واکاوی درس روش تحقیق در آموزش زبان انگلیسی: برنامههای درسی و سند وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
محورهای موضوعی :مجتبی آسایی 1 , محمد امینی فارسانی 2
1 - دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2 - استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
کلید واژه: آموزش روش تحقیق, مؤلفههای برنامه درسی, دوره تحصیلات تکمیلی, رشته آموزش زبان انگلیسی,
چکیده مقاله :
برنامههای درسی در نظام آموزش عالی، مؤلفهای کلیدی برای دستیابی به اهداف آموزشی است. در این بین، تدوین و تنظیم برنامه درس روش تحقیق جامع و روزآمد، از دغدغههای مهم در نظامهای آموزش جهان است و تدریس این درس را به مسئلهای پیچیده و چالشآفرین تبدیل کرده است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی مؤلفههای برنامه درسی روش تحقیق در دوره تحصیلات تکمیلی رشته آموزش زبان انگلیسی در دانشگاههای دولتی ایران، و مقایسه آن با اهداف مندرج در سند برنامه درسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. در پژوهش حاضر، بر اساس نمونهگیری هدفمند و با استفاده از نرمافزار MAXQDA، 28 برنامه درسی از 23 دانشگاه بررسی و تحلیل شد. در ادامه، از طریق کدگذاری استقرایی و قیاسی و تعیین یک چارچوب، از اهداف، محتوا و روشهای سنجش و ارزشیابی دورههای روش تحقیق، تصویری ارائه و نتایج بهدستآمده با برنامه درس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مقایسه شد. بر پایه نتایج، بین اهداف و سرفصلهای سند وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و برنامههای درسی بررسیشده، همسویی زیادی وجود دارد. همچنین، نتایج این پژوهش نشان داد که سند پیشگفته میتواند در نحوه تهیه و تدوین برنامههای درسی درس روش تحقیق، تأثیر چشمگیری داشته باشد.
فصلنامه پژوهش های کیفی در علوم تربیتی نشانی پایگاه نشریه https://sanad.iau.ir/journal/qres سال 1، شماره 1، زمستان 1403 |
واکاوی درس روش تحقیق در آموزش زبان انگلیسی: برنامههای درسی و سند
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
1 دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2* استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
چکیده برنامههای درسی در نظام آموزش عالی، مؤلفهای کلیدی برای دستیابی به اهداف آموزشی است. در این بین، تدوین و تنظیم برنامه درس روش تحقیق جامع و روزآمد، از دغدغههای مهم در نظامهای آموزش جهان است و تدریس این درس را به مسئلهای پیچیده و چالشآفرین تبدیل کرده است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی مؤلفههای برنامه درسی روش تحقیق در دوره تحصیلات تکمیلی رشته آموزش زبان انگلیسی در دانشگاههای دولتی ایران، و مقایسه آن با اهداف مندرج در سند برنامه درسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. در پژوهش حاضر، بر اساس نمونهگیری هدفمند و با استفاده از نرمافزار MAXQDA، 28 برنامه درسی از 23 دانشگاه بررسی و تحلیل شد. در ادامه، از طریق کدگذاری استقرایی و قیاسی و تعیین یک چارچوب، از اهداف، محتوا و روشهای سنجش و ارزشیابی دورههای روش تحقیق، تصویری ارائه و نتایج بهدستآمده با برنامه درس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مقایسه شد. بر پایه نتایج، بین اهداف و سرفصلهای سند وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و برنامههای درسی بررسیشده، همسویی زیادی وجود دارد. همچنین، نتایج این پژوهش نشان داد که سند پیشگفته میتواند در نحوه تهیه و تدوین برنامههای درسی درس روش تحقیق، تأثیر چشمگیری داشته باشد.
واژگان کلیدی آموزش روش تحقیق، مؤلفههای برنامه درسی، دوره تحصیلات تکمیلی، رشته آموزش زبان انگلیسی |
تاریخ دریافت: 03/08/1403 تاریخ پذیرش: 10/10/1403
|
استناد به این مقاله: آسایی، مجتبی و امینی فارسانی، محمد. (1403). واکاوی درس روش تحقیق در آموزش زبان انگلیسی: برنامههای درسی و سند وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. پژوهشهای کیفی در علوم تربیتی، 1(1).
|