بررسی تاثیر آموزش رویکرد هیجان مدار بر بهبود عملکرد خانواده در زوجین در استانه طلاق
محورهای موضوعی : روان شناسی
1 -
2 - دانشگاه شهید بهشتی
کلید واژه: کلمات کلیدی : رویکرد هیجان مدار , عملکرد خانواده , زوجین , طلاق,
چکیده مقاله :
هدف از این تحقیق بررسی بررسی تاثیر آموزش رویکرد هیجان مدار بر بهبود عملکرد خانواده در زوجین در استانه طلاق می باشد. روش تحقیق به صورت کمی و از نوع نیمه آزمایشی(طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل زوجین در آستانه طلاق استان تهران هستند. که بین 25 تا 35 سال باشند تعداد نمونه پژوهش 20 نفر از زوجین در آستانه طلاق بودند، که به روش نمونه گیری غیر تصادفی از زوجین انتخاب شد. ابزار های گردآوری اطلاعات شامل: پرسشنامه سنجش عملکرد خانواده (FAD-60) و خرده مقیاس های پرسشنامه عملکرد خانواده مک مستر بودند برای آزمون فرضیههای تحقیق از تحلیل کواریانس چند متغیری با رعایت مفروضهها(همگنی ضرایب رگرسیون، خطی بودن رابطه بین متغیرها، توزیع نرمال ویژگی مورد بررسی، همگنی واریانسها ) استفاده شد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که ابعاد عملکرد خانواده (حل مسأله، ارتباط یا تعامل، نقشها، آمیزش عاطفی، پاسخگویی عاطفی، کنترل رفتاری و عملکرد کلی خانواده) در زوجین در آستانه طلاق پس از آموزش رویکرد هیجان مدار بهبود يافته است و همچنین ابعاد عملکرد خانواده در زوجین در آستانه طلاق که آموزش رویکرد هیجان مدار دریافت کردند بیشتر از زوجینی است که این آموزش را دریافت نکردند . در نتیجه قابل بیان است که برنامه آموزش رویکرد هیجان مدار تأثیر معناداری بر بهبود عملکرد خانواده در زوجین در آستانه طلاق داشته و میتواند به عنوان برنامه آموزشی موثر مورد توجه روانشناسان و مشاوران باشد.
The purpose of this research is to investigate the effect of emotion-oriented approach training on the improvement of family functioning in couples undergoing divorce. The research method was quantitative and semi-experimental (pre-test-post-test design with control group). The statistical population of this research includes couples on the verge of divorce in Tehran province. who are between 25 and 35 years old. The number of the research sample was 20 couples on the verge of divorce, which were selected by non-random sampling. The data collection tools included: Family Functioning Questionnaire (FAD-60) and subscales of the McMaster Family Functioning Questionnaire to test research hypotheses from multivariate covariance analysis in compliance with the assumptions (homogeneity of regression coefficients, linearity of the relationship between variables, normal distribution of the investigated feature, homogeneity of variances) were used.The results of the research indicate that the dimensions of family functioning (problem solving, communication or interaction, roles, emotional intercourse, emotional responsiveness, behavioral control and overall family functioning) have improved in couples on the verge of divorce after training in the emotion-oriented approach. Also, the dimensions of family functioning in couples on the verge of divorce who received emotion-oriented approach training are more than couples who did not receive this training. As a result, it can be said that the emotion-oriented approach training program has a significant effect on improving family functioning in couples on the verge of divorce and can be of interest to psychologists and counselors as
-504,
- Karney, B.R., & Bradbury,T. N(1995). The longitudinal course of maritalquality and stability: A review of theory, method andres earch. Psyclrological bulletin, 118(l)3 -34.
- Lambert, N. M. & Dollahite, David, C(2008). The Threefold Cord: MaritalCommitmrnt in Religious Couples. fournal of Family -Issues:22(76):592-416.
- Lebow, J; Chambers, A ; Christensen, A; Johnson, 5.(2010). IularitalTherapy. AAMFT Research Conference, Alexandria VA, July 15-17.
- Lewin, K. (1951). Field theory in social science: selected theoretical papers.In D. Cartwright (Ed.), Oxford, England: Harpers.
- Levinger, G. (L976). A social psychological perspective on maritaldissolution.fournal of Social lssues, 32(l),21-47.
- Levinger, G. (1999).Duty towardwhom? Reconsidering attractions andbarriers as determinants of commitment in a relationship.In J. M.Adams,& W. H. Jones (Eds.), Handbook of interpersonal commitment andrelationship stability.P er sp ectives on individual differences.
- Lydon, J. E., Pierce, T., & O'Regan, S. (1997). Coping with moralcommitment to long-distance dating relationships.Jownal ofPersonality &social Psychology, 73,104-113.
- Palfai, T.P., & Salovey, P. (1993). The influence of depressed and elatedmood on deductive and inductive reasoning. Inngination, Cognition,and Personality, 13,57- 7l.
- Richards, J. M & Gross,J.J(1999). Composure at any cost?The cognitiveconsequences of emotion suppression.Personality and SocialPsychology Bulletin, 2 5: 1033 -1044.
- Rusbult, C., Drigotas, S., & Verette, J. (L994). The investment model: Aninterdependence analysis of commitment processes and relationshipmaintenance phenomena. In D. J. Canary, & L. Stafford (Eds.),Communication and relational maintenance (pp. 115- 139). San Diego,CA, US: Academic Press,Inc.
- Rusbult, C., Wieselquist, J., Foster, C. A., & Witcher, B. S. (1999).Comrnitment and trust in close relationships: An interdependenceanalysis. In J. M. Adams, & W. H. Jones (Eds.), Handbook ofinterpersonal commitment and relationship stability.Perspectives onindividual differences (p. a27449). Dordrecht, Netherlands: KluwerAcademic Publishers.
- Rusbult, C. E, Mafiz, J. M., & Agnew, C. R. (1998). The investment modelscale: Measuring commitment level, satisfaction level, quality ofalternatives, and investment size. Personal Relationships, 5, 357-391.
- Simpson, J. A, (1999). Attachment in modern evolutionary perspective: InCassidy, J. A and Shaver, P. R. Handbook Of ,Attachment theory andresearch and clinical applicafibns.Guilford Press, New York.
- Sherwood, E. M. (2008). Iularital strength in Canadian military couples: Aground theory approach. unpublished doctoral dissertation, Universityof Calgary.