تحلیلی بر بخشنامه 4240/99/1000 سازمان تأمین اجتماعی در پرتو اصول و معیارهای حقوق عمومی
محورهای موضوعی : حقوق عمومی
مرتضی علی جعفری قریچه
1
,
علی حاجی پور کندرود
2
1 - دانشجوی دکتری حقوق عمومی، گروه حقوق، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - استادیار گروه حقوق، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
کلید واژه: متناسب سازی, اصول حقوق عمومی, عدالت, مستمری بازنشستگی, ضریب متناسب¬سازی,
چکیده مقاله :
مهمترین و برجستهترین نمود نابرابری در توزیع برابر درآمدها است و نابرابری در میان افراد همسطح آزاردهندهترین آنهاست. بخصوص زمانیکه دو شخص عمل مشخص را بصورت یکنواخت و یکسان انجام دهند ولی بازگشت نتیجه برای آنها متفاوت باشد و اثرات آن در میانمدت و بلندمدت غیرقابل تحمل میباشد. نمونه بارز این موضوع متناسبسازی انجامگرفته توسط سازمان تأمیناجتماعی در سال 1399 است که در آن توجهی به میزان مشارکت مستمریبگیران در نزد صندوق اجتماعی نگردیده و همچنانکه تناسبی بین آوردههای افراد و اولین مستمری تعیینی بصورت دقیق وجود نداشته، در اجرای متناسبسازی نیز همان رویه مجدداً تکرار گردیدهاست. لذا نگارش مقاله با این باور که روش اجراشده تطابق چندانی با اصول حقوقی عمومی نداشته و مبنای عملکرد نه بر اساس واقعیات بلکه در جهت آسانسازی و سادهسازی بوده و ضروری است که با بازنگری در بخشنامه مربوطه و رعایت اصول درست و صحیح در تنظیم ضوابط، در مراحل بعدی قاعده مزد مساوی در برابر کار مساوی در نظر قرار گیرد.
The most important and prominent manifestation of inequality is in equal distribution of incomes, and inequality among people at the same level is the most annoying of them. Especially when two people perform a specific action in the same way, but the return of the result is different for them, and its effects are unbearable in the medium and long term. A clear example of this issue is the customization carried out by the Social Security Organization in 2019, in which the contribution of pensioners to the social fund was not taken into account, and as there was no exact proportionality between the contributions of individuals and the first determined pension, in the implementation of customization, the same the procedure is repeated again. Therefore, writing the article with the belief that the implemented method does not correspond much with general legal principles and the basis of performance is not based on facts but in the direction of ease and simplification. The next steps are to consider the principle of equal pay for equal work.
منابع
کتب
1- چلبی، آزاده. (1396). فساد و مقبولیت قانون. تهران، نی
2- عباسی لاهیجی، بیژن. (1402). مبانی حقوق عمومی. تهران، دادگستر
3- گرجی ازندریانی، علی اکبر. (1391). مبانی حقوق عمومی. تهران، جنگل
4- سن، آمارتیا. (1395). برابری و آزادی. حسن فشارکی، تهران، شیرازه کتاب ما
5- سی¬مولر، دنیس. (1395). انتخاب عمومی. جمعی، تهران، نور علم
مقالات
1- راسخ، محمد. (1385). مفهوم عدالت. مجلس و پژوهش، 38
2- حاجی حیدر، حمید. (1388). تحول تاریخی مفهوم عدالت. علوم سیاسی، 45
3- طالب زاده، حمید. (1400). دیالکتیک عدالت و نظم عمومی و سنتز حقوق شهروندی. پژوهش¬های اخلاقی، 2
4- ویژه، محمدرضا. (1383). مفهوم اصل برابری در حقوق عمومی نوین. نشریه حقوق اساسی، 2
قوانین
1- بخشنامه شماره 4240/99/1000 مورخ 15/05/1399 سازمان تأمین¬اجتماعی
2- قانون تأمین¬اجتماعی مصوب 1354
3- قانون ساختار جامع رفاه و تأمین اجتماعی مصوب 1383
4- قانون کار
Quarterly Journal of New Achievements in Public Law, Year 4, Issue 15, Fall 1404
An analysis of Social Security Organization's circular 4240/99/1000 in the light of the principles and standards of public law
Ali Hajipour kondroud 1, Morteza Ali Jafari Gharicheh 2
Received Date:1403/09/11 Accept Date:1404/04/02
Abstract
The most important and prominent manifestation of inequality is in equal distribution of incomes, and inequality among people at the same level is the most annoying of them. Especially when two people perform a specific action in the same way, but the return of the result is different for them, and its effects are unbearable in the medium and long term. A clear example of this issue is the customization carried out by the Social Security Organization in 2019, in which the contribution of pensioners to the social fund was not taken into account, and as there was no exact proportionality between the contributions of individuals and the first determined pension, in the implementation of customization, the same the procedure is repeated again. Therefore, writing the article with the belief that the implemented method does not correspond much with general legal principles and the basis of performance is not based on facts but in the direction of ease and simplification. The next steps are to consider the principle of equal pay for equal work.
Keywords: customization, principles of public law, justice, retirement pension, factorization
.
Extended Abstract
Introduction:
In 2019, the Social Security Organization, based on the obligation of paragraph "b" of Article 12 of the Law of the Sixth Economic, Social and Cultural Development Program of the Islamic Republic of Iran regarding the proportionality of pensioners' rights and Resolution No. 604/99/1100 of the Board of Directors of the Social Security Organization, set the minimum payment for all retired pensioners whose pensions had been established by the end of 2019, through Circular No. 76, based on the proportionality amount, incentive coefficient, and adjustment difference based on years of payment.
What the calculation methods show is that the designers based the proportionality on the period of insurance premium payment and did not pay attention to the amounts paid by the pensioner to the Social Security Fund, which is the motivation for writing this article to answer the question of the extent to which the correct distribution of resources is consistent with fairness and compensation for the reduction of injustices made when determining the first pension amount for retirees. The context for applying proportionality is a necessity that must be done due to the lack of coverage of the annual increase in pensions with the value of goods and living expenses, which if not done correctly will definitely exacerbate inequalities.
Problem statement
Therefore, the Social Security Organization was obliged to act with utmost delicacy and precision in this regard, and even if it intended to discriminate, it should have aimed at helping people who had a lower pension. If their criterion was to pay attention to the amount of individuals' contributions to the organization's fund, it would have been obliged to match the proportionality with the payments of individuals during the entire period of insurance premium payment and the Central Bank index on the date of payment, rather than considering the pension at the time of implementation and the first pension received by the individual as the basis.
The analysis of the circular is mainly aimed at ensuring that the circular issued and implemented by the Social Security Organization complies with Article 9, Section 2, Article 23, Section 2, of the Universal Declaration of Human Rights, and Section 12, Section 1 of the Sixth Schedule Law, and the principles of public law, including public interest, public service, and equality. On the other hand, the following assumptions have been made regarding the inconsistency of the circular with the articles of the law:
a) When the system for maintaining information on insured persons was changed from manual to mechanized in the 1980s, it seems that the previous payments of insured persons were not taken into account.
b) In the last years of their service (approximately the last 2 years), social security employees often face double salary increases in addition to their annual salary increases due to the retirement of colleagues and their transfer to higher positions. Therefore, the main assumption is that the above circular was in conflict with legal articles and principles of public law. In order to adapt the implementation of the circular and the lack of access to information on individuals, the premium payments of four groups of pensioners and their receipts at the time of retirement are presented in the relevant tables using a simulation method to show the discrepancy in determining their first pension under the same conditions.
Conclusion
The results indicate that the probability of inequality at the same time and equal payments is very high, and it is even possible that people with lower payments have a higher pension than their peers, and by placing the first pension as the criterion in the executive formulas for calculating equalization, the circular cannot be fair and in accordance with the rule of fairness.
Innovation and novelty
Therefore, it is suggested that in order to properly implement equalization, it is better for each person's contributions at the time of paying the premium to be adjusted with the Central Bank index in the same year and considered as the individual's points, and the total costs paid as equalization to be divided by the total points, and the amount due to each person should be paid based on the points he or she has received.
[1] . Assistant Professor, Department of Law, Urmia branch, Islamic Azad university, Urmia, Iran (Corresponding Author)
Hajipour62@yahoo.com
[2] . PhD student in Public Law, Department of Law, Tabriz branch, Islamic Azad university, Tabriz, Iran
فصلنامه دستاوردهای نوین در حقوق عمومی، سال چهارم، شماره پانزدهم، پائیز 1404
تحلیلی بر بخشنامه 4240/99/1000 سازمان تأمین اجتماعی در پرتو اصول و معیارهای حقوق عمومی
علی حاجیپور کندرود 1، مرتضیعلی جعفری قریچه 2
تاریخ دریافت: 11/09/1403 تاریخ پذیرش: 02/04/1404
چکیده
مستمری و نحوه توزیع و پرداخت آن از مسائل پیچیده در ارتباط با نقش سازمان تأمین اجتماعی و ارتباط با مستمریبگیران است. یکی از این پیچیدگیها زمانی رخ میدهد که دو فرد عمل مشخصی را بصورت یکنواخت و یکسان جهت کسب نتیجه مساوی انجام دهد ولی نتیجه برای آنها متفاوت بوده و اثرات آن در میانمدت و بلندمدت انحراف زیادتری را بروز دهد و قانونگذار بجهت کاهش فاصله در وضعیت حاصله، سازمان تأمین اجتماعی ملزم به اجرای همسانسازی در برنامه ششم نمود ولی در طراحی فرمولهای محاسباتی این موضوع، سازمان از میان معیارهای میزان مشارکت و مدت مشارکت، فقط به یکی اکتفا نموده که نتیجتاً حدفاصل قبلی را عمیقتر نمود. لذا نگارش مقاله با این باور که روش اجراشده تطابق چندانی با اصول حقوق عمومی نداشته و صرفاً در جهت آسانسازی و سادهسازی بوده و ضرورت دارد که با بازنگری در بخشنامه از نابرابریهای موجود کاسته شود.
واژگان کلیدی: متناسبسازی، اصول حقوق عمومی، عدالت، مستمری بازنشستگی، ضریب متناسبسازی
. گروه حقوق، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول)
Hajipour62@yahoo.com
2. گروه حقوق، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
1- مقدمه
سازمان تأمین اجتماعی در سال 1399 بر اساس تکلیف بند «ب» ماده 12 قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با متناسبسازی حقوق مستمریبگیران و مصوبه شماره 604/99/1100 هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی برای کلیه مستمریبگیران بازنشسته که مستمری آنان تا پایان سال 1398 برقرار شدهبود، بخشنامه شماره 76 مستـمریها را صادر و عامـلهای پرداخت آنرا بر پایه مبلـغ متناسبسازی، ضریب ترغیب و تفاوت تطبیق قرار داد. به این ترتیب که:
- مبلغ پایه: بر اساس سابقه پرداخت حق بیمه از 1.500.000 ریال تا 4.650.000 ریال بر اساس جدول مربوطه متغیر میباشد.
- ضریب متناسب با میزان سابقه به آن دسته از مستمریبگیران تعلق گرفته که سنوات پرداخت حق بیمه آنان از 25 سال بالاتر بوده و از عدد 1 تا 8 متغیر میباشد.
- مبلغ تفاوت تطبیقی بر اساس سوابق پرداخت حق بیمه 30 تا 35 سال و بالاتر از آن میباشد.
آنچه که از روشهای محاسباتی استنباط میشود، این است که سازمان تأمین اجتماعی ملاک محاسبه را مدت پرداخت حق بیمه و دریافتی مستمریبگیران را در دو مقطع زمانی (زمان بازنشستگی و زمان اجـرای متناسبسازی) قرار دادهاست. با این حال آنچه که انگیزه پژوهش حاضر میباشد، پاسخ به این سوال است که متناسبسازی انجام گرفته تا چه اندازه بر اساس اصول و معیارهای حقوق عمومی بوده و قادر به توزیع صحیح منابع در میان اعضای صندوق و کاهش سهم دریافـتکنندگان غیر متعارف گردیده و با ایجـاد رویه مناسب بهـرهمندی مستمریبگیران را طبق قاعده عدالت و به تناسب میزان مشارکت آنها فراهم نمودهاست.
فرضیه نگارش مقاله بر این مبنا است که عاملهای مورد استفاده در فرمولهای محاسباتی قادر به جوابگویی تناسب بین اعضای بازنشسته صندوق تأمین اجتماعی (که دارای مالکیت مشاعی در داراییهای صندوق هستند) نبوده و رعایت عدالت در آنها انجام نگرفته و افرادی (که دریافتی آنها بنام مستمری غیرمتعارف معروف است) با پرداخت حق بیمه کمتر در درازمدت افزایش بیشتری نسبت به سایرین داشتهاند و ضمناً چنانچه رعایت اعتدال در فرمولهای محاسباتی بعمل میآمد، نیازی به برآورد سنوات پرداخت نمیبود. لذا نمیتوان این بخشنامه را با معیارها و اصول حقوق عمومی منطبق دانست.
فلذا بر اساس اهمیت ارائه تعهدات بیمهای صندوقها در قبال افراد عضو، بر اساس قاعده عدالت و میزان مشارکت، نوشتار حاضر با مفروض انگاشتن این موضوع که وجوه و اموال صندوق تأمین اجتماعی متعلق به همهی نسلهای تحت پوشش میباشد، در صدد بررسی نحوه محاسبه و پرداخت متناسبسازی بر آمده است و در پاسخ به سوال تحقیق با استفاده از روش تحقیق توصیفی – تحلیلی ابتدا عملکرد مورد اجرا بررسی و با ارائه جداول شبیهسازی شده با آن تنظیم و با تجزیه تحلیل نقاط قوت و ضعف آن (مورد اختلاف تبصره ماده 77 قانون تأمین اجتماعی و بند «ط» ماده 9 قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی) راهحل مناسب با اصول و مقررات حقوق عمومی بیان خواهدشد. لازم به توضیح است که بر اساس بررسیهای بعمل آمده پیشینه چندانی در این ارتباط وجود ندارد و این پژوهش تا حدودی میتواند اصلاحاتی در جهت به اعتدال رساندن پرداختیهای سازمان بعمل آورد.
2- ضرورت متناسبسازی حقوق مستمریبگیران
در جامعه ما در جمع شاغلین مشاغل مختلف افرادی هستند که فاقد ثروت و سرمایه بوده و قریب به اتفاق آنان در زمان اشتغال از طریق کار یدی و انجام کار برای دیگری ارتزاق نموده و قسمتی از دسترنج خود را چه بصورت اجباری یا اختیاری به صندوقهای بازنشستگی واریز میکنند تا در مواعد مقرر بعنوان مستمری از آن استفاده نمایند. (از جمله مستمریبگیران سازمان تأمین اجتماعی). ارتباط این افراد بعد از رسیدن به مرحله بازنشستگی از محل خدمت خود قطع و مستمری و سایر امورات آنها به صندوقهای بازنشستگی مربوطه واگذار میشود. به این ترتیب که در اول هر سال درصدی به حقوق آنان افزوده شده و تا آخر همان سال بصورت یکنواخت و به همان میزان پرداخت میشود.
در ارتباط با موضوع مستمری بازنشــستگان در سازمان تأمین اجتمــاعی بایســتی به دو نکـــته اساسی و مهـــم توجه نمود:
اولاً برابر تبصره ماده 77 قانون تأمین اجتماعی تعیین اولین مستمری بر اساس معدل 24 ماه آخرین حقوق دریافتی مستمریبگیران در زمان حق بیمه صورت میگیرد و اینگونه عملکرد در اکثر موارد شاخص ارزیابی بازنشسته1 (فصلنامه علمی – پژوهشی رفاه اجتماعی، 1399: 263) را به کمتر از عدد 1 کاهش میدهد بطوریکه اولین دریافتی مستمریبگیر از سازمان تأمین اجتماعی کمتر از آخرین حقوق وی در زمان اشتغال خواهدبود. مضافاً اینکه این شاخص برای بازنشستگان در یک سال معین در فصول مختلف سال نیز متفاوت خواهدبود. بطور مثال فرض میشود که فرد A و B در سال 1401 بازنشسته میشوند و حقوق آنها در سال 1399 بطور مساوی برابر یکصد واحد پولی است و نرخ افزایش دستمزد برای سالهای 1400 و 1401 معادل 15% خواهدبود. با این تفاوت که A در آخر اردیبهشتماه 1401 و B در آخر بهمنماه 1401 بازنشسته میشوند. به این ترتیب که:
حقوق A و B در سال 1400: |
| |||||||||||||||||||||||
حقوق A و B در سال 1401: |
| |||||||||||||||||||||||
معدل حقوق فرد A در 24 ماه آخر: |
| |||||||||||||||||||||||
معدل حقوق فرد B در 24 ماه آخر: |
| |||||||||||||||||||||||
شاخص رفاه بازنشسته A: |
| |||||||||||||||||||||||
شاخص رفاه بازنشسته B: |
|
ردیف | سال | شاخص بانک مرکزی | نسبت شاخص به سال 60 | A | B | C | D | E | |||||
حق بیمه به ریال | پرداخت به نسبت سال 60 | حق بیمه به ریال | پرداخت به نسبت سال 60 | حق بیمه به ریال | پرداخت به نسبت سال 60 | حق بیمه به ریال | پرداخت به نسبت سال 60 | حق بیمه به ریال | پرداخت به نسبت سال 60 | ||||
1 | 60 | 243/0 | 1 | 100 | 100 | 200 | 200 | 80 | 80 | 80 | 80 | 70 | 70 |
2 | 61 | 378/0 | 188/1 | 115 | 8/96 | 230 | 6/193 | 92 | 4/77 | 92 | 4/77 | 5/80 | 8/67 |
3 | 62 | 319/0 | 363/1 | 25/132 | 97 | 5/264 | 1/194 | 8/105 | 6/77 | 125 | 7/91 | 6/22 | 9/67 |
4 | 63 | 355/0 | 517/1 | 086/152 | 3/100 | 2/304 | 5/200 | 7/121 | 2/80 | 7/143 | 7/94 | 5/106 | 2/70 |
5 | 64 | 379/0 | 620/1 | 9/174 | 108 | 8/349 | 9/215 | 9/139 | 4/86 | 3/165 | 102 | 4/122 | 6/75 |
6 | 65 | 468/0 | 2 | 136/201 | 5/100 | 3/402 | 2/201 | 9/160 | 5/80 | 140 | 70 | 8/140 | 4/70 |
7 | 66 | 597/0 | 551/2 | 306/231 | 7/90 | 6/462 | 3/181 | 185 | 5/72 | 161 | 1/63 | 9/161 | 5/63 |
8 | 67 | 77/0 | 29/3 | 266 | 9/80 | 532 | 7/161 | 8/212 | 9/64 | 2/185 | 3/56 | 2/186 | 6/56 |
9 | 68 | 903/0 | 859/3 | 9/305 | 3/79 | 8/611 | 5/158 | 7/244 | 4/63 | 9/212 | 2/55 | 1/214 | 5/55 |
10 | 69 | 984/0 | 205/4 | 8/351 | 7/83 | 6/703 | 3/167 | 4/281 | 9/66 | 290 | 69 | 2/246 | 5/58 |
11 | 70 | 189/1 | 081/5 | 6/404 | 6/79 | 1/809 | 2/159 | 6/323 | 7/63 | 5/333 | 6/65 | 1/283 | 7/55 |
12 | 71 | 48/1 | 325/6 | 2/465 | 5/73 | 5/930 | 1/147 | 2/372 | 8/58 | 450 | 1/71 | 7/325 | 5/51 |
13 | 72 | 814/1 | 752/7 | 535 | 69 | 1/1070 | 138 | 428 | 2/55 | 5/517 | 8/66 | 5/374 | 3/48 |
14 | 73 | 456/2 | 496/10 | 3/615 | 6/58 | 6/1230 | 2/117 | 2/492 | 9/46 | 1/595 | 7/56 | 7/43 | 41 |
15 | 74 | 665/3 | 562/15 | 6/707 | 2/45 | 1/1415 | 4/90 | 566 | 1/36 | 4/684 | 7/43 | 3/495 | 6/31 |
16 | 75 | 52/4 | 316/19 | 7/813 | 1/42 | 4/1627 | 3/84 | 651 | 7/33 | 900 | 6/46 | 6/569 | 5/29 |
17 | 76 | 298/5 | 641/22 | 8/935 | 3/41 | 5/1871 | 7/82 | 6/748 | 1/33 | 1035 | 7/45 | 655 | 9/28 |
18 | 77 | 258/6 | 709/26 | 1/1076 | 3/40 | 3/2152 | 6/80 | 9/860 | 2/32 | 1190 | 6/44 | 753 | 2/28 |
19 | 78 | 516/7 | 12/32 | 5/1237 | 5/38 | 1/2475 | 1/77 | 990 | 8/30 | 5/1368 | 6/42 | 2/866 | 27 |
20 | 79 | 463/8 | 167/36 | 2/1423 | 3/39 | 4/2846 | 7/78 | 8/1138 | 5/31 | 8/1573 | 5/43 | 2/996 | 5/27 |
21 | 80 | 427/9 | 286/40 | 7/1636 | 6/40 | 3/3273 | 3/81 | 3/1309 | 5/32 | 8/1809 | 9/44 | 1500 | 2/37 |
22 | 81 | 915/10 | 645/46 | 2/1882 | 6/40 | 3/3764 | 7/80 | 7/1505 | 3/32 | 3/2081 | 6/44 | 1725 | 37 |
23 | 82 | 624/12 | 948/53 | 5/2164 | 1/40 | 9/4328 | 2/80 | 6/1731 | 1/32 | 2700 | 1/50 | 8/1983 | 8/36 |
24 | 83 | 544/14 | 154/62 | 1/2489 | 40 | 3/4978 | 80 | 3/1991 | 32 | 3105 | 50 | 3/2281 | 7/36 |
25 | 84 | 048/16 | 581/68 | 5/2862 | 7/41 | 5725 | 5/83 | 2290 | 4/33 | 7/3570 | 1/52 | 5/2623 | 3/8 |
26 | 85 | 955/17 | 731/76 | 9/3291 | 9/42 | 8/6583 | 8/85 | 5/2633 | 3/34 | 4/4106 | 5/53 | 3100 | 4/40 |
27 | 86 | 265/21 | 876/90 | 7/3785 | 7/41 | *7/4608 |
|
|
| 3/4722 | 52 | 3565 | 2/39 |
28 | 87 | 66/26 | 932/113 | 5/4353 | 2/38 | *7/4608 |
| 4000 | 1/35 | 1042 | 1/9 | 8/4099 | 36 |
29 | 88 | 527/29 | 184/126 | 6/5006 | 7/39 | *7/4608 |
| 4600 | 5/36 | 1250 | 10 | 7/4714 | 4/37 |
30 | 89 | 188/33 | 820/141 | 5/5757 | 6/40 | *7/4608 |
| 5290 | 3/37 | 1500 | 6/10 | 9/5421 | 2/38 |
جمع حق بیمه پرداختی به ریال | 43474 | - | 5/49142 | - | 33547 | - | 36130 | - | 5/38185 | - | |||
جمع حق بیمه پرداختی به نسبت سال 60 | - | 7/1870 | - | 9/3420 | - | 14773 | - | 3/1613 | - | 4/1402 | |||
مستمری تعیینشده در اول سال 90 | 5382 | 2/31 | 7/4608 | 5/26 | 4945 | 7/28 | 1800 | 4/10 | 3/5068 | 4/29 | |||
نسبت مستمری اولیه به کل پرداخت حق بیمه | 4/12 % | 7/1 % | 4/9 % | 8/0 % | 15 % | 9/1 % | 5 % | 6/0 % | 3/13 % | 2 % |
آنچه که از جمعبندی جدول فوق عاید میشود، این است که ضریب همبستگی5 ریالی بین وجوه پرداختی افراد به صندوق سازمان و اولین مستمری دریافتی آنان از سازمان عدد 0545/0- و ضریب همبستگی بر اساس شاخص 1360 برابر با 18/0- میباشد. یعنی ارتباط بین واریزی این افراد به سازمان و اولین دریافتی آنان (که مبنای دریافتیهای بعدی نیز میباشد) بصورت منفی و در حد ]عدم وجود ارتباط[ است. بالاترین پرداختی حق بیمه توسط فرد B و کمترین آن توسط فرد C بودهاست (از نظر ریالی در 30 سال). در صورتی که بیشترین مستمری شامل فرد A گردیدهاست و از نظر تطابق با شاخص سال 1360 رتبه اول به B و رتبه آخر به فرد E تعلق داشته ولی بالاترین مستمری شامل فرد A و کمترین آن به فرد B تعیین شــدهاست. این رابطه دو ســویه (واریز حق بیمه – دریافت مستمری) از حالت تعادل خارج گردیدهاست.
اگر عملکرد بیمهشده در دوران پرداخت حق بیمه در حکم ]کار[ و پرداختی سازمان تأمین اجتماعی را بعنوان ]مزد[ تلقی کنیم، در این صورت اجرای آن، قانون ]مزد مساوی برای کار مساوی قانون کار، ماده 38) [که مورد تأیید قوانین داخلی و بینالمللی است، زیر سوال میرود. البته ممکن است در پاسخ گفتهشود که این امر قانونی است و بر اساس ماده قانونی عمل میشود. درحالیکه بدلیل نوسانات نرخها در همه موارد و تورم افسارگسیخته، تبصره ماده 77 ضرورتاً در مدت 32 سال بروزرسانی میگردید. مضافاً اینکه در قوانین بعدی از جمله قانونی ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی، روشهای دیگری که تأثیرگذاری بیشتری به تناسب مستمری با حق بیمه پرداختی را داشتهباشند، بطور کلی بیان شدهاست.
نکته حائز اهمیت که بایستی به آن اشاره شود، تعیین مستمری بر اساس معدل 24 ماه گذشته، سبب گردیده تعداد کثیری از بیمهشدگان در دهههای اول و دوم و سنواتی از دهه سوم مدت پرداخت حق بیمه، با ارقام پائینتری نسبت به واریز اقدام مینمایند و در چند سال آخر مبالغ پرداختی را افزایش میدهند که این امر تأثیر قابلتوجهی در صندوق سازمان ایجاد مینماید و لازم است با تغییر روش در تعیین مستمری با آن مقابله کرد. زیرا بیش از نصف جمعیت کشور تحت پوشش سازمان قرار داشته و ادامه روند فعلی تأثیر مستقیمی در کاهش درآمد سازمان داشته که در میانمدت فاجعهبار خواهدبود. پرسشهای اصلی در ادامه بحث این است که در شرایط مساوی، بهرهمندی صندوقهای بیمههای اجتماعی و درمانی از محل منابع عمومی و تساوی درصد مشارکت و سهم پرداختی کارفرما نسبت به مأخذ کسر حق بیمه و یکسان بودن درصد مشارکت بیمهشده، چرا روش تعیین مستمری یکسان نیست. از طرف دیگر، در صورت تأخیر در پرداخت هرگونه تعهد به صندوق تأمین اجتماعی، دریافت معوقات حق بیمه بروز بوده ولی در پرداخت اولین مستمری، 24 ماه گذشته دخیل است. حال در ادامه جدول شماره 1 در مرحله مستمریبگیر بودن افراد فوق با همان شرایط افزایش 15% سالانه و با حداقل دستمزد برای سال 1390 برابر 1800 واحد و برای سال 1399 معادل 9000 واحد منظور و در جدول شماره 2 همراه با ضریب متناسبسازی جایگذاری میشود.
جدول شماره 2
ردیف | سال | شاخص بانک مرکزی | نسبت شاخص به سال 60 | A | B | C | D | E | ||||||||||||||||
مستمری به ریال | مستمری به نسبت سال 60 | مستمری به ریال | مستمری به نسبت سال 60 | مستمری به ریال | مستمری به نسبت سال 60 | مستمری به ریال | مستمری به نسبت سال 60 | مستمری به ریال | مستمری به نسبت سال 60 | |||||||||||||||
1 | 90 | 321/40 | 3/172 | 5382 | 2/31 | 7/4608 | 5/26 | 4945 | 7/28 | 1800 | 4/10 | 5068 | 4/29 | |||||||||||
2 | 91 | 635/52 | 9/224 | 3/6189 | 5/27 | 5300 | 6/23 | 8/5686 | 9/25 | حداقل |
| 2/5828 | 9/25 | |||||||||||
3 | 92 | 916/70 | 303 | 7/7117 | 5/23 | 6095 | 1/20 | 8/6539 | 6/21 | حداقل |
| 4/6702 | 1/22 | |||||||||||
4 | 93 | 948/81 | 2/350 | 8185 | 4/23 | 1/7009 | 20 | 7/7520 | 5/21 | حداقل |
| 8/7707 | 22 | |||||||||||
5 | 94 | 714/91 | 9/391 | 9413 | 24 | 6/8060 | 6/20 | 8/8648 | 1/22 | حداقل |
| 8864 | 6/22 | |||||||||||
6 | 95 | 100 | 4/427 | 1/10825 | 4/25 | 7/9269 | 7/21 | 2/9946 | 3/23 | حداقل |
| 10194 | 9/23 | |||||||||||
7 | 96 | 50/109 | 6/468 | 9/12448 | 6/26 | 2/10660 | 7/22 | 1/11438 | 4/24 | حداقل |
| 6/11722 | 25 | |||||||||||
8 | 97 | 842/143 | 7/614 | 2/14316 | 3/23 | 2/12259 | 9/19 | 8/13153 | 4/21 | حداقل |
| 13481 | 9/21 | |||||||||||
9 | 98 | 150/203 | 2/868 | 7/16463 | 19 | /1/14098 | 2/16 | 9/15126 | 4/17 | حداقل |
| 1/15503 | 9/17 | |||||||||||
10 | 99 | 858/298 | 2/1277 | 3/18933 | 8/14 | 8/16212 | 7/12 | 9/17395 | 6/13 | 9000 | 7 | 6/17828 | 14 | |||||||||||
ضریب مستمری در زمان اجرای متناسبسازی | 1/2 |
| 8/1 |
| 93/1 |
| 1 |
| 98/1 |
| ||||||||||||||
ضریب مستمری در زمان برقراری مستمری | 99/2 |
| 56/2 |
| 75/2 |
| 1 |
| 81/2 |
| ||||||||||||||
ضریب متناسبسازی | 11/0 |
| 24/0 |
| 18/0 |
| 1 |
| 17/0 |
|
ارقام جدول از ابتدای سال 1390 تا 1399 بیانگر ادامه روند تعیین مستمری با ضریب ثابت بوده و تنها تغییرات در فرد D ملاحظه میشود که آنهم به جهت حداقل دستمزد وی میباشد. در ادامه جهت نتیجهگیری از دو جدول فوق رابطه همبستگی ضرایب متناسبسازی با مستمریهای سال 1399 و رابطه همبستگی ضرایب متناسبسازی با جمع پرداختی افراد به صندوق تأمین اجتماعی مقایسه میشود.
جدول شماره 3
ردیف | شرح | A | B | C | D | E |
1 | پرداختی حق بیمه به ریال | 43474 | 49142 | 33547 | 36130 | 38185 |
2 | ضریب متناسبسازی | 11/0 | 24/0 | 18/0 | 1 | 17/0 |
3 | مستمری دریافتی افراد در سال 1399 | 18933 | 16212 | 17395 | 9000 | 17828 |
نتایج حاصل از جدول شماره 3:
الف) ضریب همبستگی بین ضرایب متناسبسازی با مستمری افراد در سال 1399 معادل 99/0- است.
ب) ضریب همبستگی بین ضرایب متناسبسازی و پرداختی حق بیمه افراد در مدت 30 سال معادل 32/0- میباشد.
- متناسبسازی رابطه مستقیم قطعی با مستمری افراد دارد.
- رابطه متناسبسازی با میزان حق بیمه افراد در مدت 30 سال، در حد ضعیفی قرار گرفتهاست.
بطور کلی بخشنامه متناسبسازی قادر نبوده که میزان مشارکت افراد را پوشش داده و بصورت نظاموار، نابرابری بوجود آمده در زمان تعیین مستمری را تشدید نموده بطوریکه میان آنها نسبت علت و معلولی بوجود آید و این نابرابری حاصل ناشی از ثروت و مالکیت نبوده و عامل اصلی آن ]اداره امور عمومی[ میباشد.
5- پیشنهاد شیوه مناسب با اصول و معیارهای حقوق عمومی
قدرت عمومی نوعاً به صور مختلف در اقتصاد علیالخصوص در اقتصاد عمومی دخالت میکند که یکی از اصول این مداخله اصل برنامهریزی است که دارای دو جنبه سیاسی – ایدوئولوژیک و فنی است. از نظر سیاسی قانون اساسی در بند 12 اصل 3 که پیریزی اقتصاد صحیح و عادلانه را بر اساس ضوابط اسلامی در جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و از بین بردن هرگونه محرومیت قرار دادهاست و در اصل 29 برخورداری از تأمین اجتماعی را حق همگانی دانستهاست و هر کسی را مالک کسب و کار مشروع خود در اصل 46 قرار دادهاست. ماده 17 اعلامیه جهانی حقوق بشر گفته: «هر کس منفرداً یا بطور دستهجمعی حق مالکیت دارد – احدی را نمیتوان خود سرانه از حقوق مالکیت محروم کرد«. همچنین این اعلامیه همه افراد را در پیشگاه قانون یکسان میداند و همه افراد را در قبال هر تبعیضی مورد حمایت قرار میدهد (اعلامیه جهانی حقوق بشر، ماده 17) و به هر کسی در مقابل مساوی بدون هیچگونه رعایت امتیاز، حق دستمزد مساوی را دادهاست (اعلامیه جهانی حقوق بشر، ماده 23)
در حالت کلی قوه موسس به قوه مقننه اجازه ندادهاست که هیچ قانونی را بر خلاف قانون اساسی و موازین اسلامی تصویب نماید (قانون اساسی، اصول 3 و 74) و شورای نگهبان را ناظر بر این قضیه قرار دادهاست. (قانون اساسی، اصل 96) پس قدرت عمومی در کلیه موارد بخصوص در زمینههای اقتصادی نیز نبایستی از مقررات، اصول اسلامی و شرع تخطی نماید. از لحاظ فنی نیز قانونگذار نظارت در ایجاد تعادل بین منابع و مصارف صندوقها را علم محاسبات بیمهای قرار دادهاست. (قانون ساختار جامع رفاه، ماده 3) وجوه، اموال و داراییهای صندوقهای بیمه اجتماعی و درمانی (از جمله صندوق تأمیناجتماعی) را در حکم اموال عمومی قرار داده و مالکیت آنها را بصورت مشاعی در طی نسلها متعلق به همهی افراد دانستهاست (قانون ساختار جامع رفاه، ماده 7).
پس باتوجه به موارد ذکرشده و توضیحات تیترهای قبلی، آنچه که از عملکرد سازمان در موضوع متناسبسازی حاصلشده، به نظر میرسد اصرار طراحان بر روی آشناترین و سادهترین راهحل بودهاست و تفکری جامع و سیستمی صورت نگرفته بلکه بصورت خطی موارد مشخصی را بعنوان ثقل مسئله (سنوات، مستمری تعیینشده، حداقل دستمزد) مدنظر قرار دادهاست. چون سادهترین راه دسترسی به اطلاعات مستمریبگیران بودهاست و نیازی به دسترسی به اطلاعات تک تک افراد در مدت متوسط 30 سال نیست. درحالیکه بیتوجهی به ارزشهای ذاتی گزینه اصلی و ارزش و وزن قائل شدن به عوامل دیگر، نه تنها چیزی را حاصل نخواهدنمود، بلکه مشکلات با شدت بیشتری به سراغ خواهندآمد و شاید فرصت مناسبی برای حل آنها دیگر در اختیار نباشد.
قانونگذار در رابطه با داراییهای سازمان تأمیناجتماعی، دو اصطلاح ]اموال عمومی[ و ]مالکیت مشاعی[ بکار بردهاست که اگر به ماهیت آنها توجه میشد شاید شیوه متناسبسازی به نحو بهترین انجام میگرفت. قانون مدنی اموال عمومی را بعنوان اموال فاقد مالک تعریف نموده و آنها را غیر قابل تملک دانسته و قانون اساسی در اصل 45 اصطلاح ]اموال عمومی[ را بکار برده و در اصل 138 صلح دعاوی راجع به ]اموال عمومی[ و یا ارجاع آن به داوری را در هر مورد موکول به تصویب هیأت وزیران و با اطلاع مجلس دانسته و در اصل 50 حفاظت از محیطزیست را بعنوان ]وظیفه عمومی[ تلقی کردهاست (به جهت استفاده نسل قبلی و نسلهای بعدی)، در ارتباط با مالکیت تشکیلاتی همچون سازمان تأمیناجتماعی میتوان آن را در قالب ]حاکمیت ملی[ توجیه کرد. به این ترتیب که قدرت یکپارچه و متحد مجموعه افراد بر سرنوشت آنها موثر است نه مجموعه افراد (جمع جبری آنها). بطوریکه اصل ]کل، چیزی جدا از جمع جبری اجزا است[ عینیت مییابد و شاید تفاوت بیمههای اجتماعی و تأمیناجتماعی از این موضوع نشأت گرفتهباشد. بطور کلی ملیتوان چنین بیان کرد که دارائیهای سازمان تأمیناجتماعی به کل ملت تعلق داشته و نگهداری و حفاظت از آن جزو وظایف عمومی بوده و تصمیمگیری در آن بایستی توسط منتخبین مردم انجام گیرد مگر اینکه به یک واحد اداری واگذار شود.
روش پیشنهادی جهت اجرای متناسبسازی: از نظر مالی وقتی صحبت از هزینه میشود در کنار آن بایستی به درآمد هم توجه نمود. وقتی مقرر گردیده که به یک مجموعه پرداختی صورت گیرد قبل از هر اقدامی لازم است که ابتداً میزان کل آن مشخص و سپس متناسب با وضع موجود تقسیم صورت گیرد. به این ترتیب در آغاز بایستی کل وجه قابل توزیع در بخشنامه قید و تعداد واجدین شرایط در آن ذکر میگردد و پس از آن به تسهیم آن اقدام میگردید و در ادامه:
- آوردههای هر مستمریبگیر بر اساس هر سال مشخص گردیده
- پرداخت حق بیمه هر سال بر شاخص بانک مرکزی تقسیم و عدد حاصل بعنوان امتیاز آن سال در نظر گرفته شدهاست.
- جمع امتیازهای کل مدت پرداخت حق بیمه بعنوان کل امتیاز یک فرد بدست آمدهاست.
- کلیه امتیازات افراد جمع زده شده تا مجموع آنها بدست آید.
- مجموع امتیازات به کل مبلغ قابل توزیع تقسیم و حاصل آن بعنوان مبلغ متعلق به هر امتیاز در نظر گرفته شدهاست.
- عدد حاصل در امتیاز هر فرد ضرب و از طریق آن وجه متعلق به هر فرد بدست میآید.
6- نتیجهگیری
سازمان تأمیناجتماعی موظف است که حداقل سالی یکبار کلیه مستمریها را بر اساس افزایش هزینه زندگی با تصویب هیأت وزیران افزایش دهد. هزینهها بسیار ناچیز بوده و قانونگذار ملزم به تکلیف افزایش علیهدهای بر افزایش سالانه بنام متناسبسازی در طول برنامه توسعه نمودهاست که سازمان تأمیناجتماعی بر اساس سادهترین و آسانترین روشهای قابل حصول اقدام نمودهاست که این اقدام خارج از آوردههای مستمریبگیران نزد صندوق تأمیناجتماعی بودهاست. درحالیکه هرگونه پرداخت بایستی در قبال عملکرد قبلی انجام گیرد و مستمری تعیینشده که در متناسبسازی نیز ملاک طراحی بوده متناسب با پرداختهای حق بیمه به صندوق بودهاست. لذا در تطابق روش بکار گرفتهشده با اصول حقوق عمومی نتایج حاصله عبارت بود از: در اصل منفعت عمومی توزیع گرایش به سمت فایدهگرایی، در اصل خدمت عمومی مبنای سیاستگذاری نامشخص بوده و در مقام تطبیق با اصل عدالت، برابری و بیطرفی نتیجه حاصله کمتر به سمت افراد ضعیف تمایل داشتهاست. در رابطه با اصل قدرت عمومی گرایش به حاکمیت بجای مدیریت و تصدیگری صورت گرفتهاست و در ارتباط با نظم عمومی عملکرد سازمان تمایل به تضییع حق ]مزد مساوی برای کار مساوی[ داشته و بر اساس اصل صلاحیتها و به نظر میرسد تصمیمگیری در همسانسازی بدلیل تحت پوشش قرار گرفتن جمعیت کثیری از مردم، طراحی و تصمیمگیری آن، مسئله در یک مرجع بالاتر از سطح سازمان انجام میگرفت.
جهت تبیین بیشتر و دقیق موضوع، پنج مورد از شرایط بوجود آمده برای افراد که سبب مغایرت نسبت مستمری به پرداختی آنها گردیده در جدول تنظیمی (مشابه با وضعیت اجرا شده) تجزیه و تحلیل گردیده و در نهایت مشخص گردید که ضریب متناسبسازی مطابقت بیشتری به مستمری تعیینشده اولیه داشته تا آورده افراد به صندوق تأمین اجتماعی. در انتها روشی که در صورت اجرا میتوانست نسبت به روش فعلی مناسب و قریب به واقعیت بوده ارائه گردیده که ارزش پرداختی حق بیمه هر مستمریبگیر به نرخ واقعی در آن لحاظ شدهاست.
منابع
- بخشنامه شماره 4240/99/1000 مورخ 15/05/1399 سازمان تأمیناجتماعی
- چلبی، آزاده. (1396). فساد و مقبولیت قانون. تهران، نی
- حاجی حیدر، حمید. (1388). تحول تاریخی مفهوم عدالت. علوم سیاسی، 45
- راسخ، محمد. (1385). مفهوم عدالت. مجلس و پژوهش، 38
- سن، آمارتیا. (1395). برابری و آزادی. حسن فشارکی، تهران، شیرازه کتاب ما
- سیمولر، دنیس. (1395). انتخاب عمومی. جمعی، تهران، نور علم
- طالبزاده، حمید. (1400). دیالکتیک عدالت و نظم عمومی و سنتز حقوق شهروندی. پژوهشهای اخلاقی، 2
- عباسی لاهیجی، بیژن. (1402). مبانی حقوق عمومی. تهران، دادگستر
- قانون تأمیناجتماعی مصوب 1354
- قانون ساختار جامع رفاه و تأمین اجتماعی مصوب 1383
- قانون کار
- گرجی ازندریانی، علیاکبر. (1391). مبانی حقوق عمومی. تهران، جنگل
- ویژه، محمدرضا. (1383). مفهوم اصل برابری در حقوق عمومی نوین. نشریه حقوق اساسی، 2
[1] - به نسبت اولین مستمری به آخرین حقوق زمان اشتغال، شاخص رفاه بازنشسته گفته میشود.
[2] - این موارد افرادی را که مستمریهای آنها به میزان حداقل دستمزد میباشد، شامل نمیشود.
[3] - آبراهام مازلو، نیازهای اساسی انسان را به پنج طبقه تقسیم و آنها را در یک هرم پنج سطحی قرار داد که سطح زیرین آن نیازهای فیوزولوژیکی و سطح بالایی آنرا (نوک هرم) نیاز به خود شکوفایی قرار داد.
[4] - اگر مزیتهای تمام افراد افزایش یابند (یا مزیت دستهکم یک نفر افزایش یابد بدون اینکه از مزیتهای دیگران کسر گردد) آنگاه آشکارا کارایی افزایش مییابد.
[5] - یکی از انواع ارتباط بین دو متغیر است که میتواند مستقیم مثبت، مستقیم منفی و یا اصلاً همبستگی وجود نداشتهباشد. مانند ارتباط بین قد و وزن دانشآموزان یک مدرسه. لازم به ذکر است که بیشترین ضریب همبستگی مستقیم عدد 1+ و بیشترین ضریب همبستگی معکوس، 1- است و زمانی که همبسگی بین دو متغیر وجود نداشتهباشد، حول صفر قرار میگیرد.