شناسایی عوامل مؤثر بر فرهنگ سازمانی سبز در مدارس متوسطه
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشسیما زارعیان 1 , علیرضا قاسمی زاد 2 , فرحناز مشایخ 3 , امین باقری کراچی 4 , پری مشایخ 5
1 - دانشجوی دکتری ، گروه مدیریت آموزشی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران.
2 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران.
3 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران.
4 - دانشیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
5 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران.
کلید واژه: فرهنگ سازمانی سبز, مدارس سبز, محیط زیست, مدارس متوسطه.,
چکیده مقاله :
هدف: در خصوص مدیریت مخاطرات زیست محیطی، یکی از وظایف محوله به مدارس، اجرای فرهنگ سبز است، هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر فرهنگ سازمانی سبز در مدارس متوسطه استان فارس است.
روش: پژوهش حاضر، یک مطالعه کیفی از نوع توصیفی-اکتشافی می باشد، که با روش تحلیل مضمون به سبک آتراید استرلینگ (2001)، انجام شد. جامعه پژوهش در این بخش مدیران دبیرستانهای استان فارس و کارشناسان متخصص محیط زیست می باشند. روش نمونه گیری هدفمند، مصاحبه با افراد کلیدی و متخصص (مدیران و کارشناسان متخصص محیط زیست)، در حد اشباع نظری به عمل آمد. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمهساختار یافته بود. برای اعتبارسنجی و اطمینانیابی از کیفیت دادهها و تفسیرهای صورت گرفته، با ملاک لینکلن و گوبا با 4 محور: اعتبار پذیری، تأیید پذیری، تکرار پذیری و اثباتپذیری استفاده شد.
یافته ها: یافته ها بر اساس شبکه مضامین فرهنگ سازمانی سبز، در بخش کیفی به سه مضمون فراگیر تحت عناوین: ساختار مدیریت فرهنگ سازمانی سبز (بعد مدیریتی) و محتوای فرهنگ سازمانی سبز (بعد رفتاری) بستر و زمینه فرهنگ سازمانی سبز(بعد محیطی) تقسیم شده است.
نتیجه گیری: از آن جایی که فرهنگ سازمانی سبز را به عنوان یک باور جمعی مشترک اعضای سازمان به یک سبک اکولوژیکی و دوستدار محیط زیست تعریف نموده اند، عوامل محتوایی فرهنگ سبز به باور و جهت گیری رفتاری اعضاء سازمان، فرهنگ سازمانی، نگرش مدیران سازمانهای آموزشی نسبت به فرهنگ سازمانی سبز اشاره دارد.
Purpose: Regarding environmental risk management, one of the tasks assigned to schools is to implement a green culture. The main objective of this research is to identify the factors affecting green organizational culture in secondary schools in Fars province.
Method: The present research is a qualitative descriptive-exploratory study that was conducted using the Atride-Sterling (2001) style content analysis method. The research population in this section is the principals of high schools in Fars Province, environmental experts. The purposive sampling method was to interview key individuals and experts (managers, environmental experts) to the extent of theoretical saturation. The research tool was a semi-structured interview. To validate and ensure the quality of the data and interpretations made, Lincoln and Guba criteria were used with 4 axes: reliability, confirmability, repeatability, and verifiability.
Results: Based on the network of green organizational culture themes, the findings in the qualitative section are divided into three overarching themes under the titles: the structure of green organizational culture management (management dimension), the content of green organizational culture (behavioral dimension), and the context and background of green organizational culture (environmental dimension).
Conclusion: Since green organizational culture is defined as a shared collective belief among organizational members in an ecological and environmentally friendly style, the content factors of green culture refer to the belief and behavioral orientation of organizational members, organizational culture, and the style and attitude of educational organization managers toward green organizational culture.
