رهبری اثربخش کلاس درس: شناسایی مؤلفههای معلم الهامبخش درنظام آموزشی ایران
حسن ذوالفقاری
1
(
دانشجوی دکتری مطالعات تربیتی وبرنامه ریزی درسی، واحداراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
)
سیروس منصوری
2
(
دانشیار برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
)
فرهاد شفیع پور مطلق
3
(
گروه مدیریت آموزشی،واحدمحلات، دانشگاه آزاد اسلامی محلات، ایران
)
کلید واژه: معلم الهام بخش, ویژگی های فردی, حرفه ای, مدیریت مؤثر کلاس, خلاقیت.,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: مهمترین عامل در یادگیری دانشآموزان، نقش معلم باکیفیت در فرآیند آموزش است، زیرا این معلمان هستند که محیطهای یادگیری مؤثر را ایجاد میکنند. پرسش اساسی این است: چه معلمی، با چه ویژگیهایی، میتواند چنین نقش تعیینکنندهای ایفا کند؟ بر همین اساس، پژوهشگر این مطالعه را با هدف شناسایی مؤلفههای الهامبخش معلمان در نظام آموزشی ایران انجام داده است.
روش شناسی پژوهش: این پژوهش با رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناسی انجام شده است. جامعه موردمطالعه شامل صاحب نظران (به ویژه دانشگاه فرهنگیان) در حوزه تعلیم و تربیت کشور) بود که با روش نمونه گیری هدفمند 30 نفرتا رسیدن به ادله کافی انتخاب شدند. روش جمع آوری داده های این پژوهش مصاحبه ی نیمه ساختاریافته بود. از روش تحلیل مضمون نیز برای تشکیل شبکه مضامین مؤلفه های معلمان الهام بخش استفاده شد. پس از کدگذاری اولیه و شناسایی مضامین فرعی و اصلی، مؤلفه های معلمان الهام بخش استخراج گردید. برای بررسی روایی و پایایی، از بازبینی اعضا (بازخورد مصاحبه شوندگان)، چندسونگری، و ضریب توافق کاپا (شاخص ثبات 89 درصد) استفاده شد.
یافته ها: بر بنیادیافتههای پژوهش، تجارب مشارکت کنندگان درچهار مضمون اصلی؛ مدیریت وسازماندهی کلاس درس(مدبروسازماندهنده، درک کننده خصوصیات دانش آموز، مدیرتأثیرگذار)، خلاقیت (خلاق ونوآور، فراگیر نوآور)، ویژگیهای حرفه ای (خالق محیط یادگیریانگیزه آفرین وتشویق کننده، دارای منش اخلاقی و ارزشهای حرفه ای، پرکارودقیق، بهینه سازفرایندیاددهی-یادگیری، آموزش دهنده عمل گرا، مسؤولیت پذیر) و ویژگیهای فردی (حمایتگرودلگرم کننده، فعال درتعاملات اجتماعی، معنویت گرا، مهارت آموز، شاداب وبانشاط، انقلابی منش، وقت گذاروتلاش گر، منصف، تکریمکننده دانش آموز، الگوسازوآینده نگر وهمدل ومؤثر درارتباط) دسته بندی، سپس درقالب شبکه مفهومی ترسیم شدند.
بحث و نتیجهگیری: با در نظر گرفتن مولفه ها و ویژگی های معلمان الهام بخش در فرایند جذب و آموزش معلمان میی توان کیفیت آموزش را به صورت معناداری افزایش داد.
چکیده انگلیسی :
Introduction: The most important factor in students' learning is the role of a quality teacher in education, as teachers are the ones who create effective learning environments. The fundamental question is: What kind of teacher, with what characteristics, can play such a crucial role? Therefore, the researcher conducted this study with the aim of identifying the components of inspiring teachers in Iran's education system
research methodology: This research was conducted using a qualitative approach and the phenomenological method. The study population consisted of experts, particularly from Farhangian University, in the field of education in Iran. A total of 30 participants were selected through purposive sampling until sufficient evidence (saturation point) was obtained. Data collection was carried out through semi-structured interviews. After coding the data, thematic analysis was used to develop a theme network for the components of inspiring teachers. Following the initial coding and identification of sub-themes and main themes, the characteristics of inspiring teachers were extracted.
Findings: Based on the research findings, the experiences of the participants can be categorized into four main themes and then depicted in the form of a conceptual network: Classroom Management and Organization (resourceful and organized, understanding student characteristics, effective manager), Creativity (creative and innovative, innovative learner), Professional Characteristics (creator of a motivating and encouraging learning environment, possessing ethical conduct and professional values, hardworking and meticulous, optimizer of the teaching-learning process, action-oriented instructor, responsible), and Individual Characteristics (supportive and encouraging, active in social interactions, spiritually oriented, skills-based, cheerful and energetic, revolutionary in character, dedicated and hardworking, fair, respectful of students, role model and forward-thinking, and empathetic and effective in communication) categorized, and then depicted in the form of aconceptual network
Conclusion: By considering the components and characteristics of inspiring teachers in the process of recruiting and training teachers, the quality of education can be significantly increased.
