نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین اجتناب تجربی با انزوای اجتماعی و اعتیاد به گوشی همراه در نوجوانان
محورهای موضوعی : روانشناسي اجتماعي
1 - کارشناس ارشد مشاوره گرایش توانبخشی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: اعتیاد به گوشی همراه, اجتناب تجربی, انزوای اجتماعی, تنظیم شناختی هیجان, نوجوانان,
چکیده مقاله :
در عصر دیجیتال کنونی، گوشیهای همراه به یکی از ابزارهای اصلی ارتباطی و تفریحی تبدیل شدهاند، بهطوریکه استفاده مفرط از آنها به یک چالش جدی برای نوجوانان تبدیل شده است. اعتیاد به گوشی همراه و انزوای اجتماعی دو پدیدهای هستند که بهطور فزایندهای در میان این گروه سنی مشاهده میشوند و میتوانند تأثیرات منفی قابل توجهی بر سلامت روان و کیفیت زندگی آنها داشته باشند. اجتناب تجربی، بهعنوان یک استراتژی مقابلهای، میتواند نقش مهمی در این فرآیند ایفا کند. نوجوانانی که بهدلیل احساسات منفی و تجربیات ناخوشایند، به اجتناب از موقعیتها و احساسات خود میپردازند، ممکن است به استفاده بیش از حد از گوشیهای همراه روی آورند تا از مواجهه با این احساسات دوری کنند. این اجتناب میتواند منجر به افزایش انزوای اجتماعی و در نهایت اعتیاد به گوشی همراه شود. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین اجتناب تجربی با انزوای اجتماعی و اعتیاد به گوشی همراه در نوجوانان انجام شد. روش پژوهشی توصیفی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان منطقه 4 تهران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 200 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه های اعتیاد به گوشی همراه (اون وهمکاران، 2013)، تنظیم شناختی هیجانی (گرانفسکی و همکاران، 2001)، پرسشنامه انزوای اجتماعی کالیفرنیا و پرسشنامه اجتناب تجربی(گامز و همکاران، 2011) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-26 و AMOS-24 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین اعتیاد به گوشی همراه با انزوای اجتماعی، تنظیم شناختی هیجان و اجتناب تجربی همبستگی معناداری وجود دارد و همچنین بررسی روابط غیرمستقیم نیز نشان داد که مدل پیشنهادی پژوهش از برازش لازم برخودار است و تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین اجتناب تجربی و انزوای اجتماعی و اعتیاد به گوشی همراه نقش میانجی دارد. این یافتهها اهمیت تنظیم شناختی هیجان را بهعنوان یک عامل کلیدی در درک و مدیریت اعتیاد به گوشی همراه و انزوای اجتماعی در نوجوانان برجسته میکند. بهویژه، نشان میدهد که تقویت مهارتهای تنظیم هیجان میتواند به کاهش اجتناب تجربی و در نتیجه به کاهش انزوای اجتماعی و اعتیاد به گوشی همراه کمک کند.
Abstract
In the current digital age, mobile phones have become one of the primary tools for communication and entertainment, to the extent that excessive use of them has turned into a serious challenge for adolescents. Mobile phone addiction and social isolation are two phenomena that are increasingly observed among this age group and can have significant negative impacts on their mental health and quality of life. Experiential avoidance, as a coping strategy, can play an important role in this process. Adolescents who avoid situations and emotions due to negative feelings and unpleasant experiences may resort to excessive use of mobile phones to escape facing these emotions. This avoidance can lead to increased social isolation and ultimately to mobile phone addiction. Therefore, The present study aimed to investigate the mediating role of emotion regulation in the relationship between experiential avoidance, social isolation, and smartphone addiction among adolescents. The research method was descriptive and utilized structural equation modeling. The statistical population of the study included all adolescents in District 4 of Tehran, from which 200 individuals were selected as the sample using a convenience sampling method. Participants responded to the smartphone addiction questionnaire (Owen et al., 2013), the emotion regulation questionnaire (Gross and colleagues, 2001), the California Social Isolation Questionnaire, and the experiential avoidance questionnaire (Gámez et al., 2011). Data were analyzed using SPSS-26 and AMOS-24 software. The results indicated that there is a significant correlation between smartphone addiction and social isolation, emotion regulation, and experiential avoidance. Furthermore, the examination of indirect relationships showed that the proposed model of the study had a good fit, and emotion regulation played a mediating role in the relationship between experiential avoidance and social isolation, as well as smartphone addiction. These findings highlight the importance of emotion regulation as a key factor in understanding and managing smartphone addiction and social isolation among adolescents. In particular, it suggests that enhancing emotion regulation skills can help reduce experiential avoidance and, consequently, decrease social isolation and smartphone addiction.
اسماعیلیان، نسیرین؛ دهقانی، محسن؛ اکبری، فاطمه و حسنوند، مرجان. (1395). ویژگی های روان سنجی و ساختار عاملی فرم کئتاه پرسشنامه ی چندبعدی اجتناب از تجربه. مجله اندیشه و رفتار، 10(39).
حاج حسینی، شادی؛ فتی، لادن و فتحی آشتیانی، علی (1401).ویژگی های روانسجی و ساختار عاملی نسخه فارسی مقیاس اعتیاد به گوشی هوشمند. مجله روانشناسی، سال 26، شماره1.
حسن زاده، فاطمه؛ سبزی، زهرا؛ احسانیان، الهام و حجتی، حمید (1396). همبستگی اعتیاد به اینترنت با احساس تنهایی نوجوانان استان گلستان. نشریه مدیریت ارتقای سلامت. 6(6).
محبت بهار، سحر؛ بیگدلی، ایمان اله؛ مشهدی، علی و حسین، کارشکی (1400). اعتیاد به گوشی هوشمند در نوجوانان: تدوین پروتکل روان درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری و اثربخشی آن بر نظم جویی هیجان و احساس تنهایی. مجله روانشناسی بالینی، 13(1).
Arooj, I., Munir, I., & Yasmeen, H. (2022, September). Physical and mental implications of mobile phone addiction. In Annales Médico-psychologiques, revue psychiatrique. Elsevier Masson.
Felix, G., Sharma, M. K., Anand, N., Bhaskarapillai, B., & Kumar, A. (2023). Experiential Avoidance as a Mediator of the Relationship between Dispositional Mindfulness and Problematic Smartphone Use. International Journal of Yoga, 16(3), 226-232.
Freak‐Poli, R., Phyo, A. Z. Z., Hu, J., & Barker, S. F. (2022). Are social isolation, lack of social support or loneliness risk factors for cardiovascular disease in Australia and New Zealand? A systematic review and meta‐analysis. Health Promotion Journal of Australia, 33, 278-315.
Gong, J., Zhou, Y., Wang, Y., Liang, Z., Hao, J., Su, L., Wang, T., Du, X., Zhou, Y., & Wang, Y. (2022). How parental smartphone addiction affects adolescent smartphone addiction: The effect of the parentchild relationship and parental bonding. Journal of Affective Disorders, 307, 271–277.
Gorday JY, Bardeen JR. Problematic smartphone use influences the relationship between experiential avoidance and anxiety. Cyberpsychol Behav Soc Netw. 2022;25:72–6. doi: 10.1089/cyber.2021.0062
Grant JE, Potenza MN, Weinstein A, Gorelick DA. Introduction to behavioral addictions. Am J Drug Alcohol Abuse. 2010;36:233–41. doi: 10.3109/00952990.2010.491884.
Gámez, W., Chmielewski, M., Kotov, R., Ruggero, C., Suzuki, N., & Watson, D. (2014). The brief experiential avoidance questionnaire: development and initial validation. Psychological assessment, 26(1), 35.
Keng, S. L., Smoski, M. J., & Robins, C. J. (2011). Effects of mindfulness on psychological health: A review of empirical studies. Clinical Psychology Review, 31(6), 1041-1056.
Lapierre, M. A., Zhao, P., & Custer, B. E. (2019). Short-term longitudinal relationships between smartphone use/dependency and psychological well-being among late adolescents. Journal of Adolescent Health, 65(5), 607–612.
Levin, M. E., Krafft, J., Pierce, B., & Potts, S. (2018). When is experiential avoidance harmful in the moment? Examining global experiential avoidance as a moderator. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 61, 158-163.
Lin, M. P. (2022). Avoidance/emotion‐focused coping mediates the relationship between distress tolerance and problematic internet use in a representative sample of adolescents in Taiwan: One year follow‐up. Journal of Adolescence, 94(4), 600-610.
McCluskey, D. L., Haliwa, I., Wilson, J. M., Keeley, J. W., & Shook, N. J. (2022). Experiential avoidance mediates the relation between mindfulness and anxiety. Current Psychology, 41(6), 3947-3957.
Melodia, F., Canale, N., & Griffiths, M. D. (2020). The role of avoidance coping and escape motives in problematic online gaming: A systematic literature review. International Journal of Mental Health and Addiction, 20(2), 996–1022.
National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine. (2020). Assessment of Social Isolation and Loneliness in Research. In Social Isolation and Loneliness in Older Adults: Opportunities for the Health Care System. National Academies Press (US).
Nikolic, A., Bukurov, B., Kocic, I., Vukovic, M., Ladjevic, N., Vrhovac, M., ... & Sipetic, S. (2023). Smartphone addiction, sleep quality, depression, anxiety, and stress among medical students. Frontiers in Public Health, 11, 1252371.
Olson, J. A., Sandra, D. A., Colucci, É. S., Bikaii, A. A., Chmoulevitch, D., Nahas, J., Raz, A., & Veissière, S. P. L. (2022). Smartphone addiction is increasing across the world: A meta-analysis of 24 countries. Computers in Human Behavior, 129, 107138.
Owen, B., Heisterkamp, B., Halfmann, A., & Vorderer, P. (2018). Trait mindfulness and problematic smartphone use. Empirical studies of contemplative practices, 181-205.
Przybylski, A. K., & Weinstein, N. (2019). Digital screen time limits and young children’s psychological well-being: Evidence from a population-based study. Child Development, 90(1), e56-e66.
Ruiz-Ruano, A. M., López-Salmerón, M. D., & Puga, J. L. Experiential avoidance and excessive smartphone use: a Bayesian approach Evitación experiencial y uso abusivo del smartphone: un enfoque bayesiano.
Russell, D. W. (1996). UCLA Loneliness Scale (Version 3): Reliability, validity, and factor structure. Journal of personality assessment, 66(1), 20-40.
Russell, D., Peplau, L. A., & Cutrona, C. E. (1980). The revised UCLA Loneliness Scale: concurrent and discriminant validity evidence. Journal of personality and social psychology, 39(3), 472.
Shen, G., Huang, G., Wang, M., Jian, W., Pan, H., Dai, Z., ... & Chen, L. (2024). The longitudinal relationships between problematic mobile phone use symptoms and negative emotions: a cross-lagged panel network analysis. Comprehensive Psychiatry, 135, 152530.
Twenge, J. M., Joiner, T. E., Rogers, M. L., & Martin, G. N. (2019). Increases in depressive symptoms, suicide-related outcomes, and suicide rates among U.S. adolescents and young adults. JAMA Psychiatry, 76(3), 262-269.
Wang, X., Qiao, Y., & Wang, S. (2023). Parental phubbing, problematic smartphone use, and adolescents’ learning burnout: A cross-lagged panel analysis. Journal of Affective Disorders, 320, 442-449.
Wang, Y., & Ma, Q. (2024). The impact of social isolation on smartphone addiction among college students: the multiple mediating effects of loneliness and COVID-19 anxiety. Frontiers in Psychology, 15, 1391415.
Yang, X., Liao, T., Wang, Y., Ren, L., & Zeng, J. (2024). The association between digital addiction and interpersonal relationships: A systematic review and meta-analysis. Clinical Psychology Review, 102501.
Zhen, R., Li, L., Li, G., & Zhou, X. (2023). Social isolation, loneliness, and mobile phone dependence among adolescents during the COVID-19 pandemic: roles of parent–child communication patterns. International Journal of Mental Health and Addiction, 21(3), 1931-1945.