الگوی بالندگی دانشگاهها بر اساس استقرار مدیریت و بهرهوری سبز در آموزش عالی ایران: شاخص ها و موانع ها
محورهای موضوعی : آموزش عالیمهسا ذوالفقاریان 1 , علی اکبر امین بیدختی 2 , سکینه جعفری 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2 - استاد رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان
3 - دانشیار رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان.
کلید واژه: دانشگاه سبز, مدیریت سبز, بهرهوری سبز, بالندگی آموزش سبز, نظریه داده بنیاد.,
چکیده مقاله :
هدف: با توجه به نقش و عملکرد دانشگاهها هدف این پژوهش این است تا با رویکردی تفسیرگرایانه شاخصها و موانع اجرای آن را در نظام آموزش عالی ایران واکاوی کند.
روش: رویکرد پژوهشی بکار برده شده در این پژوهش کیفی میباشد و دادههای این پژوهش با استفاده از روش مصاحبه باز و بر اساس روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی، به تعداد 13 نفر از اساتید و صاحبنظران جمعآوری گردید.
یافتهها: یافته های اصلی این پژوهش با استفاده از نظریه زمینهای (داده بنیاد) شامل ابعاد مهمی ازجمله: نهادینه کردن نیرویهای انسانی سبز -زیرساختهای فناوری سبز - بالندگی مدیریت سبز - بالندگی پژوهش سبز - اقتصاد بالندگی زیستبوم بود و همچنین در بررسی موانع اجرای این ابعادها موانعی شامل: موانع نهادینه کردن نیروی انسانی - موانع زیرساختهای فناوری سبز - موانع پژوهش سبز - موانع ساختاری و مدیریت سبز - موانع اقتصادی زیست شناسایی میباشد.
نتیجه گیری: با استفاده از یافتههای پژوهش، مدل بالندگی دانشگاهها تدوین و بر اساس نتایج حاصله؛ مشخص شد که یکی از موانع مهم در نبود بالندگی دانشگاهها موانع اقتصادی زیستبوم از یکسو و از سوی دیگر، ساخت اقتصادی ِ حاکم بر کشور، ساختی انحصاری و الیگارشیک است.
Purpose: Considering the role and performance of universities, the aim of this study is to analyze the indicators and obstacles to its implementation in the Iranian higher education system with an interpretative approach.
Method: The research approach used in this study is qualitative and the data of this study were collected using open interview method and based on purposeful and snowball sampling method, from 13 professors and experts.
Findings: The main findings of this study using grounded theory (data-based) included important dimensions including: institutionalizing green human resources - green technology infrastructures - green management development - green research development - ecosystem development economy. Also, in examining the obstacles to implementing these dimensions, obstacles including: obstacles to institutionalizing human resources - obstacles to green technology infrastructures - obstacles to green research - structural obstacles and green management - ecosystem economic obstacles were identified.
Conclusion: Using the research findings, a model of university development was developed and based on the results obtained; it was determined that one of the important obstacles in the lack of university development is the ecosystem economic obstacles on the one hand and on the other hand, the economic structure that governs the country, a monopolistic and oligarchic structure.
