پیشبینی آشفتگی هیجانی براساس خودپنداره و شایستگی اجتماعی در دانشجویان سعید ملیحیالذاکرینی/ علیرضا شکرگزار / سعیده قاضی زاده
محورهای موضوعی : تنظیم هیجان
سعید ملیحی الذاکرینی
1
,
علیرضا شکرگزار
2
1 - عضو تمام وقت هیئت علمی و مدیر داخلی نشریه
2 - استادیار-عضوهیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
کلید واژه: کلید واژه: آشفتگی هیجانی, خودپنداره, شایستگی اجتماعی,
چکیده مقاله :
چکیده هدف پژوهش حاضر پیش بینی آشفتگی هیجانی بر اساس خودپنداره و شایستگی اجتماعی در دانشجویان بود. روش تحقیق از منظر هدف، کاربردی و از منظر شیوه پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در مقطع کاردانی، کارشناسی و تحصیلات تکمیلی رشته تحصیلی مدیریت و حسابداری در سال تحصیلی ۱۴۰۳ بود که از این جامعه آماری نمونه ای به حجم ۲۰۰ نفر به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیر های مورد مطالعه از پرسشنامه های آشفتگی هیجانی سیمونز و گاهر، خودپنداره بک و شایستگی اجتماعی فلنر و همکاران استفاده شد. یافته های حاصل از پژوهش حاکی از آن است که ضریب آشفتگی هیجانی بر اساس خودپنداره محاسبه شده بین آشفتگی هیجانی بر اساس خودپنداره در سطح آلفای ۰/۰۵ معنی دار میباشند و همبستگی بین آن ها مثبت است. و همچنین تمامی ضرایب همبستگی محاسبه شده بین آشفتگی هیجانی براساس شایستگی اجتماعی در سطح آلفای ۰/۰۵ معنی دار میباشند؛ و همبستگی بین آنها منفی است. نتایج نشان میدهد که به شکل مثبت و معنی داری خودپنداره منفی، اشفتگی بالا و خودپنداره مثبت آشفتگی پایین را پیش بینی میکند. بنابراین فرضیه اول پژوهش تایید میشود. همچنین نتیجه گرفته میشود که شایستگی اجتماعی، آشفتگی هیجانی را پیش بینی میکند. بنابراین فرضیه دوم پژوهش تایید میشود. کلید واژه: آشفتگی هیجانی، خودپنداره، شایستگی اجتماعی
Abstract The aim of the present study was to predict emotional distress based on self-concept and social competence in students. From a methodological perspective, the research is applied in nature and descriptive-correlational in terms of its research method. The statistical population included all female students of Islamic Azad University, Karaj Branch, in the fields of Management and Accounting, at associate, bachelor's, and postgraduate levels in the academic year 1403 (2024-2025). From this population, a sample of 200 students was selected using a cluster sampling method. To measure the variables under study, the Emotional Distress Questionnaire by Simons and Gaher, the Beck Self-Concept Inventory, and the Social Competence Questionnaire by Felner and colleagues were used. The findings of the study indicated that the emotional distress coefficient based on self-concept was significant at the alpha level of 0.05, with a positive correlation between emotional distress and self-concept. Additionally, all calculated correlation coefficients between emotional distress and social competence were significant at the alpha level of 0.05, with a negative correlation between them. The results suggest that negative self-concept significantly predicts higher emotional distress, while positive self-concept predicts lower emotional distress. Therefore, the first hypothesis of the research is confirmed. It is also concluded that social competence predicts emotional distress, thereby confirming the second hypothesis. Keywords: Emotional Distress, Self-Concept, Social Competence
