشآموزان داوطلب دختر مقطع متوسطه دوم (پایه دوازدهم) منطقه ۱۹ شهر تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده و در دو گروه آزمایش (۱۸ نفر) و کنترل (۱۸ نفر) به صورت تصادفی جایگزین شدند. شرکتکنندگان در مراحل پیشآزمون و پسآزمون استرس تحصيلي Gadzilla (1994) را تکمیل کردند. آزمودنیهای گروه آزمایش، طی 10 جلسه 45 دقیقهای (یکبار در هفته) تحت آموزش معنویت درمانی گروهی ریچاردز و برگین(1997) قرار گرفتند و گروه کنترل نیز هیچ آموزشی را دریافت نکردند. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از آزمون آمار توصیفی و استنباطی شامل میانگین و انحراف معیار و تحلیل کوواریانس تکمتغیره و چندمتغیره و با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 24 انجام شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که معنویت درمانی در بهبود استرس پیش از کنکور دانشآموزان دختر تأثیر معناداری دارد (p>0.001). میتوان نتیجه گرفت که معنویت درمانی میتواند روش مناسبی جهت کاهش استرس پیش از کنکور دانشآموزان دختر باشد.
The present study was conducted with the aim of determining the effect of spiritual therapy on pre-exam stress among female students in Tehran's District 19. The method of the present study was a fully experimental study with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of the study included 36 female volunteer students in the second high school (12th grade) in Tehran's District 19 in the academic year 1402-1403. Which were selected by simple random sampling method and randomly replaced in two experimental groups (18 people) and control (18 people). Participants completed the Gadzilla (1994) Academic Stress Scale in the pre-test and post-test stages. The subjects in the experimental group underwent Richards and Bergin (1997) group spirituality therapy training during 10 45-minute sessions (once a week), and the control group did not receive any training. The analysis and analysis of the research data was carried out using descriptive and inferential statistics including indicators and characteristics of deviation and univariate and multivariate analysis of covariance and using SPSS software version 24. The results of the present study showed that spirituality therapy has a significant effect on improving pre-exam stress in female students (p>0.001). It was concluded that spirituality therapy can be a suitable method for reducing pre-exam stress in female students.
ایمان پرور، سهیلا؛ نریمانی، محمد؛ تکلوی، سمیه و هاشمی، تورج. (۱۳۹۹). تهیه بسته روانی - آموزشی مبتنی بر مدرسه و بررسی اثربخشی آن بر فرسودگی تحصیلی و ارتقای اشتیاق تحصیلی دانشآموزان دختر پایه دوازدهم متوسطه دوره دوم پیش کنکوری، راهبردهای شناختی در یادگیری، ۸(۱۴): 36-21 SID. https://sid.ir/paper/255140/fa.
شریفی عارف، اعظم؛ طاووسی، محمود و امین شکروی، فرخنده. (۱۳۹۹). تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر معنویت بر سلامت روان سفیران سلامت دانشآموزی، مجله آموزش و سلامت جامعه، ۷(۳): ۱۸۶-۱۷۷. https://www.magiran.com/paper/citation?ids=2192253.
شکری، امید؛ کرمی نوری، رضا؛ فراهانی، محمدتقی و مرادی، علیرضا. (۱۳۸۹). آزمون ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه استرس تحصیلی، مجله علوم رفتاری،۴(۴):۲۸۳-۲۷۷. https://www.sid.ir/paper/129698/fa.
صفری، علیرضا؛ صادقي فيروزآبادي، وحید؛ رجبپور نيكنام، زهرا و عابدينی، علی. (۱۴۰۰). اثربخشی گروهدرمانی معنوی - مذهبی بر استرس تحصیلی دانشآموزان دختر پایه دهم متوسطه، روانشناسی و دین، ۱۵(۴ (پیاپی ۶۰)): ۱56-۱45. https://www.magiran.com/p2563400.
محمودی تبار، مینا؛ عالی محمدی، اشکان؛ کردی، لیلا؛ پیرزاده، فاطمه، احمدیپور، فریدون؛ جعفری، مهراب و صالحی، فرزانه. (۱۴۰۱). اثربخشی معنوی درمان استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر افکار منفی خودآیند و تحریکپذیری در افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی، فصلنامه علمی - پژوهشی سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، ۶(۳): ۱3۰-۱2۰ https://www.sid.ir/paper/1115553/fa .
Ansari, S., & Iqbal, N. (2025). Association of stress and resilience in college students: A systematic review and meta-analysis. Personality and Individual Differences, 236, 113006. https://doi.org/10.1016/j.paid.2024.113006
Baysal, M. (2022). Positive psychology and spirituality: A review study. Spiritual Psychology and Counseling, 7(3), 359-318. https://dx.doi.org/10.37898/spc.2022.7.3.179
Chua, R. Y., Ng, Y. L., & Park, M. S. A. (2018). Mitigating academic distress: The role of Corrado, D. D., Tortella, P., Coco, M., Guarnera, M., Tusak, M., & Parisi, M. C. (2025). Mental imagery and stress: the mediating role of self-efficacy in competitive martial arts athletes. Sec. Sport Psychology, 16. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2025.1517718 Ekwonye, A. U., Sheikhomar, N., & Phung, V. (2020). Spirituality: a psychological resource for managing academic-related stressors. Mental Health, Religion & Culture, 23 (9), 826-839. https://doi.org/10.1080/13674676.2020.1823951
Gadzella, B. M. (1994). Student-Life Stress Inventory: Identification of and Reactions to Stressors. Psychological Reports, 74 (2), 395-402. http://dx.doi.org/10.2466/pr0.1994.74.2.395
Hay, S. W., Lerner, J. V., & Dowling, E. M. (2024). Spirituality as a key asset in promoting positive youth development: Advances in research and practice. Psychology of Religion, 46(2). https://doi.org/10.1177/00846724241235187
Huberty, J., Green, J., Glissmann, C., Larkey, L., Puzia, M., & Lee, C. (2019). Efficacy of the Mindfulness Meditation Mobile App “Calm” to Reduce Stress Among College Students: Randomized Controlled Trial. JMIR Mhealth Uhealth, 7(6), e14273. doi: 10.2196/14273
Imanparvar, S., Narimani, M., Taklavey, S., & Hashemi, T, (2020). Preparing a school-based psycho-educational package and examining its effectiveness on academic burnout and improving academic enthusiasm of 12th grade female students of the second pre-Konkur period. Cognitive Strategies in Learning, 8(14), 21-36.
[Persian]. Jiangn, S., Ren, Q., Jiang, C., & Wang, L. (2021). Academic stress and depression of Chinese adolescents in junior high schools: Moderated mediation model of school burnout and self-esteem. Journal of Affective Disorders, 295, 2. DOI:10.1016/j.jad.2021.08.085
Jun, S., & Choi, E. (2015). Academic stress and Internet addiction from general strain theory. framework. Comput. Hum. Behav, 49, 282–287. doi: 10.1016/j.chb. 2015.03.001.
Khajuria, A., Kumar, A., Joshi, D., & Kumaran, S. (2024). Reducing Stress with Yoga: A Systematic Review Based on Multimodal Biosignals. Int J Yoga, 16(3), 156–170. doi: 10.4103/ijoy.ijoy_218_23
Kherodinashvili, Z. (2023). Spirituality as a Coping Mechanism for Academic Stress. Senior Projects Fall 2023. 25. https://digitalcommons.bard.edu/senproj_f2023/25
Leung, C. H., & Pong, H. K. (2021). Cross-sectional study of the relationship between the spiritual wellbeing and psychological health among university Students. PLoS ONE, 4 (16), e0249702. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0249702
Mahmoudi Tabar, M., AliMohammadi, A., Kurdi, L., Pirzadeh, F., Ahmadipour, F., Jafari, M., & Salehi, F. (2012). Spiritual effectiveness of mindfulness-based stress therapy on negative automatic thoughts and irritability in people with social anxiety, Scientific-Research Quarterly Journal of Islamic Lifestyle with a Health Focus, 6 (3), 120-130.
[Persian]. Mosavi, F.S. Marashian, F.S., Bakhtiarpour, S. (2022). Effectiveness of Mindfulness-based Stress Reduction and Dialectical Behavior Therapy on Pathological Worry and Difficulty in Emotion Regulation in Students With Depression Symptoms. J Research Health, 12 (3), 202 -193. [Persian]. Océane, A., Nathalie, B., & Christine-Vanessa, C. L. . (2024). Spirituality, forgiveness and self-esteem throughout adulthood in France. Archives of Gerontology and Geriatrics Plu, 100098, (4) 1. https://doi.org/10.1016/j.aggp.2024.100098
Park, S., Park, S. Y., Jang, S. Y., Oh, G., & Oh, I. H. (2020). The Neglected Role of Physical Education Participation on Suicidal Ideation and Stress in High School Adolescents from South Korea. Int. J. Environ. Res. Public Health, 17, 2838. doi: 10.3390/ijerph17082838
Puchalski, C. M., Vitillo, R., Hull, S. K., & Reller, N. (2018). Improving the Spiritual Dimension of Whole Person Care: Reaching National and International Consensus. Journal Palliat Med, 1,17(6), 642–656. doi: 10.1089/jpm.2014.9427
Safari, A., Sadeghi Firouzabadi, V., Rajabpour Niknam, Z., & Abedini, A. (2021). The effectiveness of spiritual-religious group therapy on academic stress of tenth grade female students, Psychology and Religion, 15, 4, (60), 145-156.
[Persian] Sharifi Aref, A., Tavusi, M & Amin Shokravi, F. (2010). The effect of a spirituality-based educational intervention on the mental health of student health ambassadors, Journal of Education and Community Health, 7 (3). 177-186
Shokri, O., Koromi Noori, R., Farahani, M.T., & Moradi, A. (2011). Testing the factor structure and psychometric properties of the Persian version of the Academic Stress Questionnaire. Journal of Behavioral Sciences, 4 (4), 277-283.
[Persian] Soares, D., & Woods, K. (2020). An international systematic literature review of test anxiety interventions 2011–2018. Pastoral Care Educ, 33, 311–334. doi:10.1080/02643944.2020.1725909
Toussaint, L., Nguyen, Q. A., Roettger, C., Dixon, K., Offenbächer, M., Kohls, N., Hirsch, J., & Sirois, F. (2021). Effectiveness of Progressive Muscle Relaxation, Deep Breathing, and Guided Imagery in Promoting Psychological and Physiological States of Relaxation. Evid Based Complement Alternat Med, 2, 5924040. doi: 10.1155/2021/5924040
Utari, I. N. D., & Hamid, A. Y. S. (2022). Academic Stress in Adolescent Students of an Islamic-Based School: The Correlation with Parenting Style and Spirituality. Journal of Public Health Research, 10 (s1), 2230. https://doi.org/10.4081/jphr.2021.233
Watson, P. W. S. T. J., Sotardi, V. A., Park, J. J., & Roy, D. (2021). "Gender Self-Esteem, Academic Stress, Life Satisfaction and Perceived Academic Achievement for New Zealand Adolescents. Journal of Adolescence, 8, 120-133. doi: 10.1016/j.adolescence.2021.02.009
White, M. S., Addison, C. C., & Jenkins, B. W. (2022). Beliefs and Practices Regarding Spirituality as a Healthcare Strategy. Journal of Preventive Medicine, 12 (3). doi: 10.4236/ojpm.2022.123004
Willemse، Suzan؛ Smeets، Wim؛ Leeuwen ،Evert van؛ Nielen-Rosier،Trijnie؛ Janssen، Loes and Norbert Foudraine. (2020). Spiritual care in the intensive care unit: An integrative literature research . Journal of Critical Care؛ 57: 55-78. DOI: 10.1016/j.jcrc.2020.01.026
Ye, L., Posada, A., & Liu, Y. (2019). A review on the relationship between Chinese adolescents’ stress and academic achievement. New Dir. Child Adolesc. Dev, 81–95. doi: 10/10. 1002 /cad.20265