رابطه میزان استفاده از تکنولوژی های نوین ارتباطی با سواد رسانهای و رشد اخلاقی دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور کرمان
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
1 - دانشگاه پیام نور
کلید واژه: تکنولوژی های نوین ارتباطی, سواد رسانهای , رشد اخلاقی, دانشجویان, اعضای هیات علمی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: تحولات گسترده در عرصه فناوریهای ارتباطی، الگوهای یادگیری و تعامل اجتماعی را به شکل چشمگیری دگرگون کرده است. در این میان، نقش سواد رسانهای و رشد اخلاقی در مواجهه آگاهانه با محتوای فضای مجازی، بیش از پیش اهمیت یافته است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه میزان استفاده از تکنولوژیهای نوین ارتباطی با سواد رسانهای و رشد اخلاقی در میان دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه پیامنور مرکز کرمان بود.
روششناسی پژوهش: این پژوهش از نوع توصیفی–همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه بود. بر اساس جدول تعیین حجم نمونه، ۳۵۱ نفر از میان حدود ۳۹۰۰ دانشجو به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و تمامی 54 عضو هیأت علمی نیز به دلیل محدود بودن جامعه، بهصورت سرشماری در پژوهش شرکت کردند. ابزار گردآوری دادهها شامل سه پرسشنامه سنجش میزان استفاده از تکنولوژیهای نوین ارتباطی، سواد رسانهای و رشد اخلاقی بود.
یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که بین میزان استفاده از تکنولوژیهای نوین ارتباطی با سواد رسانهای و رشد اخلاقی رابطهای مثبت و معنادار وجود دارد (۰٫۰۰۱ > p). همچنین مشخص شد هرچه سطح استفاده آگاهانه از این فناوریها افزایش یابد، سطح سواد رسانهای و رشد اخلاقی کاربران نیز ارتقا مییابد.
نتیجهگیری: بهطور کلی، استفاده هوشمندانه و مبتنی بر اخلاق از تکنولوژیهای نوین ارتباطی میتواند عاملی مؤثر در ارتقای قابلیتهای رسانهای و تقویت ارزشهای اخلاقی در محیطهای دانشگاهی باشد. از اینرو، پیشنهاد میشود دانشگاهها با برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی، آگاهی و مهارت اعضای هیأت علمی و دانشجویان را در زمینه استفاده سالم و مسئولانه از فناوریهای ارتباطی افزایش دهند.
Introduction: This study aimed to explore the relationship between the extent of using modern communication technologies, media literacy, and moral development among students and faculty members of Payame Noor University, Kerman Center.
Methodology: The research employed a descriptive‑correlational design. The statistical population comprised all students and faculty members of the university. Based on the sample size determination table, 351 students were selected from approximately 3,900 students through simple random sampling, and all 54 faculty members participated due to the small population size. Data were collected using three questionnaires measuring media literacy, use of modern communication technologies, and moral development.
Findings: The results revealed a positive and significant relationship between the use of modern communication technologies and both media literacy and moral development among students and faculty members (p < 0.001).
Conclusion: It is recommended that universities and higher education institutions design training programs and workshops to enhance the ethical and informed use of modern communication technologies. Such initiatives can strengthen media literacy and foster moral development in academic communities.
References
Abbasi, S. M. T., & Abbasi, A. P. (2018). Internet, Networked Family and Family Time: Howe new communication technologies Influence family relations?
Aghajani, C. N., Rasouli, M., & Khorsand, M. (2011). Study of Consequences of New Communication Technologies and Their Impact on Human Relations.
Bakhtiari, A. (2015). The Effect of New Technologies on Young People (Internet).
Basirian Jahromi, H., & Basirian Jahromi, R. (2007). An introduction to media literacy and critical thinking. Media Quarterly, 68, 33-50.
Berger, C. R. (1991). Communication theories and other curios. Communications Monographs, 58(1), 101-113.
Bolboli, E. S., & Torbati, S. (2014). Investigation Into The Relationship Between The Use Of New Communication Technologies And Media Literacy.
Burton, L. J., Summers, J., Lawrence, J., Noble, K., & Gibbings, P. (2015). Digital literacy in higher education: The rhetoric and the reality. In Myths in education, learning and teaching: Policies, practices and principles (pp. 151-172): Springer.
Dahl, A. (2019). The science of early moral development: On defining, constructing, and studying morality from birth. Advances in child development and behavior, 56, 1-35.
Farajzadeh, G., & Jafari, A. (2023). Adolescents' Lived Experiences of the Role of Traditional and New Media in National Identity. National Studies Journal, 24(94), 35-54.
Inglehart, R. (1994). Cultural transformation in the advanced industrial society. Translated by M. Vatr. Tehran: Kavir Publications.(Persian).
Iranian, N. (1983). Ali Montazeri (Moghaddam) Professor of Public Health and Epidemiology. Iran University of Medical Sciences.
Jonas, H. (2014). Technology and responsibility: Reflections on the new tasks of ethics. In Ethics and emerging technologies (pp. 37-47): Springer.
Khoban, S. Z. K., & Chaboki, S. A. Relationship between family function and identity styles in high school female students in Karaj.
Koc, M., & Barut, E. (2016). Development and validation of New Media Literacy Scale (NMLS) for university students. Computers in human behavior, 63, 834-843.
Mahmoudabadi, R., & Nikoogoftar, M. (2022). The role of personality factors and moral growth in predicting emotional empathy of nurses.
Malik, A., Bashir, F., & Mahmood, K. (2023). Antecedents and consequences of misinformation sharing behavior among adults on social media during COVID-19. Sage Open, 13(1), 21582440221147022.
Mokhatri-Hesari, P., Moezzi, B., & Montazeri, A. (2020). Infodemic, misinformation and the COVID-19. Payesh (Health Monitor), 19(3), 349-353.
Nejad, A. B., Hosseinpour, M., & Mehralizadeh, Y. (2013). Adolescent and Youth Psychological Studies.
Niazi, M., & Shafaiemoghaddam, E. (2012). A Study of the Effects of Mass Communication Media on Tendencies Toward National Identity.
Nieuważny, J., Nowakowski, K., Ptaszyński, M., Masui, F., Rzepka, R., & Araki, K. (2021). Does change in ethical education influence core moral values? Towards history-and culture-aware morality model with application in automatic moral reasoning. Cognitive Systems Research, 66, 89-99.
Niroomand, G., & Bakht, A. N. (2012). The Position of New Communication Technology on Intelligent Schools in Tehran.
Novak, R. (2017). Heim M, The metaphysics of virtual reality. In: SAGE Publications Sage UK: London, England.
Potter, W. J. (2010). The state of media literacy. Journal of broadcasting & electronic media, 54(4), 675-696.
Potter, W. J. (2013). Review of literature on media literacy. Sociology Compass, 7(6), 417-435.
Pourmohaddes, G., Khoeini, F., & Almadani, S. A. H. (2022). Developing a Causal Model of Media Literacy based on Metacognitive Skills, Self-Regulation Learning Strategies and Self-Efficacy with the Mediation of Critical Thinking in Students. Islamic lifestyle with a focus on health, 6(5), 256-265.
Reynolds, Scott, & Austin, W. (2000). Nursing, empathy and perception of the moral. Journal of Advanced Nursing, 32(1), 235-242.
Saeedi, S. R., & Jafari, A. (2018). The Role of Modern Communication Technologies on Civil Engagement Ardabil City.
Singh, J. (2012). Placing media and information literacy at the core of instruction. Paper presented at the International Conference on Media and Information Literacy for Knowledge Societies.
Tehrani, H., Kabootarkhani, M. H., Peyman, N., & Vahedian-Shahroodi, M. (2016). The impact of new communications technology on promoting women’s physical activity. Payesh (Health Monitor), 15(3), 293-300.
