بازخوانی باورها و آیین¬های جاهلیت در قرآن کریم و اثرات آن برخانواده های امروزی
محورهای موضوعی :حبیب مکارم نژاد 1 , علی فتح الهی 2 , اردشیر منظمی 3
1 - دانشجوى دکتراى گروه ادیان و عرفان، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامى، خرم آباد، ایران (نویسنده مسئول) makarem.0182@gmail.com
2 - دانشیار گروه ادیان و عرفان، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامى، خرم آباد، ایران Ali.Fathollahi@yahoo.com
3 - عضو هیئت علمی و استادیار گروه معارف اسلامی و فلسفه اسلامی دانشگاه لرستان، am14noor@yahoo.com
کلید واژه: آیین¬ها, باورها, جاهلیت و قرآن کریم,
چکیده مقاله :
چکیده مقدمه: هدف این پژوهش، کنکاش در رویکرد قرآن به باورها و آیین¬های اعراب پیش از اسلام می¬باشد. قرآن کریم به عنوان کتاب آسمانی آخرین دین سامی به دلیل هم مرز بودن با این عصر، توانسته اخبار قطعی و صحیحی را در اختیار پژوهشگران بگذارد. در متون دینی و تاریخی از این دوره به «جاهلیت» یاد می¬شود، دوره¬ای که نقش مهمی در شناخت باور¬های مردمی که نخستین بذر¬های تمدن اسلامی در سرزمین آنها کاشته شد، دارد. می¬توان ادعا نمود بدون این آگاهی شناخت از دین اسلام ناقص خواهد بود؛ چرا که برخی از باورها وآیین¬های دوره¬ی جاهلیت هرچند با نگرش¬های متفاوت، در دین اسلام ادامه یافت. از سوی دیگر قرآن¬کریم در موارد متعدد مسلمانان را از بازگشت به (فرهنگ) این دوران نهی می¬کند. روش پژوهش: این پژوهش به روش توصیفی و تحلیل محتوا به تبیین پاره¬ای از این باورها و آیین¬ها، که در مهمترین تفاسیرشیعه، سنی وکتب تاریخی آمده است، پرداخته است. یافته ها: یافته¬های این پژوهش از سویی، نشان¬گر تلاش حداکثری پیامبر اسلام(ص) و فرهنگ قرآنی، بر زدودن رذایل اخلاقی همچون عصبیت، حماقت، خشم، چندهمسری، دخترکشی و... و از سوی دیگر تاکید بر فضایل اخلاقی همچون توجه به انصاف و برادری، تربیت فرزند بر مبنای دستورات قرآن، توجه به همسر به عنوان مکمل زندگی، عدم تبعیض میان فرزند دختر و پسر و... می¬باشد. نتیجه گیری: با توجه به یافته ها می توان گفت قرآن با معرفی همه ¬جانبه¬ اعتقادات و رسوم دینی و اجتماعی مردم عصر جاهلیت، مسلمانان را، پس از رحلت پیامبراعظم(ص)؛ از بازگشت به آن دوران برحذر می¬دارد. دورانی که دو ویژگی مهم حلم و عقلانیت، بهای چندانی نداشت و بیشتر گمراهی اعراب¬ نیز به دلیل فراموشی این دو عنصر حیاتی می¬باشد؛ و این خطر در دنیای جدید و در خانواده¬های دینی نیز همچنان ملت اسلامی را، در اَشکال جدید تهدید می¬کند.
Abstract Introduction: The purpose of this research is to delve into the Quran's approach to pre-Islamic Arab beliefs and rituals. As the holy book of the last Semitic religion, the Holy Qur'an has been able to provide accurate and correct news to researchers due to its border with this age. In religious and historical texts, this period is referred to as "Ignorance", a period that plays an important role in understanding the beliefs of the people who planted the first seeds of Islamic civilization in their land. It can be claimed that without this awareness, the knowledge of Islam will be incomplete; because some of the beliefs and rituals of the Jahiliyyah period, although with different attitudes, continued in the Islamic religion. On the other hand, the Holy Quran prohibits Muslims from returning to the (culture) of this era in many cases. Research method: This research, using the descriptive method and content analysis, explained some of these beliefs and rituals, which are found in the most important interpretations of Shia, Sunni and historical books. Finding: The findings of this research, on the one hand, show the maximum effort of the Prophet of Islam (PBUH) and the Quranic culture, to remove moral vices such as nervousness, stupidity, anger, polygamy, girl-killing, etc., and on the other hand, emphasize moral virtues such as attention To be fair and brotherly, raising a child based on the instructions of the Qur'an, paying attention to the wife as a complement to life, not discriminating between male and female children, etc. Conclusion: According to the findings, it can be said that the Qur'an introduced all the religious and social beliefs and customs of the people of the Jahilit era, the Muslims, after the death of the Prophet (PBUH). He warns against returning to that era. An era when the two important qualities of humility and rationality were of little value, and most of the Arabs' misguidance is due to the forgetting of these two vital elements; And this danger in the new world and in religious families continues to threaten the Islamic nation in new forms.
References:
1- The Holy Quran
2- Toshohiko I., Ethical-religious concepts in the Holy Quran. Farzanrooz.1999; 262: 108-121.
3- Saif SH., Asr al-Jahili era. Darolmaaref.1960; 39(89): 67-72.
4- Ahmad A. Mojam Meqaiso lloghat Dictionary of comparisons. Manshoorat. bita. 100.
5- Ali J., Al-Musafal fi Tarikh al-Arab before Islam. Darolelm.1993; 1(37.38), 1(119), 3(196.197), 6(201), 6(347),6(569),4(616).
6- Tabarsi F., Al Jama'i communities.Alnashroaislami.2002; 6(118).
7- Tabatabaee M., Tafsir al-Mizan. Islami.2008; 16(462). 1(240),16(462),1(28),7(245),14(537),9 (95),9(240),2(112.113),1(578),4(412).
8- Aazartash A. Pakatchi A. The great Islamic encyclopedia, 2006; 17 (74),(440), 10(73)
9- Jafarian R., Political history of Islam. Ministry of Culture and Islamic Guidance. 1992; 49:61.
10- Ragi B. History of Arabic literature.Farha.2010; 45
11- Fouzan S., Description of the problems of ignorance .Darolasmat .2001; 9(11): 34.
12- Sharif M. History of philosophy in Islam, Nashrer Markaz.1983; 188:180.
13- Toshohiko I., God and man in the Qur'an. Anteshr.1982: 107-9. Doi: 264. 264-279.119.121, 127.
14- Abdolhamid A., Explanation of Nahj al-Balagha.Marashi.1983; 1:118-119
15- Karmali A., Arab religions. Adrasat va Nashr.2005: 43-44.
16- Nas J. A comprehensive history of religions.Elmi farhangi.2003; 710, 709, 13.
17- Shaighan D. Indian religions and philosophical schools. Amirkabir. 2010; 1(48)
18- Armstrong K,, Theology from Abraham until now, Markaz, 2006; 162.
19- Kalbi H., Names. Nashre No.1985; 113(14): 9.
20- Tofigh B., Ancient Arab history.Darolfekr. 2001: 293.
21- Fakhroodin M., Tafsir al-Fakhr al-Razi.Daroalfekr.1981; 1(108), 1(173), 1(18).
22- Alosi M. The spirit of meanings in the interpretation of the great Qur'an. Bija; 1(58), 11(13), 1(58),5(196),1(424).
23- Molavi J., Maulawi's Masnavi.Ahoora.2008: 4(1168).
24- Amr al-Qais,. Darolmarefat.2004; 90, 37.
25- Fazaee Y., Social foundations of primitive religions.Dehkadeh.2005; 134.
26- Loboon G., Islamic and Arab civilization. Elmi.1939; 112,527,
27- Salem A., Arab history before Islam.Elmi va Farhangi.2004; 383(634): 363- 349.
28- Asmart. N,. Human religious experience. Samt. 2004: 60.
29- Majlesi M., Bahar Al-Anwar.Alvafa.1983; 67(275).
30- Yaghoobi A., Jacobean history.Bongahe Tarjoome.1970; 1(331): 332
31- Mohammad A. lesanolarab Arabic language.Darsadr.1993; 3(246).
32- Tabarsi F., Al-Bayan Al-Tafseer al Qur'an .Darolmortaza .2006; 4(342), 3(39), 3(42).
33- Mybodi A., Comprehensive interpretations of light.Tahghighat Kampiuter Olome Islami.2015; 4(42), 3(425).
34- Nosratbigom A., Al-Makhzhan al-Irfan in Tafsir of the Holy Qur'an.Hemaiat as khanevadehaie bi sarparast, bita: 382.
35- Zomakhshari j., Al-Kashaf's commentary on the facts of Al-Tanzil and Ayun Al-Aghawil in the aspects of Al-Tawail. Darolmarefat.2009; 9(412), 119, 1(118).
36- Siouti A., Al-Dar al-Manthur fi al-Tafseer Balmathur. Hejrolbohos , 2000 ; 3(183): 183.
37- Abdolrahman A. Zad Al-Misrafi, the science of interpretation, Almaktabatoleslamiah,1984: 352
38- Kasiroghorshialdemeshghi E., The Great Quran .Dareabkolhazm. 1998; 4(46): 253.
39- Toosi M., Al-Tabyan fi Tafsir al-Qur'an.Darotoras Alarabi.Bita; 1998; 5(117).
40- Abdolmelek A., The biography of the Messenger of God.Markaz. 1994; 13:197
41- Benam., Al-Aqda al-Thamin in the Duavin of the Al-Jahlin poets. Allobnania. 1886: 89
42- Mohammadtaher A. Tafsir al-Tahrir and al-Tanwar.Alnashrat. 1984 ; 1(224): 2(59)
43- Vahedinyshaboory A., Descendants.Daroleslah.1992; 57,146-148.
44- GHortabi M., Al-Jami Lahkam Al-Qur'an. Alresalat.2006: 270.
45- Shirazialbizavi N. Anwar al-Tanzil and Asr al-Tavil. Darorashid.2000; 2(175): 6
46- GHarnati M., Bahrul Mahit. Arrsalatol Alamiat.2015; 2(287), 2(143), 2(151), 2(151).
47- Mohammad A. Makkah news and its effects, Asadi, 2003: 189-189.
48- Abdoo M., Tafsir al-Manar. Darolmanar.1988; 2(42).
49- Avaz A., Chapters in Arab culture before Islam.Bija, 2006: 293.
50- Tabari F., Tafsir al-Tabari Jami al-Bayan a Tawil Ai al-Qur'an. Hejr Lelbohoos va Adarasotolarabiah. Bita; 1998; 1(168).
51- Ayashi M., Tafsir al-Ayashi. Albeasah. 2000; 2(171): 2
52- Roozbahan B., Arais al-Bayan in the facts of al-Bayan.1994: 69.
53- Jorji Z., History of Islamic civilization.Amiarkabir.1993; 2(920).
54- Hashemi A., Women in Jahili poetry. Almaaref. 1960: 162.
55- GHoshiri A., Qashiri interpretation.Darolkotobolelmieh. 2007: 210.