شناسایی و تحلیل ماتریس اهمیت – عملکرد شاخص های حسابداری مدیریت درشرکتهای کوچک ومتوسط فعال در صنعت خودرو
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریتزهره احمدی 1 , رضا فلاح 2 , حمیدرضا غلام نیا روشن 3 , کاوه آذین فر 4
1 - دانشجوی دکتری حسابداری، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
2 - استادیار گروه حسابداری، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران(نویسنده مسئول)
3 - استادیار گروه حسابداری، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
4 - استادیار گروه حسابداری، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش شناسایی و تحلیل ماتریس اهمیت – عملکرد شاخص های حسابداری مدیریت درشرکتهای کوچک ومتوسط فعال در صنعت خودرو ، است. جامعه پژوهش حاضر را خبرگان مرتبط با مبحث تحقیق در شرکتهای کوچک و متوسط فعال در صنعت خودرو مستقر در تهران و همچنین خبرگان دانشگاهی، تشکیل دادند. در بخش کیفی این تحقیق با استفاده از روش هدفمند گلوله برفی، از نظرات 15 نفرخبره استفاده شد. همچنین، در بخش آماری تحقیق و بر اساس روش نمونه گیری ساده در دسترس و فورمول کوکران، از نظرات 384 نفر از کارشناسان مرتبط با مبحث تحقیق استفاده گردید. فرایند تجزیه و تحلیل دادهها در دو مرحله انجام شد که شامل شناسایی ابعاد و مؤلفهها با استفاده از ابزار مصاحبه و با روش تحلیل تم و نیز تعیین اهمیت-عملکرد هر یک مولفههای اصلی با استفاده از ابزار پرسشنامه و با روش نقشه تحلیل اهمیت-عملکرد (IPMA) بود. نتایج تحقیق نشان داد، الگوی تحقیق دارای سه بعد اصلیِ حسابداری مدیریت فعالیتهای اجتماعی در شرکتهای کوچک و متوسط، حسابهای زیست محیطی منابع فیزیکی ورودی به واحد تولیدی و نیز استراتژیهای تولید پایدار است. علاوه براین، نتایج تحقیق در بخش تحلیل اهمیت-عملکرد نشان داد، حسابداری مدیریت زیست محیطی در شرکتهای کوچک و متوسط، بیشترین اهمیت را در الگوی تحقیق دارد ولی از آنجا که عملکرد کمتر از متوسط را کسب کرده است، به جهت تشویق و ارتقا حسابداری مدیریت برای حمایت از استراتژیهای تولید پایدار در شرکتهای کوچک و متوسط باید در اولویت، قرار گیرد.
علاوه براین، نتایج تحقیق در بخش تحلیل اهمیت-عملکرد نشان داد، حسابداری مدیریت زیست محیطی در شرکتهای کوچک و متوسط، بیشترین اهمیت را در الگوی تحقیق دارد ولی از آنجا که عملکرد کمتر از متوسط را کسب کرده است، به جهت تشویق و ارتقا حسابداری مدیریت برای حمایت از استراتژیهای تولید پایدار در شرکتهای کوچک و متوسط باید در اولویت، قرار گیرد.
The purpose of this research is to identify and analyze the importance matrix - the performance of management accounting indicators in small and medium-sized companies active in the automotive industry. The current research community was formed by experts related to the topic of research in small and medium-sized companies active in the automotive industry based in Tehran, as well as academic experts. In the qualitative part of this research, the opinions of 15 experts were used using the targeted snowball method. Also, in the statistical part of the research and based on the available simple sampling method and Cochran's formula, the opinions of 384 experts related to the research topic were used. The process of data analysis was carried out in two stages, which includes identifying the dimensions and components using the interview tool and the theme analysis method, as well as determining the importance-performance of each of the main components using the questionnaire tool and the importance-performance analysis map method. IPMA) was The results of the research showed that the research model has three main dimensions of social activity management accounting in small and medium companies, environmental accounts of physical resources input to the production unit, and sustainable production strategies. In addition, the results of the research in the importance-performance analysis section showed that environmental management accounting in small and medium-sized companies is the most important in the research model, but since it has achieved less than average performance, in order to encourage and promote accounting Management to support sustainable production strategies in small and medium enterprises should be prioritized.
