نقش مشکلات رفتاری کودکانِ طیف اُتیسم در پیش¬بینی استیگمای درونی¬شده و استرس والدینی مادرانشان
محورهای موضوعی :سحر خوش¬سرور 1 , محمد نریمانی 2
1 - دپارتمان مشاوره خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2 - عضو هیات علمی
کلید واژه: مشکلات رفتاری, استیگمای درونی¬شده, استرس والدینی, اختلال طیف اُتیسم,
چکیده مقاله :
اگرچه به¬وضوح مشخص شده است که خانواده¬های دارای کودک طیف اُتیسم، در معرض خطر افزایش استرس و سایر مشکلات هستند، اما در مورد اینکه کدام ویژگی¬های کودک ممکن است واسطه¬ی ایجاد این خطر شوند، اطلاعات کمی در دست است. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش مشکلات رفتاری کودکانِ طیف اُتیسم در پیش¬بینی استیگمای درونی¬شده و استرس والدینیِ مادران آنها بود. برای این منظور، طی یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی، 60 کودکِ مبتلا به اُتیسم به همراه مادرانشان به روش نمونه¬گیری در دسترس از بین تمامی کودکان مبتلا به اُتیسم و مادرانشان در دو مرکز توانبخشی تهران انتخاب و از نظر مهارت¬های اجتماعی، استیگمای درونی¬شده و شاخص استرس والدینی مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان نشان داد که بین مشکلات رفتاری کودکانِ طیف اُتیسم با استیگمای درونی¬شده و استرس والدینیِ مادرانشان ارتباط وجود دارد. رفتارهای درونی¬سازی و بیش¬فعالیِ کودکان 3/27 درصد از وارﯾﺎﻧﺲ استرس والدینی، و رفتارهای برونی¬سازی و بیش¬فعالیِ کودکان 9/27 درصد از وارﯾﺎﻧﺲ استیگمای درونی¬شده در مادران را تبیین کردند. با توجه به یافته ها، برنامه¬های آموزشی و حمایتی برای والدین (مخصوصاً مادران)، در کنار توانبخشیِ کودکان اُتیسم، پیشنهاد می¬شود.
Although it is well known that families of children with an autism spectrum disorder (ASD) are at risk for increased stress and other problems, little is known about what child characteristics may mediate that risk. The aim of this study was to determine the role of behavioral problems of children with autism spectrum disorder in predicting their mothers’ internalized stigma and parenting stress. To this end, through descriptive research conducted in the framework of correlation studies, 60 children with autism and their mothers were selected from all children with autism spectrum disorder and their mothers who referred to two rehabilitation centers in Tehran by convenience sampling and were evaluated in terms of behavioral problems, internalized stigma, and parental stress index. Results of simultaneous multiple regression analysis showed that there was a relationship between behavioral problems in children with autism spectrum disorder and their mothers’ internalized stigma and parenting stress (p<0.05). Internalizing and hyperactive behaviors in children explained 27.3% of parental stress variance, and externalizing and hyperactive behaviors in children explained 27.9% of maternal internalized stigma. Hence, educational and supportive programs for parents are recommended, especially for mothers, along with rehabilitation of children with autism.