رابطه حمایت تحصیلی و تعلل ورزی با اشتیاق تحصیلی در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی
1 - استادیار ، گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاداسلامی ، آزادشهر ،ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی ، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاداسلامی ، آزادشهر ،ایران
کلید واژه: حمایت تحصیلی, تعلل ورزی, اشتیاق تحصیلی , دانش آموزان ,
چکیده مقاله :
هدف اصلی در پژوهش حاضر، تبیین رابطه بین حمایت تحصیلی و تعلل ورزی با اشتیاق تحصیلی دانش آموزان بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و از لحاظ هدف، کاربردی بود. جامعه آماري پژوهش شامل كليه دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان آزادشهر به تعداد 1900 نفر بود که بر مبنای جدول کرچسی و مورگان 320 نفر نمونه با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای جمع آوری داده ها، پرسشنامه حمایت تحصیلی ساندز و پلاکت (2005)، تعلل ورزی (سواری، 1390) و اشتیاق تحصیلی ویلت و انکیل (2011) بود. تحلیل آماری داده ها با تسافده از نرم افزار SPSS نشان داد که بین حمایت تحصیلی با اشتیاق تحصیلی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین تعلل ورزی با اشتیاق تحصیلی دانش آموزان دختر رابطه منفی و معنادار وجود دارد. بر این اساس حمایت تحصیلی و تعلل ورزی می توانند اشتیاق تحصیلی دانش آموزان را پیش بینی کنند.
The relationship between academic support and procrastination with academic enthusiasm in sixth grade elementary school students
Abstract
The main goal of the current research was to investigate the relationship between academic support and procrastination with students' academic enthusiasm, the descriptive research method was multiple correlation type. The statistical population included all the 6th grade female students of Azadshahr city, whose number was 1900. The sample was based on Kerchesi and Morgan's table, 320 people were selected by available sampling method. The measuring instruments were Sands and Plaquette's academic support questionnaire (2005)),procrastination (Savari, 2010), Willett and Enkiel's academic enthusiasm (2011). The results showed that there is a significant relationship between academic support and students'academic enthusiasm. There is a negative and significant relationship between procrastination and academic enthusiasm of female students. Academic
support and procrastination could
predict students' academic enthusiasm
Key words: academic support, procrastination, academic enthusiasm
، sixth grade elementary school students
گتزلز، جي دبيليو؛ فلدمن، رابرت ؛ اس . بارتل ، دانيل و دي بيدن ، برندا(1389). روانشناسي اجتماعي تعليم و تربيت ، ترجمه يوسف کريمي. تهران : انتشارات ويرايش .
مرادي، مـرتضي؛ دهقانيزاده ، محمدحسين و سليمانيخشاب ، عباسعلي. (١٣٩٤). «حمايت اجتماعي ادراک شده و اشتياق تحصيلي؛ نقش ميانجي باورهاي خودکارآمدي تحصيلي». مجله ي مطالعات آموزش و يادگيري، (١)٧: ٢٤-١.
مومني، خدامراد، عباسي، مسلم ، پيراني، ذبيح ، و بگيان کوله مرز، محمدجواد. (١٣٩٦). «نـقش هـيجان پذيري و جو عاطفي خانواده در پيش بيني اشتياق تحصيلي دانش آموزان ». دو فصلنامه ي راهبردهاي شناختي در يادگيري، ٥(٨): ١٨٢-١٥٩.
نعامی، عبدالزهرا و پیریایی، صالحه (1391). رابطه ابعاد انگیزش تحصیلی با اشتیاق تحصیلی دانش آموزان سال سوم دبیرستان های شهر اهواز، نشریه پژوهش در نظام های آموزشی، دوره 6، شماره 16.
وفا، شيما؛ ابراهيمي قوام ؛ صغري و اسدزاده ، حسن . (١٣٩٣). «عنوان رابطه بين باورهاي خودکارآمدي معلم و ادراک دانش آموز از جو کـلاس بـا راهبردهاي خودتنطيمي يادگيري دانش آموزان و مقايسه آن در دانش آموزان دختر پايه اول متوسطه مدارس تيزهوشان و عادي شهر تهران ». فصلنامه افراد استثنايي، ٣(١٤): ٦٦-٤٤.
هاشمی زاده نهی، نرگس؛ مهدیان، حسین. (1397). نقش اشتیاق تحصیلی و شکفتگی در پیشبینی هیجانهای تحصیلی دانشآموزان. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 15(31)، 243-270.
همتی کلورزی، ژیلا و حسین پور، سیدکمال و ارفع، فاطمه. (1398). رابطه کمال گرایی و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان دوره اول متوسطه نظری سنگر، دومین همایش ملی آسیبهای اجتماعی، اردبیل
همتی، فریده، جدیدی، هوشنگ، یار احمدی، یحیی، اکبری، مریم. (1399). اثربخشی برنامۀ مداخلهای تلفیقی بر مبنای اشتیاق تحصیلی و آگاهی فراشناختی بر خودناتوانسازی تحصیلی. پژوهش نامه روانشناسی مثبت، 6(3)، 33-50.
هوي، وين . کـي و مـيسکل ، سيسل . (٢٠١٣). تئوري، تحقيق و عمل در مـديريت . تـرجمه ميرمحمد عباس زاده (١٣٩٢). اروميه : انتشارات دانشگاه اروميه .
Abdollahi, A., Hosseinian, S., Panahipour, H., Najafi, M., & Soheili, F. (2019). Emotional intelligence as a moderator between perfectionism and happiness. School Psychology International, 40(1), 88-103.
Abuya, B. A., Wekulo, P., & Muhia, N. (2018). Support to children’s education in the urban slums of Nairobi: Community and parents’ perceptions with an expanded phase of an education intervention program. Qualitative Research in Education, 7(2), 118-143.
Akiyama, T. C. A. H. (2014). Convoys of social support: Generational issues. In Families (pp. 115-154). Routledge.
Albright, J. N., & Hurd, N. H. (2017). Constellations of social support amongUnderep resented colleg students: Associations with mental health. Applied Developmental Science, 1-12.
Alwagait, E., Shahzad, B., & Alim, S. (2015). Impact of social media usage on students academic performance in Saudi Arabia. Computers in Human Behavior, 51, 1092-1097.
Ansong, D., Okumu, M., Bowen, G. l., Walker, A. M., & Eisensmith, S. R. (2017). Therole of parent, classmate, and teacher support in studentengagement: Evidence from Ghana. International Journal of Educational Development, 54, 51-58.
Baczyńska, A., & Thornton III, G. C. (2017). Relationships of analytical, practical, and emotional intelligence with behavioral dimensions of performance of top managers. International Journal of Selection and Assessment, 25(2), 171-182.
Bailey, T. H., & Phillips, L. J. (2016). The influence of motivation and adaptation on students’ subjective well-being, meaning in life and academic performance. Higher education research & development, 35(2), 201-216.
Banjong, D. N. (2015). International students’ enhanced academic performance: Effects of campus resources. Journal of International Students, 5(2), 132-142
Barker, H. E., Paget, J. T., Khan, A. A., & Harrington, K. J. (2015). The tumour microenvironment after radiotherapy: mechanisms of resistance and recurrence. Nature reviews Cancer, 15(7), 409.
Biebel, K., Mizrahi, R., & Ringeisen, H. (2018). Postsecondary students with psychiatric disabilities identify core services and key ingredients to supporting education goals. Psychiatric rehabilitation journal, 41(4), 299.
Brauner, A., Fridman, O., Gefen, O., & Balaban, N. Q. (2016). Distinguishing between resistance, tolerance and persistence to antibiotic treatment. Nature Reviews Microbiology, 14(5), 320.
Brown, E. D., & Wright, G. D. (2016). Antibacterial drug discovery in the resistance era. Nature, 529(7586), 336.