جایگاه تفکر هندسی در ارتقای قابلیتهای دانشجویان معماری در دروس پایه در مقطع کارشناسی (نمونه موردی: درس مقدمات طراحی معماری 2)
محورهای موضوعی : پژوهش های میان رشته ای در حوزه های معماری، شهرسازی، روانشناسی، علوم تربیتی
1 - دکتری معماری، گروه معماری، دانشکده عمران، هنر و معماری، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران.
کلید واژه: آموزش معماری, تفکر هندسی, مقدمات معماری, هندسه فرکتال, تفکر سنتی.,
چکیده مقاله :
آموزش معماری، بهعنوان یکی از شاخههای تأثیرگذار در چهره شهر و خلاقیت، به گسترش توانایی ابتکاری نیاز دارد. آموزش درس مقدمات طراحی در رشته معماری، یکی از مهمترین قسمتهای آموزش در دوران تحصیلی برای دانشجویان معماری به شمار میآید. هدف از این پژوهش، بررسی اصول آموزش مطلوب طراحی در رشته معماری در دروس پایه به دانشجویان در جهت ارتقای کیفیت هرچه بیشتر آموزش هست.اين پژوهش با روش كمي- كيفي انجامشده است. برای انجام این پژوهش در درس مقدمات معماری2، در دانشگاه ارومیه، در نیمسال98-97، دو گروه 25 نفرِ بهعنوان گروه آزمایش و گواه انتخاب گردید. در هر دو گروه موضوع طراحی، محدودیتها و شرایط و سایت یکسان بودند. در گروه گواه تدریس درس به شیوه سنتی و در گروه آزمایش شیوه طراحی مبتنی بر تفکر هندسی، آموزش داده شد. در بخش کیفی، گردآوري اطلاعات با ابزار مصاحبه عمیق انجام شد .در بخش کمی، نمرات هر دو گروه توسط 4 استاد خبره دانشگاه تحلیل گردید.نتایج نشان داد، اصول هندسی بکار گرفتهشده در معماری سنتی، اگر در بناهای معماری معاصر بهصورت اصولی و با تناسبات و متناسب با زمینه بکار گرفته شود سبب افزایش کار آیی بنا، آسایش و آرامش کاربران، حس تعلق و سرزندگی بنا، تعادل و هویت را نیز تا حدودی بهبود میبخشد.
Architecture education, as one of the influential branches in the face of the city and creativity, needs innovative development. Teaching the basics of design in the field of architecture is one of the most important parts of education for architecture students. The purpose of this research is to investigate the principles of the optimal teaching of design in the field of architecture in basic courses to students in order to improve the quality of all education. In order to carry out this research in the introductory course of architecture 2, in Urmia University, in the semester of 2018-2019, two groups of 25 people were selected as the experimental group and the control group. In both groups, the subject of design, restrictions and conditions and the site were the same. In the test group, lessons were taught in the traditional way, and in the experimental group, the design method based on geometric thinking was taught. In the qualitative part, data collection was done with the in-depth interview tool. In the quantitative part, the scores of both groups were analyzed by 4 expert professors of the university. The results showed that the geometric principles used in traditional architecture, if used in contemporary architectural buildings in a principled way and with proportions and in accordance with the context, increase the work of the building. It also improves the comfort and relaxation of the users, the sense of belonging and vitality of the building, balance and identity to some extent.
- جاویدمهر, هاشمپور. (2018). بازنمود تأثیر هندسه بر حیات پذیری فضاهای معماری، مورد مطالعاتی: فرهنگسراها. معماری و شهرسازی آرمانشهر, 11(25), 13-26
- -خاک زند, مهدی, احمدی, امیراحمد. (2007). نگاهی اجمالی به رویکرد میان طبیعت و معماری. باغ نظر, 4(8), 35-47.
- سالینگاروس، نیکوس آنجلوس.1390 .تئوری شبکهای و شهر فراکتال. ت : سرورزاده، کوروش. انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی جهرم.
- سیلوایه, سونیا, دانشجو, فرمهین فراهانی. (2013). هندسه در معماری ایـرانی پیش از اسلام و تجلی آن در معماری معاصر ایران. نقش جهان-مطالعات نظری و فناوریهای نوین معماری و شهرسازی, 3(1), 55-66.
- شهریاری, خانکه, شهریاری, بهیه. (1400). بازآفرینی نقشمایه های هندسی معماری ایرانی-اسلامی در طراحی الگوریتمیک مبتنی بر آراء سنتگرایان. رهپویه هنرهای صناعی, 2(2), 35-50.
-
- ضیایی قوچان عتیق, استاجی, کامیابی گل, عطیه. (1403). بررسی اثربخشی آموزش مهارت آگاهی واجی بر عملکرد حیطه کاربرد ریاضی. نشریه پژوهش های زبان شناسی, 17(1), 61-80.
- علوی زاده, سیده الهام, اسلامی, سید غلامرضا, حبیب, فرح.(1397). تبیین الگوی شبه-فرکتال در ساختار زمینه محور بازارهای سنتی ایرانی. نشریه علمی- پژوهشی مطالعات هنر اسلامی، سال 1397 ، شماره 29 فصل بهار, 14(29), 28-57.
- ممتحن, ناری قمی, مسعود. (2019). معیار ارزش برای تربیت هندسی معمار: بررسی رویکردهای رایج و نگرش اسلامی. مجله پژوهشهای معماری اسلامی, 6(4), 63-84.
- مهر نیا، سیدرضا. 1386 تأملات فرکتالی در تعامل با سامانههای اطلاعات مکانی، همای ژئوماتیک.
- موسويان سميه.(1396). جايگاه هندسه مقدس در بازشناسي هويت معماري سنتي ايران.
- مولوی، بهزاد. 1381 .بررسی کاربرد هندسه در معماری گذشته ایران )دوران اسالمی(. تهران: مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن
- میرکتولی, جعفر, بارگاهی, عقیلی, سیده زهرا. (2014). تبیین ابعاد استفاده از هندسه فرکتال در تحلیل های جغرافیا و برنامهریزی شهری. مجله آمایش جغرافیایی فضا, 4(14), 55-82.
- نجف قلی پور کلانتری, نسیم, اعتصام, حبیب, فرح. بررسی هندسه و تناسبات طلائی در معماری ایران (نمونه مطالعاتی: خانههای سنتی شهر تبریز). مديريت شهري و روستايي, 16(46), 477-491.
- Laurence M., Frankhauser P., and Thomas I. 2003. Using Fractal Dimensions forCharacterizing Intra-urban Diversity: The Example of Brussels. Paper presented at the ERSA 2003 Congres September 2003 in Jyvaskyla, Finland.
- H. Pottmann, A. Asperl, M. Hofer and A. Kilian, Architectural Geometry Bentley Institute Press (2007), 724 pages, 2200 figures in color, ISBN 978-1-934493-04-5.
- Helmut Pottmann, Alexander Schiftner, Johannes Wallner, Geometry of Architectural Freeform
- Helmut Pottmann, Michael Eigensatz, Amir Vaxman, Johannes Wallner, Architectural Geometry,
- 209 (2008), 15–28.
- Dehaene, S., Spelke, E., Pinel, P., Stanescu, R., & Tsivkin, S. (1999). Sources of mathematical thinking: Behavioral and brain-imaging evidence. Science, 284(5416), 970-974
- Johnsen, W., and Brown, C. 1994. Com arison of Several Methods for Calculating Fractal-based Topographic Characterization Parameters. Aactals 2(3).
- Joye, Y. (2007). Fractal architecture could be good for you. Nexus Network Journal, 9(2), 311-320
- Leopold, C. (2006, August). Geometry concepts in architectural design. In 12th International Conference on Geometry and Graphics (Vol. 35, pp. 1-9).
- Lu, X., Clements-Croome, D., & Viljanen, M. (2012). Fractal geometry and architecture design: case study review. Chaotic Modeling and Simulation (CMSIM), 2, 311-322.
- Mirkatouli, J. F., Bargahi, R., & Aghili, S. Z. (2014). Explanation of Fractal Geometry in Geography and Urban Planning. Geographical Planning of Space, 4(14), 55-82.
- Preprint submitted to Computers and Graphics, November 18, 2014.
- Reyna, V. F., & Brainerd, C. J. (2007). The importance of mathematics in health and human judgment: Numeracy, risk communication, and medical decision making. Learning and Individual Differences, 17(2), 147-159.
- Sala, N. (2000, November). Fractal models in architecture: a case of study. In Proceedings International Conference on Mathematics for Living (pp. 266-272). Structures, ISSN 0020-7926, 2008 Osterr. Math. Gesellschaft, Internat. Math. Nachrichten Nr.