الگوی تشخیص سازمان فضیلتمحور: فراترکیب ابعاد و مؤلفههای تشخیص در اماکن متبرکه مذهبی
محورهای موضوعی : حکمرانی اسلامی
حمزه رمضانی بیدگلی
1
,
محمدحسین رحمتی
2
,
صدیقه طوطیان اصفهانی
3
1 - گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت دولتی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت دولتی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: اماکن متبرکه مذهبی, سازمان فضیلت محور, عارضهیابی,
چکیده مقاله :
هدف نهایی پژوهش کیفی حاضر شناسایی ابعاد و مؤلفههای تشخیص در اماکن متبرکه مذهبی ایران است. فرآیند انجام تحقیق با ترکیب جامعی از مراحل روشهای فراترکیب و تحلیل مضمون انجام شد. گردآوری مبانی نظری به روش کتابخانهای و جمعآوری دادههای سازمانی از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان منتخب به روشهای غیراحتمالی قضاوتی و گلولهبرفی تا زمان رسیدن به اشباع نظری انجام شد. در این پژوهش، ترکیب 659 مضمون استخراج شده از دادههای کتابخانهای با مضامین کاربردی برگرفته از ایدهها و نظر خبرگان، منجر به طراحی مدل تشخیص مشتمل بر چهار بُعد و 20 مؤلفه اصلی شد. ابعاد چهارگانه این مدل عبارتند از ارکان، مدیریت، کارکردها و سرمایهها. نوشتار حاضر افزون بر تقویت مبانی علمی و پژوهشی مرتبط با مدیریت اماکن متبرکه مذهبی، از توسعه مفاهیم و الگوهای تحمیلی و تجویزی به این سازمانها جلوگیری کند. دستاوردهای این پژوهش، مزیت اصلی مدل تشخیص را در درک عمیقتر و تجسم بهتر از مؤلفههای تشکیل دهنده بقاع متبرکه و شناسایی مخاطرات و آسیبپذیریهای آن میداند و کاربردهای عملیاتی آن را در حوزههای مدیریت دانش، مدیریت تغییر، مدیریت عملکرد، عارضهیابی، ارزیابی و آموزش تبیین مینماید.
The ultimate goal of this qualitative research is to identify the dimensions and components of diagnosis in the religious holy places of Iran. The research process was carried out with a comprehensive combination of meta-synthesis and thematic analysis. The collection of theoretical data was done by library method and organizational data was collected through semi-structured interviews with selected experts using judgmental and snowball sampling until reaching theoretical saturation. In this research, the combination of 659 themes extracted from library data with practical themes derived from the ideas of experts led to the design of a diagnosis model consisting of four dimensions and 20 components. The four dimensions are pillars, management, functions and funds. In addition to strengthening the scientific and research bases related to the religious holy places, this article prevents the development of imposed and prescribed concepts and patterns to these organizations. The results of this research show the main advantage of the diagnosis model in a deeper understanding and better visualization of the components that make up the religious places and identifying its risks and vulnerabilities. The model explains its operational applications in the fields of knowledge management, change management, performance management, diagnosis, evaluation and training.
احمدیشاپورآبادی محمدعلی، تقدیسی احمد، و توکلینغمه مصطفی، (1395)، آمایش امان متبرکه و توسعه گردشگری مذهبی در ایران، اصفهان: انتشارات نگارخانه.
ایمانی علیاکبر، (1394)، نقش فرهنگی بقاع متبرکه در جامعه کنگره ملی حضرت محمد هلال ابن علی علیهالسلام، گرفته شده در تاریخ 15/08/1401، از سایت اینترنتیhttps://civilica.com/doc/966607.
بیهمتا حسن، بیکزاد جعفر، مجللچبقلو محمدعلی، و عبدالهفام رحیم. (1401). طراحی و تبیین الگوی پسایندها و پیشایندهای فضیلت سازمانی در سازمان تأمین اجتماعی. مدیریت بر آموزش سازمانها، 11(4)، 261-231.
تقیپور فائزه، و اثنیعشران مهدی. (1402). شناسایی راهبردهای فرهنگی جهت تیدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی. مطالعات راهبردی فرهنگ، 10(3)، 113-85.
حافظی شهرام، غلامی عبدالخالق، و یزدانی حمیدرضا. (1400). طراحی و تبیین الگوی اثربخش سازمانهای فضیلتگرا با محوریت مؤلفههای ساختاری، رفتاری و محیطی و پایش وضعیتی بانک توسعه تعاون ایران (مورد مطالعه: استان اصفهان). توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، 1400(60)، 135-164.
حجازیفر سعید، و باقریکنی مصباحالهدی، (1391)، فضیلتهای محوری در سازمانهای فضیلتمدار، نشریه اسلام و پژوهش های مدیریتی، 1(3): 136-117.
چراغی جمیلهخاتون، شریعتمداری مهدی، حمیدیفر فاطمه، و شوقی بهزاد. (1401). شناسایی و ارزیابی عوامل تاثیرگذار بر رهبری فضیلت گرا (مورد مطالعه: واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران). نوآوریهای مدیریت آموزشی، 38-51.
داناییفرد حسن، باقریکنی مصباحالهدی، و حجازیفر سعید، (1394)، شناسایی مؤلفههای سازمانهای فضیلت و جهادی (مورد پژوهش: کمیته انقلاب اسلامی و جهاد سازندگی)، فصلنامه مدیریت اسلامی، 23(4): 45-72.
دهخدا علیاکبر، (1377). لغتنامه دهخدا. تهران: موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
رحمتی محمدحسین، کتابی ابراهیم، و ظفری هادی، (1397)، بهبود سازمان: مدلهای تشخیص، تهران: فوژان.
زینآبادی حسنرضا، آراسته حمیدرضا، نوهابراهیم عبدالرحیم، و دهقانیآزاد مرضیه. (1397). طراحی و تبیین الگوی پیشایندهای فضیلت سازمانی در دانشگاههای دولتی استان یزد. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد، 13(4)، 284-303.
ضماهنی مجید، و شکاری حمیده. (1395). مدل ساختاري سازمان فضيلت گرا در دانشگاههاي منتخب استان يزد. مدیریت سازمانهای دولتی. 4(3). 49-62.
عابدیکوشکی سارا، زینآبادی حسنرضا، جعفرنژاد احد، و باقرینیا حسن. (1395). بررسی نقش فضیلت سازمانی در عملکرد کارکنان در یک سازمان نظامی. توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، 11(39)، 55-68.
عباسزاده محمد، مقتدایی لیلا، حسینپور ابراهیم، و هنرور حسین. (1388). مطالعه جامعه شناختی عارضه یابی سازمانی و گرایش به تغییر. مطالعات جامعهشناسی، 1(4)، 117-139.
کهریزی ایوب، و حجازی فر سعید، (1397)، ارائه الگوی ارزیابی سازمان های فضیلتمحور و جهادی، مديريت نظامي، 18(4):85-50
مرزوقی رحمتاله، سلیمی قاسم، و همراهی فرهاد، (1397)، تبیین نقش فضیلت سازمانی در ارتقای اعتماد سازمانی در سازمانهای دولتی اخلاق محور، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 13(1): 27-37.
میرزاپوری جابر، و اسماعیلیکریزی غلامعلی. (1393). بررسی جامعه شناختی کارکرد مساجد بر پویایی فرهنگ اسلامی. معرفت، 199، 80-65.
نظری علیرضا، اندام رضا، بحرالعلوم حسن، و عیدی حسین. (1399). طراحی و اعتبارسنجی مدل فضیلت سازمانی در سازمانهای ورزشی. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 7(2)، 83-99.
یزدانی حمیدرضا، حافظی شهرام، و غلامی عبدالخالق. (1399). طراحی الگوی اثربخش سازمانهای فضیلتگرا. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 29(98)، 57-83.
Abbaszadeh Mohammad; Moqtadaee Leila; Hosseinpoor Ebrahim; & Honarvar Hossein (1388). Sociological study of organizational complications and tendency to change. Sociological Studies, 1(4), 117-139. (in Persian).
Abedikoushki Sara; Zainabadi Hasanreza; Jafarnjad Ahad; and Bagherinia Hassan (2015). Examining the role of organizational virtue in the performance of employees in a military organization. Human Resource Management Development and Support, 11(39), 55-68. (in Persian).
Ahmadishapourabadi Mohammad Ali; Taqdisi Ahmed; & Tavakli-Naghmeh Mustafa (2015). Logistics of blessed places & developing religious tourism in Iran. Nagarkhaneh Publications. (in Persian).
Beer Michael, & Spector Bert. (1993). Organizational diagnosis: Its role in organizational learning. Journal of Counseling & Development, 71(6), 642-650.
Bihamta Hassan; Beyzad Jafar; Majal Chabglu Mohammad Ali; and Abdulfam Rahim. (1401). Designing and explaining the pattern of consequences and antecedents of organizational virtue in the social security organization. Management on Learning Organizations, 11(4), 231-261. (in Persian).
Caldwell Cam, Hasan Zuhair, & Smith Sarah. (2015). Virtuous leadership–insights for the 21st century. Journal of Management Development, 34(9), 1181-1200.
Cheraghi Jamila Khatun; Shariatmadari Mehdi; Hamidifar Fatima; & Shoghi Behzad (2022). Identifying & evaluating factors influencing virtuous leadership (case study: units of Islamic Azad University of Tehran), Educational Management Innovations, 38-51. (in Persian).
Crossan Mary, Mazutis Daina, & Seijts Gerard. (2013). In search of virtue: The role of virtues, values and character strengths in ethical decision making. Journal of Business Ethics, 113, 567-581.
Clark Alyssa. (2020). Creating the Virtuous Organization. Marriott Student Review, 3(3), 40-43.
Danaeefard Hassan; Bagherikani Misbah Al-Hadi; & Hejazifar Saeed (2015). Identifying Components of Virtue-Based and Jihadic Organizations in the Islamic Revolution. Scientific Journal of Islamic Management, 23(4), 45-72. (in Persian).
Dehkhoda Ali Akbar (1998). Dehkhoda dictionary. Volume 10 (Shamsabad-Ali). University of Tehran Publishing and Printing Institute.
Furgoch Katie. (2016). Organizational Diagnosis: What You Need to Know and Why Organizations Need Our Help.
Hafezi Shahram, Gholami Abdul Khaleq, and Yazdani Hamidreza. (2021). Designing and Explaining the Effective Model of Virtuous organizations with the Focus on Structural, Behavioral and Environmental Components and Situational Monitoring of the Taavon Bank of Iran (Case Study: Isfahan Province). Human Resource Management Development and Support, 1400(60), 135-164. (in Persian).
Hejazifar Saeed, and Bagherikani Misbah Al-Hadi, (2012), Core Virtues in Virtuous Organizations, Islam and Management Research Journal, 1(3): 117-136. (in Persian).
Imani Ali Akbar, (2014), The Cultural Role of Holy Places in the Society, The National Congress of Hazrat Muhammad Hilal Ibn Ali, Retrevied from https://civilica.com/doc/966607. (in Persian).
Janićijević Nebojša. (2010). Business processes in organizational diagnosis. Management: journal of contemporary management issues, 15(2), 85-106.
Kahrizi Ayoub; & Hijazi Far Saeed (2017). Providing an evaluation model for virtuous & jihadi organizations. Military Management, 18(4), 50-85. (in Persian).
Lawler Iii Edward E. (2007). Creating a virtuous spiral organization. Global Business and Organizational Excellence, 26(2), 47-52.
Manz, C. C., Cameron, K. S., Manz, K. P., & Marx, R. D. (2008). The virtuous organization: An introduction. In The virtuous organization: Insights from some of the world's leading management thinkers. 1-16.
Marzooqi Rahmatoleh; Salimi Ghasem; & Hamrahi Farhad (2017). Explaining the role of organizational virtue in promoting organizational trust in ethics-oriented governmental organizations. Ethics in Science & Technology, 13(1), 27-37. (in Persian).
Mirzapuri Jaber; and Ismaili-Krizi Gholamali. (2013). Sociological investigation of the function of mosques on the dynamics of Islamic culture. Knowledge, 199, 80-65. (in Persian).
Nazari Alireza; Andam Reza; Bahrul Uloom Hasan; and Eidi Hossein. (2019). Design and validation of organizational virtue model in sports organizations. Organizational Behavior Management Studies in Sports, 7(2), 83-99. (in Persian).
Rahmati Mohammad Hossein, Ketabi Ebrahim, and Zafari Hadi, (2017), Organizational Improvement: Diagnosis Models, Tehran: Fuzhan. (in Persian).
Rosenberg Stuart, & Mosca Joseph. (2011). Breaking down the barriers to organizational change. International Journal of Management & Information Systems (IJMIS), 15(3), 139-146.
Saeed Bilal Bin, & Wang Wenbin. (2013). Organisational diagnoses: a survey of the literature and proposition of a new diagnostic model. International Journal of Information Systems and Change Management, 6(3), 222-238.
Stevenson Angus. (2010). Oxford dictionary of English. USA: Oxford University Press.
Taghipour Faezeh, and Ethna-asharan Mahdi. (2022). Identifying Cultural Strategies to Turn the Virtous Places into a Cultural Hub. Strategic Studies of Culture, 10(3), 113-85.
Zamaheni Majid; & Shekari Hamida (2015). Structural model of virtuous organization in selected universities of Yazd province. Management of governmental organizations. 4(3). 49-62. (in Persian).
Zeinabadi Hassanreza, Arasteh Hamidreza, Noh Ebrahim Abdulrahim, and Dehghani Azad Marzieh. (2017). Designing and Explaining the Model of the Antecedents of Organizational Virtue in Public Universities of Yazd Province. Journal of Yazd Center for Studies and Development of Medical Sciences Education, 13(4), 284-303. (in Persian).
Yazdani Hamidreza, Hafezi Shahram, and Gholami Abdul Khaleq. (2020). Designing an Effective Model of Virtuous Organizations. Management Studies (Improvement and Transformation), 29(98), 57-83. (in Persian).