طراحی الگوی سیستم آموزش و توسعه منابع انسانی الکترونیک در راستای ارتقاء سلامت نظام اداری
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانیپرستو اژدری 1 , قنبر امیرنژاد 2 , محمدرضا مردانی 3 , فواد مکوندی 4 , محمد همتی 5
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه جامع امام حسین، تهران، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
5 - دانشیار، گروه مدیریت، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
کلید واژه: آموزش و توسعه الکترونیک, سلامت نظام اداری, تحلیل تم, شرکت ملی نفت ایران,
چکیده مقاله :
لازمه رشد و توسعه پایدار، داشتن سازمانهای سالم و پویا، متشکل از نیروی انسانی خلاق، سازنده و متعهد است که موجبات رشد و شکوفایی جامعه را فراهم میآورند. نظام آموزش و توسعه الکترونیک از طریق ارتقا اثربخش دانش، مهارت و رفتارهای اخلاقی نقش مهمی در سلامت نظام اداری دارد. هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی آموزش و توسعه الکترونیک در راستای ارتقا سلامت نظام اداری در شرکت ملی نفت ایران است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی انجام شده و از روش تحلیل تم برای تحلیل دادهها استفاده کرده است. جامعه آماری پژوهش شامل 15 نفر از خبرگان شرکت ملی نفت ایران بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای شناسایی شاخصها و طراحی مدل پژوهش از مصاحبه نیمهساختاریافته و کدگذاری با نرمافزار مکسکیودا استفاده شد. اندازهگیری پایایی به روش پایایی هولستی و روایی از طریق چهار معیار اعتبارپذیری، تعمیمپذیری، اطمینانپذیری، و تاییدپذیری انجام گرفت و تأیید شد. الگوی نهایی نظام آموزش و توسعه منابع انسانی الکترونیک در راستای ارتقای سلامت نظام اداری در قالب 6 تم اصلی، 13 تم فرعی و 33 مفهوم استخراج شد. یافتهها نشان داد سیستم آموزش و توسعه الکترونیک در صورتی منجر به ارتقا سلامت نظام اداری میشود که شامل 6 معیار اصلی: سیستم الکترونیک همهجانبه و یکپارچه، شایستگی، شفافیت، حمایت مدیریت، عدالتمحوری و ارتباطات باشد. نتایج تحقیق نشان داد سیستم آموزش و توسعه الکترونیک با تأکید بر اصل شایستهسالاری و عدالتمحوری، تدوین رویهها و مقررات شفاف، حمایت مدیریت در پاسخگویی و مشارکت منجر به ارتقا سلامت نظام اداری خواهد شد.
A requirement for comprehensive development is to have healthy and dynamic organizations, consisting of creative, productive and committed human resources which provide the growth and prosperity. The electronic training and development system plays an important role in administrative integrity through effective promotion of knowledge, skills and ethical behaviors. The purpose of this research is to explain the indicators of the E-training and development to improve the administrative integrity in National Iranian Oil Company. This research was conducted in a qualitative approach and the theme analysis method. The statistical population includes 15 experts of National Iranian Oil Company, who were selected by purposeful sampling (theoretical saturation). To identify the indicators and design the research model, a semi-structured interview method was used and coding was done through MAXQDA2020 software. Reliability was measured with Holsti method and validity through four criteria of credibility, transferability, dependability, and confirmability. The indicators of the electronic training and development system to improve administrative integrity were extracted in the form of 6 main themes, 13 sub-themes and 33 concepts. The findings have shown that the electronic training and development system leads to improving administrative integrity if it includes 6 main criteria: comprehensive and integrated electronic system, competence, transparency, management support, justice-oriented and communication. The results of the research have shown that the electronic training and development system with emphasis on meritocracy and justice-oriented principle, formulation of transparent procedures and regulations, management support in accountability and participation will lead to the improving administrative integrity.
آرامی، ا. حسین زاده، ع. کردزنگنه، م. (1400). تبیین جامعه شناختی رابطه بین ادراک فساد اداری و سطح اعتماد نهادی و اجتماعی در جامعه (مورد مطالعه: شهروندان شهر اهواز)، فصلنامه توسعه اجتماعی، دوره 16، شماره 2، پیاپی 62، صص 261=231.
اسدی، ا. ذاکری، م. (1399). چالش های مدیریت منابع انسانی در نظام اداری ایران، فصلنامه تخصصی سازمان اداری و استخدامی کشور، شماره 8، پیاپی 62.
امیری، م. نرگسیان، ع. بحری رودپشتی، ا. (1394). سنجش سلامت و فساد اداری در شهرداری تهران، مطالعات رفتار سازمانی، سال 4، شماره 4.
ایمانی، ح. قلی پور، ا. آذر، ع. پورعزت، ع. (1399). تبیین شاخص های نظم آموزش منابع انسانی در راستای ارتقا سلامت نظام اداری، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، سال 7، شماره 27.
باقرزاده خداشهری، ر. آزاده دل، م. باقرزاده خداشهری، ر. (1402). طراحی مدل حکمرانی شایسته برای ارتقای سلامت اداری نظام مالیاتی، مجله مالیات، شماره 59، مسلسل 107: 128-105.
پاکدامن، خ. منشی زاده، م. (1395). بررسی عوامل مؤثر بر سلامت اداری در دستگاه های دولتی خراسان شمالی، سومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی.
پسران قادر، م. بابارضا، ف. (1392). مدل تلفیقی توانمندسازی منابع انسانی برای مقابله با فساد اداری، دوفصلنامه علمی تخصصی اسلام و مدیریت، سال 2، شماره 4.
جمالی، ق. پوراحمدی، م. ثنائی، م. مرآتی، ن. (1395). نقش آفرینی شفافیت در پیشگیری از فساد در مدیریت منابع انسانی، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و اقتصاد در قرن 21.
جوانبخت، س. محمدی، م. رضایی فر، ح. (1402). طراحی مدل شایستگی های مدیریتی مبتنی بر سلامت سازمانی با رویکرد آمیخته، پژوهش نامه مدیریت تحول، سال 15، شماره 1، پیاپی 29.
حاجیلو، و. معمارزاده طهران، غ. البرزی، م. (1397). طراحی مدل اخلاق مدارانه توسعه منابع انسانی در سازمان های دولتی، پژوهش های اخلاقی (انجمن معارف اسلامی)، دوره 9، شماره 1، صص 60-37.
ربیعی، ع. بیگدلی، م. (1390). آسیب شناسی فرهنگی در ارتقای سلامت اداری سازمان های دولتی و غیردولتی، دوفصلنامه علمی پژوهشی دین و ارتباطات، سال 18، شماره اول، پیاپی 29.
رجب پور، ا. (1397). بررسی تأثیر آمادگی الکترونیکی بر توسعه منابع انسانی، فصلنامه مدیریت فرهنگی، سال 12، شماره 40.
رجبی، م. حسنی، م. مهاجران، ب. (1395). بررسی نقش فعالیت های توسعه منابع انسانی بر نوآوری کارکنان با آزمون نقش میانجی مدیریت دانش و یادگیری سازمانی، فصلنامه علمی پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره 6، شماره 3.
سلطانی، ا. (1381). نگاهی به نقش توسعه منابع انسانی در سلامت نظام اداری، فصلنامه تحول اداری، شماره 35 و 36.
شیخی، م. (1390). عوامل مؤثر بر سلامت نظام اداری و رشد ارزش های اخلاقی در آن، اسلام و پژوهش های مدیریتی، سال 1، شماره 2: 99-126.
محبی، د. مجیدی، ع. شفیعی، ا. (1398). جرایم سازمان یافته اداری ناشی از نفوذ مدیران ارشد دولتی در حقوق ایران، فصلنامه تمدن حقوقی، دوره 1، شماره 2: 61-45.
مصطفی پور، م. سمیعی، ر. مستقیمی، م. (1400). شناسایی و رتبه بندی شاخص های مؤثر بر سلامت نظام اداری با رویکرد دلفی فازی (مطالعه موردی: دادگستری های استان های شمالی)، نشریه پژوهش های نوین حقوق اداری). شماره 8، صص 243-217.
منطقی، م. (1398). پیشگیری از فساد اداری با تأکید بر آموزش ضمن خدمت کارکنان، فصلنامه نظارت و بازرسی، شماره 48.
نوربخش، ر. دهقان منشادی، ف. روشن، ع. (1393). شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر سلات اداری نظام مالیاتی کشور با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری چندمعیاره فازی (مطالعه موردی: اداره کل امور مالیاتی استان یزد)، همایش سیاست های مالی و مالیاتی ایران، دوره 8.
همایونی، غ. رستگار، ع. عابدی جعفری، ح. دامغانیان، ح. (1399). مدل سازی علی ارتقای سلامت اداری در گمرک جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه حقوق اداری، سال 7، شماره 23.
یعقوبی، ن. یوسفی طبس، ح. (1394). سلامت نظام اداری با رهیاف اجرایی شدن سیاست های کلی نظام اداری؛ مطالعه تأثیر توسعه دولت الکترونیک بر ارتقای سلامت نظام اداری از دید کارکنان دانشگاه بیرجند، حقوق اداری، شماره 7. #
Abdulabbas, H. Khanshal, I. (2024). Empowerment strategy and its impact on the fight against administrative corruption field study at Iraq's ministry of interior student preparation, International Journal of Research in Finance and Management, 7(1): 351-358.
Alkbolot, A. Kardak, A (2011). Using enablers of the EFQM model to manage institutions of higher education. Quality Assurance in Education, 14(2), 99-122.
Anti Corruption Civil Rights Commission, (ACRC). (2011). Public Sector Integrity Index Stands at 8.43 The ACRC Issued the 2011 Index. The Republic of Korea:Anti-Corruption & Civil Rights Commission.
Asgharinejad, M. Sohrabi, R. Hamidi, K. (2016). Idedentification and ranking paramount factors affecting the organizational health using AHP method (Case study: Gas Transmission Office in Area Asian), Social Science, 12 (3): 71-84.
Athithya, E. Kavitha, A.C. Muralidhar, S. (2020). Electronic Human Resource Development (E HRD) Software for Workforce Training Management. Journal of Library & Information, 40(4), 197-203.
Barrow, C. (2003). E-Training and development, training ad development 11.3, Wiley, 128.
Braun, V. Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
Brunello, G. Ruckert, D. Weiss, C. Wruuck, P. (2023). Advanced digital technologies and investment in employee training: complements or substitutes?. European Investment Bank, 1-56.
Choi, J.W. (2009). Institutional structures and effectiveness of anticorruption agencies: A comparative analysis of South Korea and Hong Kong. Asian Journal of Political Science, 17(2), 195-214.
Cox, D., La Caze, M., & Levine, M. (2003). Integrity and the fragile self. Aldershot, UK: Ashgate. https://doi.org/10.4324/9781315192161.
Darvish, H. and Pakdel, M. , 2016. Programs and Policies to Promote Health and Fighting with administrative corruption and monitoring of programs execution in Iran national standard organization. International Business Management, 10(7);1325-1329.
Dobel, J.P. (2016). Integrity and Corruption. Global Encyclopedia of Public Administration, Public Policy and Governance, 1-7.
Farouk, D.A. (2022). The impact of E-Training system on employees’job performance. Research Association for Interdisciplinary Studies, Conference Preceedings.
Gans-Morse, J. Borges, M. Makarin, A. Mannah-Blankson, T. Nickow, A. Zhang, D. (2018). Reducing Bureaucratic Corruption: Interdisciplinary Perspectives on What Works. World Development, 105, 171-188.
Hafiz Rosli, M. Abd Aziz, M.A. Mohd, F. Said, J. (2015). Integrity Systems in Malaysian Public Sector: An Empirical Finding, International Conference on Financial Crimionlogy, Procedia Economics and Finance, 28, 260-265.
Han SJ, Stieha V. (2020). Growth Mindset for Human Resource Development: A Scoping Review of the Literature with Recommended Interventions, Human Resource Development Review, 19 (3):309-331.
Hassan, A. Hassan, J. Yen, T.A. (2020). E-training and development, motivation and employee performance among academicians: Case study of academicians in UniMAP. Journal of Physics: Conference Series.
Hauser, C. (2019). Fighting against corruption: Does anti-corruption training make any difference? Journal of Business Ethics, 159(3).
Ho, C.K. Ke, W. Liu, H. (2015). Choice decision of e-learning system: Implications from construal level theory. Information & Management, 25(5): 031–039.
Hoekstra, A. (2022). Integrity management in public organizations: content and design. Thesis to obtain the degree of Doctor from the Erasmus University Rotterdam.
Holsti, O.R. (1969). Content Analysis for the Social Sciences and Humanities. Reading, MA: Addison-Wesley.
Huberts, L.W.J.C. (2018). Integrity: What it is and why it is important, Public Integrity, 20(1), 18-32. DOI:10.1080/10999922.2018.1477404.
Jaber, A.M. Jaber, S.K. (2024). The effects of patternts of administrative corruption on the development process. Revista de Gestão Social e Ambiental, 18(4).
Janna, N.N. Wolor, C.W. Suhud, U. (2021). The role of e-training, career development, and employee resilience in increasing employee productivity in indonesian state-owned enterprises. Business Excellence and Management, 11(3), 5-21.
Jenkins, M. (2022). The effectiveness of integrity led anti-corruption interventions. CMI U4 Anti-Couurption Resource Center, 1-43.
Jokic, S. Pardanjac, M. Eleven, E. Durin, S. (2012). Trainig and development of employees through e-learning, Metalurgia International, 17(4):157-161.
Kamal, K., Al Aghbari, M. & Atteia, M. (2016). E-Training & Employees’ Performance a Practical Study on the Ministry of Education in the Kingdom of Bahrain. Journal of Resources Development and Management, 18, 1-8.
Kvale, S. (1996). An introduction to qualitative research. Softcover publisher: sage publications.
Lincoln, YS. & Guba, EG. (1985). Naturalistic Inquiry. Newbury Park, CA: Sage Publications.
Mbaku, J.M. (2008). Corruption clean ups in Africa: Lessons from public choice. Journal of Asia and African studies, 43(4), 427-456.
Neuman W.L. (2000). Social research methods: qualitative and quantitative approaches. Teching Sociology, 30(3).
Rijckeghem, C.V. Di Mauro, B. (1997). Corruption and the Rate of Temptation: Do Low Wages in the Civil Service Cause Corruption?. IMF Working Paper, 97(73).
Said, J. Alam, M.M. Khalid, M.A. (2016). Relationship between good governance and integrity system: Empirical study on the public sector of Malaysia. Humanomics, 32(2): 151-171.
Schultz, D. Harutyunyan, K. (2015). Combating corruption: The development of whistleblowing laws in the United States. Europe, and Armenia, International Comparative Jurisprudence, 1(2), 2351-6674.
Snellman, C.L. (2015). Ethics ManagEMEnt: how to achiEvE Ethical organizations and ManagEMEnt?. Business, Management and Education, 13(2), 336.
Soha, B.C. Hadad, G. (2018). The influence of human resources practices on corruption behavior in Humanitarian aid, Hybridity in the Governance and Delivery of Public Services (Studies in Public and Non-Profit Governance, 7: 89-122.
Som, A.M. Zainal, R. Mohamed, N. (2019). A comparative study on the implemntation stage of corporate integrity in the Malaysian public sector, Decision Support System in Islamic Financial Criminology, 4(17).
Strauss, A., Corbin, J. (1988). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory, Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
Sullivan, J. D. The moral compass of companies: Business ethics and corporate governance as anti-corruption tools. Global Corporate Governance Forum. 2009.
Treviño, L., & Weaver, G. (2003). Managing ethics in business organizations: Social scientific perspectives. Stanford, CA: Stanford University Press.
World Bank. (2013). Hybrids and Contradictions: Human Resource Management in the Contemporary Public Sector. http://espace.library.uq.edu.au/view/UQ:277249.
World Customs Organization (2007). Compendium of Integrity Best Practices, Edition March 2007.
Yang, S.C. & Lin, CH. (2021). The Effect of Online Training on Employee’s Performance. Journal of Computers, 6(3), 458-465.
Yildizlar, M. Kargi, E. (2010). Preschool teachers’ expectations and evaluations on the effects of in-service teacher education in the Turkish Republic of Northern Cyprus. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 1951–1954.
Zhang, M. Zhang, H. Zhang, L. Peng, X. Zhu, J. Liu, D. Shibing, Y. (2023). Corruption, Anti Corruption, and economic development, Humanities and Social Sciences Communications, 10 (434).