الگوی همسویی استراتژی های تولید و بازاریابی در صنعت لوازم خانگی با رویکرد صنعت 4.0
محورهای موضوعی : پژوهش های مدیریت راهبردی
رامین نوری
1
,
مهرداد حسینی شکیب
2
1 - دانشآموخته كارشناسي ارشد مديريت کسبوکار، واحد كرج، دانشگاه آزاد اسلامي، كرج، ايران
2 - استادیار گروه مديريت صنعتي، واحد كرج، دانشگاه آزاد اسلامي، كرج، ايران
کلید واژه: صنعت 4.0, همسویی استراتژیک, استراتژی تولید, استراتژی بازاریابی, صنعت لوازم خانگی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی برای همسویی استراتژی های تولید و بازاریابی در صنعت لوازم خانگی با رویکرد صنعت 4.0 انجام شد. در این پژوهش ابتدا با روش تحلیل محتوا، ابعاد و شاخص های موثر بر موضوع پژوهش استخراج و برمبنای آن، پرسشنامه دلفی تدوین شد. پرسشنامه در اختیار 15 نفر از خبرگان صنعت لوازم خانگي قرار گرفت و طی سه مرحله ارزیابی شد. پس از نهایی شدن ابعاد و شاخص شد که در بین 60 نفر از کارشناسان شرکت های فعال در صنعت لوازم خانگی که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند، توزیع گردید. داده های گردآوری شده در این مرحله، با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی و نرم افزار Smart-PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته¬های این پژوهش شامل شناسایی و اولویت¬بندی 42 شاخص در قالب 5 بُعد اصلی موثر بر همسویی استراتژیهای تولید و بازاریابی در صنعت لوازم خانگی با رویکرد صنعت 4.0 بود. این ابعاد عبارتند از: بهینه¬سازی زنجیره تامین، یکپارچه سازی تکنولوژی، رویکرد مشتری مداری، پایداری استراتژی تولید و عملیات، و تحلیل اطلاعات دریافتی. نتایج نشان داد بُعد بهینه سازی زنجیره تامین در بالاترین اولویت قرار گرفته و تکنولوژی بلاکچین به عنوان شاخصی شناخته شد که بیشترین تاثیر را در این بُعد دارد. پس از آن، بُعد یکپارچه سازی تکنولوژی در اولویت دوم قرار گرفت و هوش مصنوعی مهم ترین شاخص در این بُعد به شمار آمد که بر نقش محوری آن در شناسایی ترجیحات مصرف کنندگان و تطبیق بازاریابی تاکید دارد. رویکرد مشتری مداری در اولویت سوم ظاهر شد و تعامل با رسانه های اجتماعی به عنوان کلیدی ترین شاخص این بُعد برجسته گردید. پایداری استراتژی تولید و عملیات در رتبه چهارم قرار گرفت و بسته بندی سازگار با محیط زیست، مهم¬ترین شاخص در این بُعد بود که ضرورت اقدامات زیست محیطی را نشان می¬دهد.
باردن، لورنس. (۱۳۷۵). تحلیل محتوا، ترجمه آشتیانی و یمنی دوزي سرخابی، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، چاپ اول.
صمیمی مهر، خاطره. (۱۴۰۲). تاثیر همسویی استراتژیهای کسب و کار، فناوری اطلاعات و بازاریابی بر عملکرد شرکت. فصلنامه پژوهشهای علوم مدیریت، ۵(۱۴).
زمانی، آرزو، حسینی شکیب، مهرداد، و خمسه، عباس. (1399). تاثیر فرآیند و محتوای استراتژی بر چابکی و عملکرد سازمانی: نقش میانجی همسویی استراتژیک. پژوهش های مدیریت راهبردی، 26(78)، 123-148.
شریعت نژاد، علی، موسوی، سید نجمالدین و ناصرپور، مهرداد. (1401). طراحی الگوی پیادهسازی راهبرد باندلینگ اجتماعی در صنعت لوازم خانگی. مدیریت بازرگانی، 14(3)، 475-494. doi: 10.22059/jibm.2022.334918.4266
فیضی، کامران، و ایراندوست، منصور. (۱۳۹۲). دلفی؛ روشی برای تحقیق تصمیمگیری و آیندهپژوهی. تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
Ardeshir, A., Moradpour, E., & Nematolahi, Z. (2022). Applications of Fourth Industrial Revolution Technologies in Marketing Mix. Conference: 11th International Conference of Modern Research in Management, Economics and Development at: Georgia
Ateş, N. Y., Tarakci, M., Porck, J. P., van Knippenberg, D., & Groenen, P. J. (2020). The dark side of visionary leadership in strategy implementation: Strategic alignment, strategic consensus, and commitment. Journal of Management, 46(5), 637-665.
Bettiol, M., Capestro, M., & Di Maria, E. (2017). INDUSTRY 4.0: THE STRATEGIC ROLE OF MARKETING. Conference: XIV Convegno annuale SIM At: Università di Bergamo
Bilbao-Ubillos, J., Camino-Beldarrain, V., Intxaurburu-Clemente, G., & Velasco-Balmaseda, E. (2024). Industry 4.0, servitization, and reshoring: A systematic literature review. European Research on Management and Business Economics, 30(1), 100234.
Blažinauskytė, E., & Dikčius, V. (2023). Industry 4.0 technologies enablement in marketing activities of SMEs to fulfill customers’ needs for personalization: A systematic review. https://doi.org/10.3846/bm.2023.1047
Felsberger, A., Qaiser, F. H., Choudhary, A., & Reiner, G. (2022). The impact of Industry 4.0 on the reconciliation of dynamic capabilities: Evidence from the European manufacturing industries. Production Planning & Control, 33(2-3), 277-300.
Govindan, K., & Jha, P. C. (2024). Modelling of barriers in implementing sustainable manufacturer-supplier collaboration and coping strategies. Journal of Cleaner Production, 434, 139635.
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2006). Multivariate Data Analysis (6th Ed.). Pearson Education.
Ilmudeen, A., Bao, Y., & Alharbi, I. M. (2019). How does business-IT strategic alignment dimension impact on organizational performance measures: conjecture and empirical analysis? Journal of Enterprise Information Management, 32(3), 457-476.
Kamali Saraji, M., Streimikiene, D., & Kyriakopoulos, G. (2021). Fermatean Fuzzy CRITIC-COPRAS Method for Evaluating the Challenges to Industry 4.0 Adoption for a Sustainable Digital Transformation. Sustainability. 13. 9577. 10.3390/su13179577.
Kamali Saraji, M. & Streimikiene, D. (2023). Assessment of Industry 4.0 Adoption for Sustainability in Small and Medium Enterprises: A Fermatean Approach. In book: Sustainable Manufacturing in Industry 4.0 (pp.187-212). DOI: 10.1007/978-981-19-7218-8_10
Kumar, N., Singh, A., Gupta, S., Kaswan, M. S., & Singh, M. (2024). Integration of Lean manufacturing and Industry 4.0: a bibliometric analysis. The TQM Journal, 36(1), 244-264.
Mantellina, N., & Navarro R.S. (2019). Branding and consumers in the kitchen appliances industry context. Master’s Programme in Industrial Management and Innovation Masterprogram i industriell ledning och innovation.
Margherita, E. G., & Braccini, A. M. (2023). Industry 4.0 technologies in flexible manufacturing for sustainable organizational value: reflections from a multiple case study of Italian manufacturers. Information Systems Frontiers, 25(3), 995-1016.
Narula, S., Puppala, H., Kumar, A., Luthra, S., Dwivedy, M., Prakash, S., & Talwar, V. (2023). Are Industry 4.0 technologies enablers of lean? Evidence from manufacturing industries. International Journal of Lean Six Sigma, 14(1), 115-138.
Pozzi, R., Rossi, T., & Secchi, R. (2023). Industry 4.0 technologies: critical success factors for implementation and improvements in manufacturing companies. Production Planning & Control, 34(2), 139-158.
Rabby, F., Chimhundu, R., & Hassan, R. (2022). Blockchain-Enabled Trust Management for Digital Marketing in the Industry 4.0 Era. 10.1007/978-3-030-93646-4_14.
Satyro, W. C., de Mesquita Spinola, M., de Almeida, C. M., Giannetti, B. F., Sacomano, J. B., Contador, J. C., & Contador, J. L. (2021). Sustainable industries: Production planning and control as an ally to implement strategy. Journal of Cleaner Production, 281, 124781.
Scott, W. A. (1955). Reliability of content analysis: The case of nominal scaling. Public Opinion Quarterly, 19(3), 321-325.
Sudirjo, F. (2023). Marketing strategy in improving product competitiveness in the global market. Journal of Contemporary Administration and Management (ADMAN), 1(2), 63-69.
Winkelhaus, S., & Grosse, E. H. (2020). Logistics 4.0: A systematic review towards a new logistics system. International Journal of Production Research, 58(1), 18-43. https://doi.org/10.1080/00207543.2019.1612964
Zhang, G., Yang, Y., & Yang, G. (2023). Smart supply chain management in Industry 4.0: The review, research agenda and strategies in North America. Annals of Operations Research, 322, 1075–1117. https://doi.org/10.1007/s10479-022-04689-1
Zheng, T., Ardolino, M., Bacchetti, A., & Perona, M. (2021). The applications of Industry 4.0 technologies in manufacturing context: A systematic literature review. International Journal of Production Research, 59(6), 1922-1954.
Zheng, P., Wang, H., Sang, Z., et al. (2018). Smart manufacturing systems for Industry 4.0: Conceptual framework, scenarios, and future perspectives. Frontiers of Mechanical Engineering, 13, 137–150. https://doi.org/10.1007/s11465-018-0499-5