جایگاه زن و تبیین هستی شناختی و نجات شناختی زوجیت از نگاه اکهارت
محورهای موضوعی : مسیحیتمحمدرسول ایمانی خوشخو 1 , فاطمه میررحیمی 2
1 - استادیار، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران (نویسنده مسئول
2 - دانشجوی دکتری گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی،واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: جنسیّت, زوجیت, اکهارت, زنانگی, عیسی, انقطاع,
چکیده مقاله :
مایستر اکهارت، در رسالهها و مواعظ خود، گاه جنس زن را در جایگاه فروتر از مردان قرار داده و گاه جایگاهی یکسان برای هر دو تعریف میکند. وی کوشیده است نحوه ظهور هستی و نیز تکامل نفس را نیز با استفاده از قاعده زوجیت و اتحاد دو عنصر مردمانه و زنانه تبیین کند. این مقاله بر آن است با تبیین اصل زوجیت در هستیشناسی اکهارت، دلیلی بر رجحان دیدگاه تساویانگارانه وی در مباحث جنسیّتی و اثبات استعداد معنوی یکسان هر دو جنس در طی مراحل معنوی به دست دهد. ملاحظۀ اندیشه اکهارت در خصوص نحوه پیدایش هستی و نیز بازگشت نفس به امر واحد نشان میدهد که ظهور کلمه و بلکه تمام هستی از پدر و بازگشت مجدد نفس به امر واحد، در نتیجه اتحاد دو اصل فاعل و منفعل است و زنانگی و مردانگی را نباید اصول ثابتی در نظر گرفت و به برتری یکی بر دیگری حکم کرد؛ چراکه بسته به قرار گرفتن در مراتب مختلف هستی، این دو اصل میتوانند نقش خود را جابجا کنند. چنین دیدگاهی به ما کمک میکند تا در عالم انسانی نیز زنانگی و مردانگی را در تعامل با یکدیگر لحاظ کرده و برای یکی نسبت به دیگر رجحانی قائل نشویم.
Eckhart, sometimes places women in a position inferior to men, while at other times he defines an equal status for both. He has sought to explain the emergence of existence and the evolution of the soul using the principle of duality and the union of masculine and feminine elements. This article aims to provide evidence for the superiority of his egalitarian perspective in gender discussions and to demonstrate the equal spiritual potential of both genders throughout spiritual stages by elucidating the principle of duality in Eckhart's ontology. Considering Eckhart's thoughts on the emergence of existence and the return of the soul to the One reveals that the manifestation of the Word and indeed all existence from the Father, as well as the soul's return to the One, results from the union of the two principles of agent and patient. Femininity and masculinity should not be regarded as fixed principles that allow for the superiority of one over the other; rather, depending on their position within different levels of existence, these two principles can interchange their roles. Such a perspective helps us to consider femininity and masculinity in interaction with one another in the human realm
1. انجیل لوقا (کتاب مقدس)،1999، ترجمه قدیم با حروفچینی جدید، چاپ دوم
2. آندرهیل، اولین، 1392، عارفان مسیحی، ترجمه حمید محمودیان و احمدرضا مؤیدی، قم، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب
3. اتو، رودلف، عرفان شرق و غرب، 1400، ترجمه انشاء الله رحمتی، چ2، تهران نشر سوفیا
4. توران، امداد، 1390، حقیقت محمدیه و عیسی مسیح، قم، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب
5. سوزوکی، دایستز دیتارو، عرفان مسیحی و بودائی، 1385، ترجمه عذرا اسماعیلی، تهران، نشر مثلث
6. فلوطین، 1390، دوره آثار فلوطین «تاسوعات»، جلد 2، مترجم محمدحسن لطفی، انتشارات خوارزمی
7. کاکائی، قاسم، 1393، وحدت وجود به روایت ابن عربی و مایستر اکهارت، چ6، تهران، نشر هرمس
8. Allen, P, 1997, The concept of woman (Vol. 2, No. 1-2). Wm. B. Eerdmans Publishing.
9. Colledge Edmund and McGinn Bernard,1981, Meister Eckhart, The Essential Sermons, Commentaries,Treatises, and Defense, New York: Paulist Press.
10. Davis, Oliver, 1994, Meister Eckhart: Selected Writings, London, Penguin Books
11. Fox, Matthew,2014, Meister Eckhart: A Mystic-Warrior for Our Times, New World Library
12. Hollywood, Amy,1991, The soul as Virgin Wife Mechthild of Magdeburg, Marguerite Porete, and Meister Eckhart, Ph. D.-University of Chicago
13. McGinn, Bernard, 1986, Meister Eckhart: Teacher and Preacher, New York: Paulist Press
14. McGinn, Bernard,1997, Meister Eckhart and the Beguine Mystics. Bloomsbury Publishing.
15. Sells, Michael A,1994, Mystical Languages of Unsaying. University of Chicago Press
16. Washe, M. Oc,1992, Meister Eckhart: Sermons And Treatises, vol III, USA: Element LTD.