ارزیابی مسئولیت پذیری اجتماعی مبتنی بر بعد زیست محیطی و ارتباط آن با پایداری شرکت ها
محورهای موضوعی : فصلنامه علوم اجتماعیمحمد حسن رجائی 1 , حمید رستمی جاز 2 , داود خدادادی 3 , علی امیری 4
1 - دانشجوی دکتری حسابداری، واحد بندر عباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.
2 - گروه حسابداری، واحد بندر عباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.
3 - گروه حسابداری، واحد بندر عباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.
4 - گروه حسابداری، واحد بندر عباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.
کلید واژه: مسئولیت پذیری, اجتماعی, مسئولیت پذیری اجتماعی, بعد زیست محیطی, پایداری شرکت ها, پایداری , محیط زیست ,
چکیده مقاله :
امروزه نقش واحدهای تجاری در اجتماع، دستخوش تغییرات بسیار زيادی شده است. به گونه ای که انتظار میرود واحدهای تجاری نه تنها به فكر افزايش سود خود بوده بلكه نسبت به اجتماع نیز پاسخگو و برای جامعه ای که در تعامل با آن هستند مفید باشند.
امروزه مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت با اضافه شدن مباحثی چون محیط زیست و مباحث حقوق بشر دامنه وسیع تری نسبت به گذشته پیدا کرده است. يكی از مهم ترين موضوعات در مديريت، مسئوليت پذیری اجتماعی بنگاهها و شركتها است. مسئوليت پذیری اجتماعی بنگاه به معنای الزام به پاسخگويی است.
هدف این تحقیق ارزیابی مسئولیت پذیری اجتماعی مبتنی بر بعد زیست محیطی شرکت ها و تحلیل وضعیت موجود این شاخصها در گزارشهای شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای شناسایی وضعیت موجود است. در این تحقیق، بعد زیست محیطی افشاء مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها را با مطالعه استانداردها و رهنمودهای شناخته شده بینالمللی و از طریق پرسشنامه، تحلیل عاملی و سایر روشهای آماری در یک قالب جامع ارائه داده است. همچنین، سطح افشاء مسئولیت پذیری اجتماعی و وضعیت حال حاضر آن، از طریق تحلیل محتوا گزارشات هیئت مدیره شرکتهای ایرانی مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته است. ضمنا بررسی ارتباط بین سطح افشاء مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها مبتنی بر بعد زیستمحیطی و پایداری شرکتها بر اساس معیارهای مبتنی بر دادههای حسابداری ودادههای بازار با در نظر گرفتن برخی از ویژگیهای شرکتها صورت گرفته است و با استفاده از نرم افزار SPSS و دادههای نرم افزار رهآورد نوین در بین سالهای 94 الی 98 مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج نشاندهنده میزان کم افشاء بعد زیست محیطی مسئولیت پذیری اجتماعی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. به همین دلیل، تدوین استانداردهای مناسب برای گزارشگری و افشاء این شاخصها در گزارشات سالانه شرکتها برای پاسخگویی به انتظارات در بازار سرمایه ایران ضروری میباشد.
در نهایت فرضیه اصلی تحقیق مورد تایید قرار گرفت که نشان داد میزان افشا بعد زیستمحیطی مسئولیتپذیری اجتماعی دارای تاثیر معنیدار بر پایداری شرکتها میباشد.
Today, the role of businesses in society has undergone many changes. Businesses are expected to not only focus on increasing their profits, but also be accountable to society and be useful to the society they interact with.
Today, corporate social responsibility has become more widespread than ever before with the addition of issues such as the environment and human rights issues
The purpose of this study is to evaluate the social responsibility based on the environmental dimension of companies and analyze the current situation of these indicators in the reports of companies listed on the Tehran Stock Exchange to identify the current situation. In this study, the environmental dimension of corporate social responsibility disclosure is presented in a comprehensive format by studying recognized standards and guidelines and through questionnaires, factor analysis and other statistical methods. Also, the level of disclosure of social responsibility and its current status has been evaluated and analyzed through content analysis of the reports of the board of directors of Iranian companies. In addition, examining the relationship between the level of disclosure of corporate social responsibility based on the environmental dimension and sustainability of companies based on criteria based on accounting data and market data, taking into account characteristics of companies. was analyzed using SPSS software and data of New Rahavard software .
The results show the low level of disclosure of the environmental dimension of social responsibility in companies listed on the Tehran Stock Exchange. For this reason, it is necessary to develop appropriate standards for reporting and disclosing these indicators in annual reports of companies to meet expectations in the Iranian capital market.
Finally, the main hypothesis of the research was confirmed, which showed that the degree of disclosure of the environmental dimension of social responsibility has a significant effect on the sustainability of companies.
