کاربرد یادگیری مشارکتی در آموزش حسابداری
محورهای موضوعی : حسابداری مالی
غلامرضا کردستانی
1
,
شیما شاه محمدی
2
1 - استاد، گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران.
2 - دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.
کلید واژه: آموزش حسابداری, روش های آموزش فعال, یادگیری مشارکتی,
چکیده مقاله :
هدف: یادگیری مشارکتی رویکردی نوین در تدریس است که مهارتهای حل مسئله و تفکر انتقادی را از طریق فعالیتهای گروهی تقویت مینماید. در پژوهش حاضر سعی بر این است تا ضمن معرفی یادگیری مشارکتی و تکنیکهای آن بهعنوان رویکردی جدید در تدریس دروس حسابداری و بیان تأثیرات آن، با استفاده از مثالهایی کاربردی این رویکرد در تدریس دروس حسابداری تشریح گردد.
روش: در این پژوهش روش کار مرور چندین مقاله از نوع کیفی و مبتنی بر تحلیل محتوا است و از رویکرد توصیفی تحلیلی برای توصیف و ارزیابی محتوای مقالات استفاده شدهاست.
یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر حاکی از آن است که رویکرد مبتنی بر یادگیری مشارکتی در آموزش دروس حسابداری منجر به افزایش خلاقیت و پیشرفت تحصیلی فراگیران میگردد. چنانچه هدف نظام آموزشی در رشته حسابداری رشد و پرورش خلاقیت و یادگیری پایدار و مادامالعمر در فراگیران باشد از رویکرد یادگیری مشارکتی بهعنوان یکی از روشهای نوین آموزش باید استفاده گردد.
نتیجهگیری: گنجاندن این رویکرد در کلاسهای دروس حسابداری میتواند تجربه رضایتبخشی را برای فراگیران از یادگیری در یک زمینه اجتماعی فراهم کند. این پژوهش از منظر معرفی نحوه بهکارگیری روشهای نوینی همانند یادگیری مشارکتی در تدریس دروس حسابداری دارای نوآوری است و میتواند رهنمودی برای علاقه مندان فراهم سازد.
Objective: Collaborative learning is an innovative teaching approach that strengthens problem-solving skills and critical thinking through group activities. This study aims to introduce collaborative learning and its techniques as a new approach in teaching accounting courses and to demonstrate its impact with practical examples.
Method: The research methodology involves a review of several qualitative articles with a content analysis framework, employing a descriptive-analytical approach to describe and evaluate the content of the selected studies.
Finding: Findings indicate that a collaborative learning approach in accounting education leads to increased creativity and academic achievement among learners. If the goal of accounting education is to foster creativity and support lifelong and sustainable learning, the adoption of collaborative learning as one of the modern teaching methods should be considered.
Conclusion: Incorporating this approach into accounting classes can provide a fulfilling learning experience within a social context. This study is innovative in presenting how new methods like collaborative learning can be applied in accounting education and offers guidance for interested educators.
بابانظری، ژاله.، منصوری، پریسا.، امینی، میترا.، زارع، نجف.، و رئیسی، حمیده (1396). مقایسه تاثیر آموزش احیای قلبی ریوی (CPR) به روش یادگیری مبتنی بر تیم تعدیل شده (MTBL) و روش سنتی بر دانش و مهارت دانشجویان رشته پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) شیراز. نشریه آموزش پرستاری، 6(3)، 8-16.
حسینی ضرابی، حامد.، خراسانی، اباصلت.، رضایی زاده، مرتضی.، و مظاهری تهرانی، محمدعلی. (1400). بررسی روش های ایجاد تعامل و بهبود مشارکت دانشجویان در فرایند یادگیری در آموزش عالی: یک مرور نظام مند. رویکردهای نوین آموزشی، 16(1)، 77-96.
حیرانی، فروغ.، شاهمرادی، نسیم.، تاک، فاطمه.، و پیمانفر، مهرسا. (1399). مقایسه اثربخشی روش تدریس ترکیبی – مشارکتی فعال با سخنرانی در درس تهیه صورت¬های مالی رشته حسابداری. فصلنامه آموزش پژوهی نوین، 6 (24) ،1-16.
رضائی رمی، فرشته.، و سلیمی، لادن. (1402). تاثیر یادگیری مشارکتی بر بهبود مهارتهای اجتماعی دانشآموزان. پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، 6(59)، 78–92.
طبیبی راد، وحیده.، دیانتی دیلمی، زهرا.، غلامی جمکرانی، رضا.، عباسیان، حسین.، و بختیاری، ابوالفضل. (1401). کاربست روشهای نوین در آموزش حسابداری به صورت مجازی، تجربه ای نوین در دوران همه گیری کرونا. مجله دانش حسابداری، 13(4)، 69-90.
عظیمی، مجید. (1385). یادگیری مشارکتی و کاربست آن در آموزش حسابداری. حسابرس، 34(8)، 47-51.
کمیته تدوین استانداردها. (1398). استانداردهای بین المللی آموزش حسابداری (نشریه 199). مدیریت آموزش و تحقیقات سازمان حسابرسی. انتشارات سازمان حسابرسی. تهران.
گل¬محمدنژاد بهرامی، غلامرضا. (1397). مقايسه اثر بخشي يادگيري مشاركتي و سنتي بر مهارتهاي ارتباطي و خودكارآمدي دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 11(41)، 39-58.
نحاس، کاظم.، کرمی، غلامرضا.، حجازی، رضوان.، و خواجوی، شکراله. (1399). بررسی تأثیر یادگیری مبتنی بر تیم (TBL)، بر یادگیری حسابداری. نشریه تحقیقات حسابداری و حسابرسی، 12(45)، 55-70.
Anitha, D., & Kavitha, D. (2022). Improving problem-solving skills through technology assisted collaborative learning in a first year engineering mathematics course. Interactive Technology and Smart Education, 20(4), 534-553.
Apostolou, B., Dorminey, J. W., Hassell, J. M., & Rebele, J. E. (2017). Accounting education literature review (2016). Journal of Accounting Education, 39, 1-31.
Azimi, Majid (2006). The impact of cooperative learning and its application in accounting education. Auditor Journal, 34, 47-5. (In Persian).
Babanazari, Z., Mansouri, P., Amini, M., Zare, N., & Raiesi, H. (2017). Comparison of the effects of cardiopulmonary resuscitation training through modified team based learning and traditional method on knowledge and skills of nursing students in the College of Nursing and Midwifery, Shiraz. Journal of Nursing Education, 6(3), 8-16. (In Persian).
Baloche, L., & Brody, C. M. (2017). Cooperative learning: Exploring challenges, crafting innovations. Journal of education for teaching, 43(3), 274-283.
Chandra, R. (2015). Collaborative learning for educational achievement. IOSR Journal of Research & Method in Education (IOSR-JRME), 5(2), 4-7.
Golmohammad¬ Nezhad Bahrami, Gh. (2017). The Comparison the Effectiveness of Cooperative and Traditional Learning on the Student Communication Skills and Self-Efficacy. Education and Evaluation , 11(41), 39-58. (In Persian).
Hassall, T., Joyce, J., Montaño, J. L. A., & Anes, J. A. D. (2005, December). Priorities for the development of vocational skills in management accountants: A European perspective. In Accounting forum, 29(4), 379-394.
Heyrani, F., Shahmoradi, N., Taak, F., & Peyman Far, M. (2021). Comparing the Effectiveness of Active Hybrid-Participatory Teaching Method with Lecture Method in the Course of Preparing Financial Statements in Accounting. Quarterly Journal of Education Studies, 6(24), 1-16. (In Persian).
Hosseini Zarrabi, H., Khorasani, A., Rezaeizadeh, M., & Mazaheri Tehrani, M. A. (2021). Investigating the methods of creating interaction and improving students' engagement in the learning process in higher education: A systematic review. New Educational Approaches, 16(1), 77-96. (In Persian).
Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Smith, K. A. (1998). Cooperative learning returns to college what evidence is there that it works?. Change: the magazine of higher learning, 30(4), 26-35.
Lee, E., & Hannafin, M. J. (2016). A design framework for enhancing engagement in student-centered learning: Own it, learn it, and share it. Educational Technology Research and Development, 64, 707-734.
Mendo-Lázaro, S., León-del-Barco, B., Polo-del-Río, M.-I., & López-Ramos, V. M. (2022). The impact of cooperative learning on university students’ academic goals. Frontiers in Psychology, 12, 787210.
Msonde, S. E., & Van Aalst, J. (2017). Designing for interaction, thinking and academic achievement in a Tanzanian undergraduate chemistry course. Educational Technology Research and Development, 65, 1389-1413.
Nahas, K., Karami, G., Hejazi, R., & Khajoy, S. (2020). Investigation the Effect of Team-Based Learning (TBL) on Active Learning in Accounting. Accounting and Auditing Research, 12(45), 55-70. (In Persian).
Nsor-Ambala, R. (2022). The impact of collaborative learning approaches on assessment outcomes in an accounting theory class. Accounting Education, 31(1), 1-38.
Rezaei Rami, Fereshteh & Salimi, Ladan (2023). The effect of collaborative learning to improve students' social skills. Journal of New Advances in Psychology, Educational Sciences, and Education, 6(59), 78-92. (In Persian)
Riley, J., & Ward, K. (2017). Active Learning, Cooperative Active Learning, and Passive Learning Methods in an Accounting Information Systems Course. Accounting Education, 32(2).1-16.
Springer, C. W., & Borthick, A. F. (2004). Business simulation to stage critical thinking in introductory accounting: Rationale, design, and implementation. Issues in accounting education, 19(3), 277-303.
Standards Development Committee. (2019). International Accounting Education Standards (Publication 199). Education and Research Management of the Auditing Organization. Auditing Organization Publications. Tehran . (In Persian).
Stanley, T., & Marsden, S. (2012). Problem-based learning: Does accounting education need it?. Journal of Accounting Education, 30(3-4), 267-289.
Tabibi Rad, V., Dianti Deilami, Z., Gholami Jamkarani, R., Abbasian, H., & Bakhtiari, A. (2022). Application of new methods in virtual accounting education, innovative experience during the Corona epidemic. Journal of Accounting Knowledge, 13(4), 69-90. (In Persian).
Tan, H. C. (2019). Using a structured collaborative learning approach in a case-based management accounting course. Journal of Accounting Education, 49, 100638.
Weil, S., Oyelere, P., & Rainsbury, E. (2004). The usefulness of case studies in developing core competencies in a professional accounting programme: a New Zealand study. Accounting Education, 13(2), 139-169.
Willis, J. (2021). How cooperative learning can benefit students this year. Edutopia: George Lucas Educational Foundation.
