مدلسازی پیشرانهای فرهنگ سازمانی مبتنی بر رهبری ناب دانشگاه با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیخدیجه ندری 1 , 2 , فتاح ناظم 3
1 - کارمند
2 - گروه علوم تربیتی،واحد رودهن،دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران (نویسنده مسئول)
3 - عضو هیات علمی واحد رودهن
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, دانشگاه, رهبری, رهبری ناب.,
چکیده مقاله :
این مطالعه به دنبال بررسی مدلسازی پیشرانهای فرهنگ سازمانی مبتنی بر رهبری ناب است. از نظر هدف این مطالعه کاربردی و به شیوه پیمایش صورت گرفته است. 21 نفر از اساتید واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی در شهر تهران در این مطالعه شرکت نمودند. جهت طراحی مدل از رویکرد کیفی و روش مدلسازی ساختاری- تفسیری استفاده شده است. بر این اساس، هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی و سطحبندی پیشرانهای فرهنگ سازمانی مبتنی بر رهبری ناب دانشگاه است. روش نمونهگیری در بخش کیفی بصورت هدفمند بود. ابزار گردآوری دادههای کیفی، پروتکل مصاحبه نیمهساختاریافته بود. جهت تحلیل دادهها نیز از کدگذاری نظری استفاده شده است. جامعه آماری بخش مدلسازی ساختاری تفسیری در زمینه سطحبندی پیشرانها 21 نفر از اعضای هیئت علمی واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی در شهر تهران تشکیل دادند. ملاک خبرگی حداقل 5 سال عضویت هیئت علمی بوده است. روش نمونه گیری نیز به ترتیب در دسترس و هدفمند بود. بر اساس یافتههای بخش کیفی، 125 کد باز، تحلیل و دستهبندی شد و در نهایت 9 پیشران استخراج شد. پیشرانهای فرهنگ سازمانی مبتنی بر رهبری ناب دانشگاه شامل 9 عامل برنامه ریزی راهبری دانشگاه مبتنی بر اصول ناب، مشارکت کارکنان، ساختارهای فراگیر و حمایتی ناب دانشگاه، رویکرد سیستمی در اداره امور دانشگاه، تفکر بلندمدت مدیران، بهبود مستمر، انطباق تفکر ناب با آموزش، تمرکز بر مشتری، ذینفعان دانشگاهی بود. همچنین، بر اساس نتایج مدلسازی ساختاری تفسیری، بیشترین وابستگی در برنامه ریزی راهبری دانشگاه مبتنی بر اصول ناب بود. ذینفعان دانشگاهی و تمرکز بر مشتری از کمترین وابستگی و بیشترین اثرگذاری برخوردار بودند. همچنین مشخص شد، متغیرهای تمرکز بر مشتری، بهبود مستمر، انطباق تفکر ناب با آموزش عالی، ذینفعان دانشگاهی متغیر مستقل بودند. متغیرهای برنامه ریزی راهبری دانشگاه مبتنی بر اصول ناب، رویکرد سیستمی در اداره امور دانشگاه، متغیر وابسته بودند.
This study seeks to investigate the modeling of organizational culture drivers based on lean leadership. In terms of purpose, this study is applied and conducted in a survey manner. 21 professors from different departments of Islamic Azad University in Tehran participated in this study. A qualitative approach and structural-interpretive modeling method were used to design the model. Accordingly, the purpose of the present study is to identify and classify the organizational culture drivers based on lean leadership of the university. The sampling method in the qualitative section was purposeful. The qualitative data collection tool was a semi-structured interview protocol. Theoretical coding was also used to analyze the data. The statistical population of the interpretive structural modeling section in the field of classifying the drivers consisted of 21 faculty members from different departments of Islamic Azad University in Tehran. The criterion for expertise was at least 5 years of faculty membership. The sampling method was also accessible and purposeful, respectively. Based on the findings of the qualitative section, 125 open codes were analyzed and categorized, and finally 9 drivers were extracted. The drivers of the organizational culture based on lean leadership of the university included 9 factors: university management planning based on lean principles, employee participation, inclusive and supportive lean university structures, a systemic approach in university administration, long-term thinking of managers, continuous improvement, adaptation of lean thinking to education, customer focus, and university stakeholders. Also, based on the results of interpretive structural modeling, the most dependence in university management planning was based on lean principles. University stakeholders and customer focus had the least dependence and the most impact. It was also determined that the variables of customer focus, continuous improvement, adaptation of lean thinking to higher education, and university stakeholders were independent variables..
[1] Akanji, B., Mordi, C., Ituma, A., Adisa, T. A., & Ajonbadi, H. (2020). The influence of organisational culture on leadership style in higher education institutions. Personnel Review, 49(3), 709-732.
[2] Amaro, P., & Alves, A. C. (2023). The Integration of Lean Thinking Principles in the Organizational Culture Model. Organizational Cultures, 24(1), 1.
[3] Attri, R et al. (2013). Interpretive Structural Modelling (ISM) approach: An Overview. https://www.semanticscholar.org/paper/698fc14d178beda20847640c8530921c8f0d51af
[4] Balzer, W. K. (2020). Lean higher education: Increasing the value and performance of university processes. Productivity Press.
[5] Balzer, W. K., Brodke, M. H., & Thomas Kizhakethalackal, E. (2015). Lean higher education: successes, challenges, and realizing potential. International Journal of Quality & Reliability Management, 32(9), 924-933.
[6] Bendermacher, G. W. G., oude Egbrink, M. G., Wolfhagen, I. H. A. P., & Dolmans, D. H. (2017). Unravelling quality culture in higher education: a realist review. Higher education, 73, 39-60.
[7] Emiliani, M. L. (2015). Engaging faculty in lean teaching. International Journal of Lean Six Sigma, 6(1).
[8] Erthal, A., & Marques, L. (2018). National culture and organisational culture in lean organisations: a systematic review. Production Planning & Control, 29(8), 668-687.
[9] Fernandez, A., & Shaw, G. (2020). Leadership in higher education in an era of new adaptive challenges. In INTED2020 Proceedings (pp. 61-65). IATED.
[10] Indrasari, M. (2017). The Effect Of Organizational Culture, Environmental Work, Leadership Style On The Job Satisfaction And Its Impact On The Performance Of Teaching In State Community Academy Bojonegoro. Sinergi: Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen, 7(1).
[11] Jamali, A., Bhutto, A., Khaskhely, M., & Sethar, W. (2022). Impact of leadership styles on faculty performance: Moderating role of organizational culture in higher education. Management Science Letters, 12(1), 1-20.
[12] Kluse, C., & Shannon, C. J. (2022). Challenges to the Implementation of Lean Practices in Higher Education: Is the Culture in Higher Education Conducive to Adoption of Lean Principles and Philosophy?. Journal of Management & Engineering Integration, 15(2).
[13] Kokkinou, A., & van Kollenburg, T. (2022, November). Lean for Social Enterprises: Doing the Right Things. In European Lean Educator Conference (pp. 261-272). Cham: Springer International Publishing.
[14] Leiter, M. P. (2019). The psychology of work engagement. In Oxford Research Encyclopedia of Psychology.
[15] Robinson, M., & Yorkstone, S. (2014). Becoming a Lean University: the case of the University of St Andrews. Leadership and governance in higher education: Handbook for decision-makers and administrators.
[16] Rooke, J. (2020). People and knowledge: lean organisation. In Lean Construction (pp. 85-101). Routledge.
[17] Scoggin, J. C. (2017). The interdependency of Lean implementation and organization development (Doctoral dissertation, The Chicago School of Professional Psychology).
[18] Snyder, K., Ingelsson, P., & Bäckström, I. (2024). Developing value-based leadership for sustainable quality development: a meta-analysis from a study of Lean manufacturing. International Journal of Lean Six Sigma.
[19] Soliman, M. H. A. (2023). Toyota Production System Concepts: The Guidebook to Toyota's Corporate Strategy and Leadership–Series Books 1 to 6. Mohammed Hamed Ahmed Soliman.
[20] Torlak, N. G., & Kuzey, C. (2019). Leadership, job satisfaction and performance links in private education institutes of Pakistan. International Journal of Productivity and Performance Management, 68(2), 276-295.
