آزمون الگوی مفهومی نقش تبادل رهبر- عضو در ارتباط بین رهبری اخلاقی و عملکرد خلاقانه معلمان
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
1 - گروه علوم تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نورآباد ممسنی، نورآباد ممسنی، ایران.
کلید واژه: رهبری اخلاقی, تبادل رهبر- عضو, عملکرد خلاقانه.,
چکیده مقاله :
هدف از این مطالعه، آزمون الگوی مفهومی نقش تبادل رهبر- عضو در ارتباط بین رهبری اخلاقی و عملکرد خلاقانه معلمان مقطع ابتدایی ناحیه 2 شیراز، بود. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع پیمایشی و از لحاظ زمانی، مقطعی بود. جامعه آماری تحقیق، کلیه معلمان مقطع ابتدایی ناحیه 2 شیراز، در نظر گرفته شد که تعداد آنها 550 نفر و با توجه به جدول مورگان، حجم نمونه برابر 225 نفر بانتخاب شدند. در این پژوهش، از سه پرسشنامه استاندارد روابط بین رهبر و پیرو در سازمان نیکنام و همراهی (1397)، عملکرد خلاقانه سای و همکاران (2015) و رهبری اخلاقی کارلشون (2011) استفاده شد. روایی محتوایی هر سه پرسشنامه توسط صاحبنظران تأیید گردید و پایایی آنها به وسیله محاسبه آلفای کرونباخ برای سه پرسشنامه 85/0، 87/0 و 92/0 بدست آمد. در این مطالعه از آزمون همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری برای بررسی فرضیات تحقیق استفاده شد. و اطلاعات بدست آمده بوسیله نرم افزارهای SPSS و Amoos تجزیه و تحلیل شد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که رهبری اخلاقی، تبادل رهبر- عضو و عملکرد خلاقانه رابطه مستقیم و معناداری برقرار بود. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که بین رهبری اخلاقی و عملکرد خلاقانه با نقش میانجی تبادل رهبر- عضو از دیدگاه معلمان مقطع ابتدایی ناحیه 2 شیراز رابطه معناداری برقرار بود.
The purpose of this study was to test the conceptual model of the role of leader-member exchange in the relationship between ethical leadership and creative performance of primary school teachers in district 2 of Shiraz. This study was applied in terms of purpose, descriptive in nature and method, and cross-sectional in terms of time. The statistical population of the research was considered to be all primary school teachers in the 2nd district of Shiraz, whose number was 550 and according to Morgan's table, the sample size was 225. In this research, three standard questionnaires of the relationship between the leader and the follower were used in the Niknam and Companion organization (2017), the creative performance of Sai et al. (2015) and the ethical leadership of Carlshon (2011). The content validity of all three questionnaires was confirmed by experts and their reliability was obtained by calculating Cronbach's alpha for the three questionnaires: 0.85, 0.87 and 0.92. In this study, Pearson's correlation test and structural equations were used to check the research hypotheses. And the obtained information was analyzed by SPSS and Amoos software. The results of Pearson's correlation test showed that ethical leadership, leader-member exchange and creative performance had a direct and significant relationship. The results of structural equation modeling showed that there was a significant relationship between ethical leadership and creative performance with the mediating role of leader-member exchange from the perspective of primary school teachers in district 2 of Shiraz.
