اثربخشی بستهآموزشی "مرا محکم در آغوش بگیر رهایمکن" بر ارتباط مؤثر والدین دختران نوجوان
محورهای موضوعی : روانشناسیسیده نجمه ضیائی 1 , سید ایمان قطب 2
1 - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، موسسه آموزش عالی شاندیز، مشهد، ایران.
2 - استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، موسسه آموزش عالی شاندیز، مشهد، ایران.
کلید واژه: ارتباط موثر, والدین دارای دختر نوجوان, دختران نوجوان,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی بسته آموزشی "مرا محکم در آغوش بگیر رهایم کن" بر ارتباط مؤثر والدین دختران نوجوان بود. روش پژوهش حاضر کمی از نوع نیمه آزمایشی با گروه آزمایش و گواه و طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل همراه با پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل والدین دختران دبیرستانی مقطع دوم ناحیه 2 مشهد بود روش نمونهگیری در تحقیق حاضر به صورت داوطلبانه بود که به صورت تصادفی در یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شد. حجم نمونه موردنظر برای پژوهش حاضر شامل 30 دختر نوجوان دبیرستانی در مشهد به همراه والدین آنها بود که در دو گروه آزمایشی و کنترل (هر گروه 15 نفر) طبقه بندی شد. ابزار گرداوری شامل مقیاس خودارزشمندی کروکر و همکاران (۲۰۰۳) و مقیاس رابطه والد - فرزند فاین و همکاران (1983) بود . تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه ۲۵ و روش آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که بسته آموزشی "مرا محکم در آغوش بگیر رهایم کن" بر ارتباط مؤثر والدین دختران نوجوان تاثیر مثبت و معناداری دارد.
The aim of this study was to investigate the effectiveness of the educational package "Hold Me Tight, Let Me Go" on fostering effective communication between parents and their adolescent daughters. The research method was quantitative and quasi-experimental, utilizing a pre-test, post-test control group design with a one-month follow-up. The statistical population of this study consisted of parents of high school sophomore girls in District 2 of Mashhad. The sampling method was voluntary and participants were randomly assigned to either an experimental group or a control group. The sample size included 30 adolescent high school girls in Mashhad along with their parents, divided into two groups (15 participants in each group). Data collection tools included the Crocker Self-Esteem Scale (2003) and the Parent-Child Relationship Scale by Fine et al. (1983). Data analysis was performed using SPSS software version 25 and the repeated measures ANOVA statistical method. The findings indicated that the "Hold Me Tight, Let Me Go" educational package had a significant and positive impact on enhancing effective communication between parents and their adolescent daughters.
پیشوایی، م.، بختیاریفر، آ. ا.، امیری، م.، پیشوایی، م. ح. (1393). بررسی اهمیت روابط مؤثر والدین و فرزندان. همایش ملی تحکیم بنیان خانواده و نقش زن.
حافظ شعرباف، ر.، قنبری هاشمآبادی، ب. ع.، و علیدوستی، ف. (1402). مقایسه اثربخشی آموزش هیجانمدار مبتنی بر رویکرد (HMT-LMG) و تحلیل ارتباط متقابل (TA) بر تمایزیافتگی و حل تعارض والد-نوجوان. فصلنامه علمی-پژوهشی روانشناسی کاربردی، 17(2)، 63-89.
ستوده ناورودی، س. ا.، نیکنام، م.، و پورآقا رودبرده، ف. (1399). اثربخشی زوج درمانی هیجانمدار بر صمیمیت عاطفی والدین بعد از تولد فرزند اول. اولین کنفرانس بینالمللی روانشناسی، علوم اجتماعی و علوم انسانی.
ضیا شیخالاسلامی، ن.، حیدری، ا.، آقاعلی، م.، و خدادادی، ج. (1395). نگرش دانشجویان پزشکی و پرستاری نسبت به ارتباط والدین با دانشگاه. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، 10(3)، 88-92
عراقی، ی. (1387). بررسی کیفیت رابطه والد-فرزندی در دو گروه از دانشآموزان پسر پرخاشگر و غیرپرخاشگر. مجله مطالعات روانشناختی، 4(4)، 113-129.
محمدی، س. (1401). بررسی تأثیر رفتار والدین بر اختلالات رفتاری دانشآموزان مناطق محروم. دومین کنفرانس ملی مطالعات کاربردی در فرایندهای تعلیم و تربیت.
نوری، ن.، و ایرانمنش، س. ا. (1401). اثربخشی زوجدرمانی هیجانمدار به شیوه «محکم مرا در آغوش بگیر» بر سبکهای دلبستگی، سازگاری زناشویی و صمیمیت جنسی زوجین. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 13(1)، 363-387.
Aikin, N. T., & Aikin, P. A. (2017). The hold me tight® let me go program conversations for connection: Facilitators’ guide for families with teens: A relationship education and enhancement program. Ottawa: ICEEFT.
Aikin, N. T., & Aikin, P. A. (2018). Hold Me Tight/Let Me Go enrichment program for families and teens. In J. L. Lebow (Ed.), Encyclopedia of Couple and Family Therapy. Springer International Publishing. URL :https://doi.org/10.1007/978-3-319-15877-8_130-1
Angus, L., & Kagan, F. (2017). Empathic relational bonds and personal agency in psychotherapy: Implications for psychotherapy supervision, practice, and research. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, 44(4), 371.
Arabatzoudis, T., Rehm, I. C., Nedeljkovic, M., & Moulding, R. (2017). Emotion regulation in individuals with and without trichotillomania. Journal of Obsessive-Compulsive and Related Disorders, 12, 385–394. URL : https://doi.org/10.1016/j.jocrd.2016.12.005
Bagarozzi, D. A. (2023). Enhancing intimacy in marriage: A clinician's guide. Routledge. URL : https://doi.org/10.4324/9781003284104
Bagarozzi, D. A. (2021). Enhancing intimacy in marriage: A clinician’s handbook. London: Brunner-Routledge.
Dalgleish, T. L., Johnson, S. M., Burgess Moser, M., Lafontaine, M. F., Wiebe, S. A., & Tasca, G. A. (2015). Predicting change in marital satisfaction throughout emotionally focused couple therapy. Journal of Marital and Family Therapy, 41(3), 276–291. URL : https://doi.org/10.1111/jmft.12077
Johnson, S. (2008). Hold me tight: Seven conversations for a lifetime of love. Little, Brown Spark.
Johnson, S. (2019). Attachment in action—changing the face of 21st century couple therapy. Current Opinion in Psychology, 25(1), 101–104. URL : https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2018.02.015
Wills, T. A., Okamoto, S. K., Knight, R., & Pagano, I. (2019). Parental support, parent–adolescent conflict, and substance use of Native Hawaiian and other Pacific Islander youth: Ethnic differences in stress-buffering and vulnerability effects. Asian American Journal of Psychology, 10(3), 218–226. URL : https://doi.org/10.1037/aap0000155