طراحی مدل ترویج تامین مالی جمعی در ایران
محورهای موضوعی : مهندسی مالی
سیدحسین یوسفی
1
,
محمدحسن ابراهیمی سرو علیا
2
,
محمدرضا پورفخاران
3
,
رضا غلامی جمکرانی
4
1 - گروه حسابداری و مالی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
2 - گروه مالی و بانکداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی (ره)، تهران، ایران
3 - گروه حسابداری و مالی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
4 - گروه حسابداری و مالی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
کلید واژه: ترویج تامین مالی, تامین مالی جمعی, معادلات ساختاری,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش طراحی مدل ترویج تامین مالی جمعی در ایران میباشد. جامعه آزمودنیها این پژوهش کلیه خبرگان، مدیران و مشاوران پلتفرمهای تأمین مالی جمعی، اساتید دانشگاه و پژوهشگران حوزه کارآفرینی و فناوری میباشند. این تحقیق با 12 نفر خبره به اشباع نظری رسید. در این تحقیق از نظریه داده بنیاد گراندد تئوری توسط نرم افزار MAXQD برای تحلیل و بررسی استفاده شد و با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرم افزار SMARTPLS به ارائه مدل ترویج تامین مالی جمعی پرداخته شد. نتایج نشان داد ابعاد موثر بر ترویج تامین مالی جمعی شامل اعتماد عمومی، آگاهی عمومی، زیرساخت فناورانه، محیط قانونی و نهادی، جذابیت پروژهها و عوامل اقتصادی و اجتماعی میباشد. با توجه به نتایج نشان میدهد که عوامل اقتصادی- اجتماعی بهعنوان بعدی کلیدی، بیشترین تأثیر را بر اعتماد عمومی، آگاهی عمومی، جذابیت پروژهها، زیرساخت فناورانه و محیط قانونی و نهادی داشتهاند، زیرا تمامی روابط مرتبط با این بعد دارای آماره تی معنادار و بسیار بالایی هستند. این عوامل از طریق ایجاد ثبات اقتصادی، افزایش مشارکت اجتماعی، و ارتقای سواد مالی، نقش حیاتی در بهبود زیرساختهای فناورانه و تقویت محیط قانونی ایفا میکنند که به نوبه خود جذابیت پروژهها و مشارکت در تأمین مالی جمعی را افزایش میدهد.
The aim of this research is to design a crowdfunding promotion model in Iran. During an interview, the subject community, which included all experts, managers, and consultants of crowdfunding platforms, university professors, and researchers in the field of entrepreneurship and technology, was raised. This research reached theoretical saturation with 12 experts. In this research, the grounded theory data theory was used by MAXQD software for analysis and review, and then the structural equation method and SMARTPLS software were used to present a crowdfunding promotion model. The results showed that the effective dimensions on crowdfunding promotion include public trust, public awareness, technological infrastructure, legal and institutional environment, the attractiveness of projects, and economic and social factors. According to the results, socio-economic factors as a key dimension have the greatest impact on public trust, public awareness, project attractiveness, technological infrastructure, and legal and institutional environment, because all relationships related to this dimension have a significant and very high statistical significance. These factors play a vital role in improving technological infrastructure and strengthening the legal environment by creating economic stability, increasing social participation, and promoting financial literacy, which in turn increases the attractiveness of projects and participation in crowdfunding.
