توسعه و اعتبارسنجی مدل بومی پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS) بر مدل یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری توسعه یافته با تمرکز بر عوامل سازمانی در مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی ایران
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانیسیدابوالحسن پورحسینی 1 , احمدرضا کسرائی 2
1 - دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2 - گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، ایران
کلید واژه: مدل پذیرش, توسعه مدل بومی, سیستم اطلاعات بیمارستان, سازمان تامین اجتماعی,
چکیده مقاله :
در عصر تحول دیجیتال بهداشت و درمان، پذیرش سیستمهای اطلاعات بیمارستانی به عنوان رکن اصلی بهبود کیفیت خدمات و کاهش هزینهها محسوب میشود. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل کلیدی موثر بر پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستانی در شبکه گسترده مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی، مدلی بومی و کاربردی ارائه میدهد که قابلیت تعمیم به سایر سازمانهای بهداشتی کشور را دارد. مطالعه مقطعی - کاربردی و به صورت توصیفی و تحلیلی انجام شد. جامعه مورد پژوهش در مرحله اول (کیفی)، خبرگان حوزه فناوری اطلاعات در سازمان تامین اجتماعی (٦ نفر) و در مرحله دوم (کمی)، کاربران سیستم اطلاعات بیمارستان در مراکز درمانی ملک ی سازمان تامین اجتماعی بودند (١١٢٥ نفر). تحلیل مصاحبهها به صورت کیفی (تحلیل محتوا) و تحلیل پرسشنامهها به صورت توصیفی، تحلیلی (همبستگی) با نرم افزار SPSS و روش معادلات ساختاری با Smart PLS انجام شد. بر اساس آنالیز محتوای مصاحبهها، ٥ عامل جدید شامل آموزش کاربران، شفافیت فرایندها، محرمانگی اطلاعات بالینی، پشتیبانی ٢٤ ساعته فناوری اطلاعات و در دسترس بودن سیستم شناسایی شد و به عوامل موجود در مدل نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری – نسخه دوم شامل عملکرد مورد انتظار، تلاش مورد انتظار، تاثیرات اجتماعی، تسهیلگرها، انگیزه، ارزش قیمتی، عادت به استفاده، قصد استفاده و استفاده واقعی (رفتار) اضافه شد. میزان ضریب تعیین R2 در متغیرهای هدف یعنی قصد استفاده و استفاده واقعی به ترتیب معادل ٩٩٧/٠ و ٩١٦/٠ بدست آمد . مدیران سازمان تامین اجتماعی میتوانند با در نظر گرفتن این عوامل میزان پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستانی را در بیمارستانها و کلینیکهای زیرمجموعه این سازمان افزایش دهند.
This study is about developing and localizing the proposed model of hospital information system acceptance in affiliated treatment centers of the Social Security Organization. The study was conducted as a cross-sectional, applied, descriptive, and analytical research. The research population in the first stage (qualitative) consisted of IT experts in the Social Security Organization (6 people), and in the second stage (quantitative), users of the hospital information system in the public treatment centers of the Social Security Organization (1125 people). The interviews were analyzed qualitatively (content analysis) and the questionnaires were analyzed descriptively, analytically (correlation) using SPSS software and structural equation modeling with Smart PLS. Based on the content analysis of the interviews, 5 new factors were identified, including user training, process transparency, clinical information confidentiality, 24-hour IT support, and system availability, which were added to the existing factors in the UTAUT2 model, including expected performance, expected effort, social effects, facilitators, motivation, value, habit, intention, and actual use (behavior). The R2 coefficient was obtained as 0.997 and 0.916 in the target variables, i.e., intention to use and actual use, respectively. Social Security Organization managers can increase the acceptance rate of HIS in their hospitals and clinics by considering these factors.
