تعیین ارتباط بین اعتبار سازمانی با کارآفرینی سازمانی از طریق نوآوری استراتژیک در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس
محورهای موضوعی : علوم ورزش
1 - استادیار،گروه تربیت بدنی،واحد نورآباد ممسنی ،دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی،ایران
کلید واژه: اعتبار سازمانی, کارآفرینی سازمانی, نوآوری استراتژیک, کارکنان, اداره کل ورزش و جوانان فارس,
چکیده مقاله :
هدف از این تحقیق، تعیین ارتباط بین اعتبار سازمانی با کارآفرینی سازمانی از طریق نوآوری استراتژیک در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس بود. این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق، تمامی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس به تعداد 114نفر بود، که از این تعداد 95 نفر به عنوان نمونه و به روش نمونه گیری کل شمار با محقق همکاری کردند.ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه های استاندارد کارآفرینی سازمانی مارگریت هیل (2003)، اعتبار سازمانی سرمد و همکاران (1390) و نوآوری استراتژیک جعفری (1392) بود. برای توصیف دادهها از روش های آمار توصیفی و برای تجزیه استنباطی دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون،رگرسيون و معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که بين اعتبار سازمانی با کارآفرینی سازمانی و نوآوری استراتژیک رابطه ی مثبت وجود نداشت ولی از نظر آماری معناداري نبود. همچنین بين نوآوری استراتژیک با کارآفرینی سازمانی رابطه ی مثبت و معناداري وجود داشت و در نهایت ارتباط بین اعتبار سازمانی با کارآفرینی سازمانی از طریق نوآوری استراتژیک معنادار نبود.(01/0P ≤).
The aim of this study was to determine the relationship between organizational credibility and organizational entrepreneurship through strategic innovation in employees of the Fars Sports and Youth Directorate. This study was applied and descriptive and correlational. The statistical population of this study was all employees of the Fars Sports and Youth Directorate, 114 people, of whom 95 people worked with the researcher as a sample using the total number sampling method. The data collection tools were the standard organizational entrepreneurship questionnaires of Margaret Hill (2003), organizational credibility of Sarmad et al. (2011), and strategic innovation of Jafari (2013). Descriptive statistics methods were used to describe the data, and the statistical methods of Pearson correlation coefficient, regression, and structural equations were used to analyze the data inferentially. The results of the study showed that there was a positive but not significant relationship between organizational credibility and organizational entrepreneurship and strategic innovation. And there was a positive and significant relationship between strategic innovation and entrepreneurship, and finally, organizational credibility was not significant with organizational entrepreneurship through strategic innovation. (P ≤ 0.01).
-امیری،مهدی (1397) . بررسي رابطه بين مدیریت دانش و کارآفریني استراتژیک مبتني بر ميانجي گری نوآوری سازماني در سازمان آموزش و پرورش فارس ،فصلنامه علمی پژوهش ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی،دوره8،شماره2،ص 184-147.
-حسین پور،مهدی.جمشیدی،محمد جواد.محمدی فر،یوسف. بهور،شهین (1399) . بررسی تأثیر نوآوری استراتژیک بر عملکرد نوآورانه با نقش تعدیلگر محیط تجاری در شرکتهای کوچک و متوسط کرمانشاه ،فصلنامه علمی دانشگاه فنی و حرفه ای،دوره 17،شماره5،ص 206-187
-حمیدیان پور،فخریه. شفیعی،محبوبه (1396) . ارائۀ مدل مفهومی جهت بررسی تاثیر کارآفرینی استراتژیک بر نوآوری استراتژیک در شرکت های دانش بنیان شهرستان بوشهر ،نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا،سال 16،ص 146-133.
خلیلی خضر آبادی،مهدیه. حسنی،محمد (1402) . ارائۀ مدل رابطه بین هویت اجتماعی کارآفرینانه با نیت کارآفرینی و نقش واسطه ای خودکارآمدی کارآفرینی،مدیریت بهره وری،دوره 17،شماره4،ص 239-204.
-رستگاری مهر، بابک و زاهدی، عاطفه و محبوبی، محمد و اسدی، معصومه و عشافلی، راضیه و ابرازه، علی (1400) رابطه پاسخگویی و کیفیت خدمات درمانی و ارتباط آن با پرستیژ سازمانی در بیمارستان های دولتی.
-شکیبایی،علیرضا. طیاری،عبداله (1396) . بررسی ارتباط بین هویت سازمانی،رضایت شغلی و کارآفرینی سازمانی در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان،کنفرانس کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف.
-قلی پور،وحید. فراشاد،معصومه. زارع،شکوفه(1399) . بررسی ارتباط متقابل نوآوری سازمانی با کارآفرینی سازمانی و تأثیر آن بر بهبود یادگیری سازمانی ، فصلنامه چشم انداز حسابداری و مدیریت، دوره3، شماره32، ص 89-66.
-کامکار،سارا .طاهری گودرزش، حجت (1395) . تاثیر هویت سازمانی سبز بر عملکرد نوآوری سبزکارکنان شرکت پالایش نفت آبادان ،سومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی.
-کلابی،امیر محمد (1401) . نوسازی استراتژیک در کارآفرینی با روش ترکیب پژوهی، فصلنامه کارآفرینی،دوره15،شماره1،ص 180-161.
-کریمی،اوژن.ابوخمسی،زینب.ساکی،محمد (1398) . بررسی تأثیر ساختار سازمانی بر روحیه کارآفرینی کارکنان ستاد معاونت درمان دانشگاه علوم پسشکی جندی شاپور اهواز ،راهبردهای مدیریت در نظام سلامت،سال4،شماره2،ص 124-114.
-موسوی، سید سروش و قیاسی، مجتبی و خدایاری، محمد عظیم،1396،بررسی تاثیر و نقش برند کارفرما بر ایجاد حس پرستیژ سازمانی،اولین همایش حسابداری،مدیریت و اقتصاد با رویکرد پویایی اقتصاد ملی،ملایر.
-موسوی،سید محمد . رحیمی کیاآامین (1397) . بررسی رابطه بین هویت سازمانی و ویژگی های شخصیتی با نوآوری شغلی کارکنان شرکت گاز استان لرستان،کنفرانس بین المللی مطالعات بین رشته ای در مدیریت و مهندسی.
-میرزاخانی،احمد رضا (1399) . مطالعه و بررسی هویت سازمانی و تاثیر متقابل و دوسویه آن بر کارآفرینی در سازمان در شهرداری تهران ، پنجمین همایش بین المللی افق های نوین در علوم انسانی و مدیریت.
میرفضلی کلا جابه،سید امین . مرتضوی، سید جواد (1397) . نقش هویت سازمانی در توسعه نوآوری سازمانی در ادارات آموزش و پرورش غرب استان مازندران،اولین همایش ملی کارآفرینی.
-هاشمی،بهنام. تابان،محمد. هاشمی، فریبا (1392) . بررسی ارتباط بین هویت سازمانی و کارآفرینی سازمانی کارکنان دانشگاه پیام نور شهرستان پلدختر،کنفرانس بین المللی مدیریت چالشها و راهکارها.
-AlQershi, N. A., Abas, Z. B., & Mokhtar, S. S. M (2021). The intervening effect of structural capital on the relationship between strategic innovation and manufacturing SMEs’ performance in Yemen. Management Science Letters, 11(1), 21-30.
-Milutinovic, R., Stosic, B., & Mihic, M. (2015). Concepts and importance of strategic innovation in SMEs: Evidence from Serbia. Management: Journal of Sustainable Business and Management Solutions in Emerging Economies, 20(77), 35-42.