تاثیر بازی های درمانی شناختی بر پرخاشگری و عزت نفس دانش آموزان
علی دل پیشه
1
(
دانشگاه مازندران دانشکده علوم ورزشی
)
شهلا دهقان قهفرخی
2
(
گروه تربیت بدنی،واحد ایذه،دانشگاه آزاد اسلامی،خوزستان،ایران
)
زهرا دشت بزرگی
3
(
دانشگاه آزاد اسلامی
)
کلید واژه: کلیدواژه: بازی درمانی, پرخاشگری, عزت نفس, دانش¬آموزان , دبستان,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر بازی درمانی شناختی بر پرخاشگری و عزت نفس در دانشآموزان دختر مقطع پنجم ابتدایی شهر اهواز بود. یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل که جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر مقطع پنجم ابتدایی شهر اهواز در سال 1403-1402 تشکیل دادند. نمونه اين تحقيق مشتمل بر 30 نفر از جامعه مذكور بود كه براي انتخاب آنها از روش نمونهگيري دردسترس استفاده شد و بهصورت تصادفی به دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزار اندازه گیری تحقیق مقیاس خشم و پرخاشگری کودکان و نوجوانان نیسلون و همکاران (2000) ومقیاس عزتنفس روزنبرگ (1989) بود. ابتدا از گروه آزمایش و گروه کنترل، پیش آزمون گرفته شد سپس گروه آزمایش در معرض مداخله قرار گرفتند؛ اجرای جلسات پروتکل بازی درمانی شناختی طبق الگوی اسکافر (1993) در 8 جلسه 90 دقیقهای و به صورت هفتهای دو بار اجرا گردید. پس از انجام مداخلات، پس آزمونی از گروههای آزمایشی و تجربی گرفته شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از از تحلیل کواریانس تک متغیره (آنکووا) برای آزمون فرضیه ها استفاده شد و کلیه پیش فرض ها رعایت شد. نتایج نشان داد بازی درمانی باعث بهبود پرخاشگری (41/443 F=) و عزت نفس (88/170 F=) در دانشآموزان دختر مقطع پنجم ابتدایی شهر اهواز میشودو و و و و و و و و وسو سوی وویم مگس سگ سم س گمگیوو وی وی و ئ یی یو ی یوویویوی یوی ی و ی یو ی ی.
چکیده انگلیسی :
The aim of the present study was to investigate the effect of cognitive play therapy on aggression and self-esteem in fifth grade female students in Ahvaz city. A semi-experimental study with a pre-test and post-test design with a control group in which the statistical population of the research was all female students of the fifth grade of elementary school in Ahvaz city in 1402-1403. The sample of this research consisted of 30 people from the mentioned society, and the available sampling method was used to select them, and they were randomly divided into two groups of 15 people, experimental and control. The measuring instrument of the research was the anger and aggression scale of children and adolescents Nislon et al. (2000) and Rosenberg's self-esteem scale (1989). First, a pre-test was taken from the experimental group and the control group, then the experimental group was exposed to the intervention; The implementation of cognitive play therapy protocol sessions according to the model of Scafer (1993) was carried out in 8 sessions of 90 minutes and twice a week. After the interventions, a post-test was taken from the experimental and experimental groups. In order to analyze the data, univariate analysis of covariance (ANCOVA) was used to test the hypotheses and all the presuppositions were respected. The results showed that play therapy improves aggression (F=443.41) and self-esteem (F=170.88) in fifth grade female students of Ahvaz city. and and and and and
Cortese SJNEJoM. Pharmacologic treatment of attention deficit–hyperactivity disorder. 2020;383:1050-6.
2. Cooper K, Smith LG, Russell AJEJoSP. Social identity, self‐esteem, and mental health in autism. 2017;47:844-54.
3. Moon B, McCluskey JJV, Offenders. Aggression toward teachers and negative consequences: the moderating effects of procedural justice. 2023;18:1030-45.
4. امیری پ, نتاج ا, کلثوم, کاربردی فJخد. اثربخشی بازی درمانی بر رفتار پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی. 2022;3:297-312.
5. Gowdini R, Pourmohamdreza-Tajrishi M, Tahmasebi S, Biglarian AJAor. Effect of emotion management training to mothers on the behavioral problems of offspring: Parents’ view. 2017;18:13-24.
6. Jeon M-J, Lee H-K, Kwak H-JJSC, Sandplay. Effect of School Sand Play Group Counseling on Emotional and Behavioral Problems, Peer Problems, and Aggression of Elementary School Students. 2022;4:1-10
.
7. Bratton SC, Ray D, Rhine T, Jones LJPpr, practice. The efficacy of play therapy with children: A meta-analytic review of treatment outcomes. 2005;36:376.
8. Alam FH, Atia MM, Hassan RA, Rashed NI. Effectiveness of Art Therapy on Aggressive Behavior and Self-Esteem Among Children with Learning Disorders. 9. Fakhraee S, Bashiri Khatibi BJJoAS. Social and cultural factors influencing family violence in Tabriz. 2013;24:221-33. 10. Hasan Alam F, M Atia M, A Hassan R, I Rashed NJEJoHC. Effectiveness of Art Therapy on Aggressive Behavior and Self-Esteem Among Children with Learning Disorders. 2022;13:2080-96. 11. Zareapour A, Falahi Khoshknab M, Kashaninia Z, Biglarian A, Babashahabi RJSJoKUoMS. Effect of group play therapy on depression in children with cancer. 2009;14:64-72.
