ارزیابی قابلیت¬های گردشگری روستایی ـ کشاورزی (مطالعه موردی: شهرستان الیگودرز)
محورهای موضوعی : گردشگری روستاییامیر حسینیان راد 1 , مریم بیراوندزاده 2
1 - استادیار گروه جغرافیا، دانشگاه لرستان، خرم¬آباد، ایران.
2 - دکتری جغرافیا و برنامه¬ریزی شهری، پژوهشگر جهاد دانشگاهی لرستان، خرم آباد، ایران.
کلید واژه: قابلیت¬های گردشگری, گردشگری روستایی- کشاورزی, شهرستان الیگودرز.,
چکیده مقاله :
مقدمه: مناطق روستایی به طور فزاینده¬ای به دنبال تنوع اقتصادی و فرصت¬های توسعه هستند. گردشگری روستایی – کشاورزی به عنوان یک استراتژی امیدوارکننده ظاهر شده است که مزایای بالقوه¬ای مانند تولید درآمد، ایجاد شغل و احیای جامعه را ارائه می¬دهد. ارزیابی قابلیتهای مناطق روستایی-کشاورزی برای توسعه گردشگری برای به حداکثر رساندن منافع و به حداقل رساندن اثرات منفی بسیار مهم است. هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر بررسی ارزیابی قابلیتهای گردشگری روستایی - کشاورزی در شهرستان الیگودرز در استان لرستان می¬باشد. روش¬شناسی تحقیق: در این مطالعه، از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی استفاده شده است. ابتدا با استفاده از مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با کارشناسان محلی، اطلاعات لازم جمعآوری شد. سپس با استفاده از فنون آماری و تحلیل SWOT دادهها تجزیه و تحلیل شدند. جامعه مورد بررسی در این مطالعه شامل ساکنان و کارکنان روستاهای شهرستان الیگودرز، کارشناسان گردشگری و کشاورزی، و بازدید کنندگان گردشگری بود. حجم نمونه تعداد 384 نفر با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران انجام شد. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامههای محقق ساخته استفاده شد. قلمروجغرافیایی پژوهش: شهرستان الیگودرز استان لرستان است. یافته¬ها و بحث: یافته¬های تحقیق نشان می¬دهد با توجه به ارقام حاصل از ماتریس¬های فوق، می¬توان راهبرد وضع موجود برای توسعه روستایی منطقه رابه روش ارزیابی SWOT تعیین نمود. همانطور که ملاحظه می¬گردد، اين موقعيت بيانگر راهبرد رشد و توسعه گردشگری روستایی- کشاورزی شهرستان الیگودرز با استفاده از نقاط قوت داخلی برای بهره¬برداری از فرصت¬های خارجی (راهبرد رشد و توسعه) مي¬باشد. نتایج: در مجموع، نتایج نشان داد که شهرستان الیگودرز با برنامهریزی استراتژیک و سرمایهگذاریهای هدفمند، پتانسیل تبدیل شدن به قطبی پررونق برای گردشگری روستایی-کشاورزی را دارد که هم جامعه محلی و هم بازدیدکنندگان را به نفع خود میبرد.
درویشی، هدایت اله، بیرانوندزاده، مریم، دهقانی¬الوار، سید علی نادر و احمدی، سجاد. (1393). اولویت¬بندی راهبردهای توسعة گردشگری روستایی از منظر آمایش سرزمین، مطالعة موردی: روستای گایکان (شهرستان الیگودرز). راهبردهای توسعه روستایی, 1(2), 69-84.
سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان لرستان (1402) سالنامه آماري استان لرستان ۱۴۰۱، معاونت آمار و اطلاعات.
Barney, J. B. (1991). Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of Management, 17(1), 99-120.
Couissi, T., Maaqili, M.E., & Maaqili, M.M. (2019). The impact of rural-solidarity tourism on the local development: A case study of the rural community of Aguelmam Azegza (Khénifra province, Morocco). International Journal of Geography, Geology and Environment.
DISSArt, J. C., & Marcouiller, D. W. (2012). Rural tourism production and the experience-scape. Tourism Analysis, 17(6), 691-704.
El Bahri A, Pupion P. (2014) Tourisme solidaire et parties prenantes: Le cas de la région de Mahrès, RIMHE: Revue Interdisciplinaire Management, Homme & Entreprise. 2014; 10(1):3-22. ISSN: 2259-2490.
Frederic, P., & Beaumont, N. (2002). Tourism Carrying Capacity Assessment Methods: A Review of Techniques. Journal of Sustainable Tourism, 10(2), 22-33.
Getz, D., & Morrison, A. M. (2005). The tourism economy: Managing for change. Elsevier.
Hall, D., & Boyd, S. (2005). Nature-based tourism. Elsevier.
Hall, D., & Sharples, L. (2003). The consumption of rural space: Tourists and rural restructuring. Progress in Tourism and Hospitality Research, 6(1), 5-25.
Laliberte M. (2005) Le tourisme durable, équitable, solidaire, responsable, social. un brin de compréhension, dans: Téoros, 2005; 24(2):69-71.
Laurent A. (2009). Tourisme responsable, clé d’entrée du développement territorial durable: Guide pour la réflexion et l’action, éditions Chronique sociale, Lyon, 2009, 511.
Lun, L. M., Pechlaner, H., & Volgger, M. (2016). Rural tourism development in mountain regions: Identifying success factors, challenges and potentials. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 17(4), 389-411.
Massey, D. (1994). Space, place, and gender. University of Minnesota Press.
Mowforth, S., & Munt, I. (2003). Tourism and sustainability. Routledge.
Mutch, A. (2005). Sustainable tourism: An introduction. Routledge.
Putnam, R. D. (1995). Bowling alone: The collapse and revival of American community. Simon and Schuster.
Shultz, M. A., & Knippers, K. (2010). Rural tourism planning and development. CABI.
Soare, I., Dobrea, N. C. R. C., & Nastase, M. (2017). The rural tourist entrepreneurship–new opportunities of capitalizing the rural tourist potential in the context of durable development. European Journal of Sustainable Development, 6(3), 231-231.
Vanslembrouck, I., Van Huylenbroeck, G., & Van Meensel, J. (2005). Impact of agriculture on rural tourism: a hedonic pricing approach. Journal of agricultural economics, 56(1), 17-30.