بررسی قراردادهای واگذاری معادن در ساختار اداری وزارت صمت، با نگاهی به ادارات مشابه در نظامهای حقوقی فرانسه و کانادا
محورهای موضوعی : آموزه های فقه و حقوق جزاءحمید رضا رفیع پور طهرانی 1 , بختیار عباسلو 2 , حاتم صادقی زیازی 3
1 - دانشجوی دکتری حقوق خصوصی، واحد تهران مرکز، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه حقوق، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه حقوق، واحد پردیس، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: قرارداد واگذاری معدن, امتیازات شرکتهای دولتی, چالش¬های قرارداد واگذاری معادن,
چکیده مقاله :
در راستای حضور بخش خصوصی در بهره برداری از معادن، وزارت صمت در سال 1399، ساز و کار جدیدی برای این مهم ارائه داد. پیمانکار، به روش: ساخت بهره برداری واگذاری، وارد عمل شد که در قیاس با دیگر موارد واگذاریها، امتیازاتی خاص برای پیمانکار لحاظ شد و در عوض، پیمانکار، به توسعه صنایع جانبی، متعهد گردید. شناسایی چالشهای اجرائی اداری روش مذکور، هدفی است که این نوشتار، مترصد آن است. فقدان فرم قراردادی، فقدان معیار اقتصادی تعیین مدت بهره برداری، اظهار نظر غیر کارشناسی معاونت حقوقی ریاست جمهوری، مبنی بر مخدوش شدن اصل رضایت در این قرارداد، رویهی عرفی اشتباه امتیازات شرکتهای دولتی و ایجاد مانع نهادهایی همچون: سازمان حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی، از چالشهای مهم اجرای این ساز و کار است که رفع آنها مستلزم صراحت هیأت دولت، بر اختیارات کامل تولی وزارت صمت بر معادن، تنظیم فرم قراردادی، پاسخ معاونت حقوقی هیأت دولت، به تمامی ابهامات، تنظیم سند حقوقی، برای تعیین عادلانه مدت بهره برداری و اجرای سختگیرانه مقررات تعزیرات حکومتی است که با همت وزارت صمت و ریاست جمهوری امکان پذیر است.
In order to the presence of the private sector in the exploitation of mines, in 1399 the Ministry of Industry, Mine and Trade presented a new mechanism for this matter, the contractor started the with method of "build-operate-assignment" which included Special privileges for contractor in comparison with other cases of assignments and in return the contractor has been engaged to the development of ancillary industries. The recognition of the executive-administrative challenges of the mentioned method is the goal which this research followed. The lack of a contract form, the lack of an economic criterion for determining the duration of exploitation, the non-expert opinion of the legal assistant of president on the base of distortion of the principle of consent in this contract, the customary precedent of wrong privileges to governmental companies and the obstruction of institutions such as the Environmental Protection and Natural Resources Organization is one of the important challenges of the implementation of this mechanism that its resolution requires the frankness of Cabinet about the full authorities of the Ministry of Mines, setting up a contract form, the response of the Legal Assistant of the Cabinet to all ambiguities, setting up a legal document for the fair determination of the period of exploitation and the strict implementation of penal regulations that will be possible with the efforts of the ministry of Industry, Mine and Trade and the presidency.
1. احمدی، رضا، (1389)، امکان سنجی خرید و فروش معادن، مجله نور، دوره بیست و چهارم، ص42-67.
2. اسلامی پناه، علی، (1382)، تعهدات آگاهانه در قراردادهای واگذاری معادن، مجله پژوهش¬های حقوقی، انتشارات شهر دانش، دوره دوم، ص45-70.
3. اسلامی¬ پناه، علی، (1398)، وضعیت حقوقی معادن، تهران، مجد، اول.
4. پاسبان، محمدرضا، (1384)، قانون تجارت ایران در گردونه تحول بررسی اصلاح مقررات شرکت¬های تجاری، مجله پژوهش¬های حقوقی، دوره هشتم، ص11-40.
5. جباری، احمد، (1389)، حقوق دولت بر معادن، مجله راه حقوق، دوره پنجاه و پنج، ص47-72.
6. جباری، احمد، (1392)، حقوق اشخاص در معادن، تهران، آفتاب، اول.
7. حق گزار، ادهم؛ رستمی فر، علی؛ الماسی، نجاد علی، (1393)، تغییر موازنه¬ی اقتصادی قراردادهای نفتی و اعاده¬ی آن در نتیجه¬ی بَرهم خوردن ثبات قراردادها با تأکید بر تغییرات بنیادین اوضاع و احوال قراردادی، آموزه¬های فقه و حقوق جزاء، دوره سوم، ص19-38.
8. دولت آبادی، سمیرا سادات؛ ولایتی، محسن؛ پوراسماعیلی، علیرضا، (1400)، چالش¬ها و خلأهای قانونی مناقصات و مزایدات دولتی در نظام حقوقی ایران، مجله علمی پژوهشی حقوق پزشکی، دوره پانزدهم، ص659-672.
9. شافع، میرحسین، (1388)، مالکیت خصوصی بر منابع نفت و گاز، مجله شهر دانش، دوره بیست و یکم، ص18-52.
10. شیروی، عبدالحسین، (1396)، حقوق تجارت بین الملل، تهران، سمت، دهم.
11. طباطبایی مؤتمنی، منوچهر، (1397)، حقوق اداری، تهران، سمت، اول.
12. عبدالله زاده، حسن، (1392)، بررسی میزان موفقیت خصوصی سازی معادن و صنایع معدنی منتخب، تهران، دفتر مطالعات انرژی، اول.
13. عسگری، محسن؛ حبیبی تبار، حسین؛ قیوم زاده، محمود؛ (1401)، واکاوی چالش¬های اداری حمایت از شرکت¬های دانش بنیان و راهکارهای اصلاح آن، فصلنامه علمی پژوهش¬های نوین حقوق اداری، دوره چهارم، ص13-39.
14. عمرانی فر، زینب؛ عباسلو، بختیار، (1402)، واکاوی صدور رأی سازشی داور در حقوق ایران در پرتو رویه قضایی، آموزه¬های فقه و حقوق جزاء، دوره اول، شماره دوم، ص67-90.
15. قربانی، محمد، (1390)، وضعیت حقوقی مالکیت معادن، مجله شهر دانش، دوره دوم، ص39-60.
16. کتابی رودی، احمد، (1394)، مجموعه قوانین و مقررات معادن، تهران، جنگل، اول.
17. کشتکار زاده، محسن، (1382)، بررسی ابعاد حقوقی مالکیت معدن در حقوق ایران، تهران، آدینه، اول.
18. کنعانی، محمد طاهر، (1389)، حق بهره برداری از معادن، فصلنامه حقوق دانشگاه تهران، دوره چهل، ص277-296.
19. محمدی، شیوا؛ خردمندی، سعید، (1399)، واکاوی علل عدم موفقیت طرح کاداستر در کشور از دیدگاه حقوق اداری، فصلنامه علمی پژوهش¬های نوین حقوق اداری، دوره دوم، ص111-136.
20. موسی زاده، رضا، (1398)، حقوق اداری 1 و 2 (کلیات و ایران)، تهران، میزان، اول.
21. ناطق پور، محمد متین؛ عباسی، بیژن، (1403)، جایگاه مشارکت کارمندان در قوانین و مقررات اداری ایران، حقوق اداری، دوره یازدهم، ص13-35.
22. BETANCOURT, Rómulo. (2023) Venezuela's oil. Taylor & Francis, 2023.
23. Dai, D, Shi, L, & Huang, W. (2008) Collusion and Contract Efficiency in BOT p https،//invest.nww.ir/roject. In Wireless Communications, Networking and Mobile Computing, WiCOM'08. 4th International Conference on. IEEE. 2008 (pp. 1-5).
24. Hanaoka, S., & Palapus, H. (2012) P. Reasonable concession period for build-operate-transfer road projects in the Philippines. International Journal of Project Management, 30(8), 938-949.
25. HSIAO, Allan. (2021) Coordination and commitment in international climate action، evidence from palm oil. Unpublished, Department of Economics, MIT, 2021.
26. Khanzadi, M., Nasirzadeh, F., & Alipour, M. (2012) Integrating system dynamics and fuzzy logic modeling to determine concession period in BOT projects. Automation in construction, 22, 368-376.
27. Lahusen, T. (2019) How Life Writes the Book، Real Socialism and Socialist Realism in Stalin's Russia. Cornell University Press, 2019.
28. Liu, Z. (2020) Aluminum Corporation of China Limited Chongqing Branch and Aluminum Corporation of China Limited v. Chongqing Fuli Mining Co., Ltd.(Dispute over Contract) Determination of Cause of Action and Time of Rescission under Statutory Right of Rescission. In Selected Cases from the Supreme People’s Court of the People’s Republic of China, Springer, Singapore, PP 113-121.
29. O'Gorman, D. P. (2019) Learned Hand and the Objective Theory of Contract Interpretation. UNHL Rev. 2019, 18, 63.
30. Rozga, S. (2018) Practical bot development، Designing and building bots with Node. js and microsoft bot framework. Apress, 2018.
31. RYAN, Mark; FOSTER, Steve.(2023) Unlocking constitutional and administrative law. Routledge, 2023.
32. VAN LEEUWEN, Judith. (2023) Who greens the waves?، Changing authority in the environmental governance of shipping and offshore oil and gas production. BRILL, 2023.
33. Zhou, Y. (2020) Integrating Corporate Social Responsibility and Sustainability for Deep Seabed Mining. In International Business, Trade and Institutional Sustainability. Springer, Cham, pp 499-514..