شناسایی و اولویتبندی عوامل ارتقای مشارکت فرهنگی سازمانهای مردم نهاد باتاکید برتولید محتوا در فضای مجازی
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیامیرحمزه بزرگی نیا 1 , محمد مهدی مظاهری 2 , ابراهیم حاجیانی 3 , سیدرضا صالحی امیری 4
1 - دانشجوی دکتری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار، جامعهشناسی، مدیرگروه پژوهشهای فرهنگی اجتماعی پژوهشکده تحقیقات راهبردی
4 - استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
کلید واژه: مشارکت فرهنگی, سازمان های مردم نهاد, محتوای فرهنگی, فضای مجازی.,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل ارتقای مشارکت فرهنگی سازمانهای مردم نهاد با تاکید بر تولید محتوا در فضای مجازی و اولویت بندی آنها انجام شد.پژوهش ازنظر هدف،کاربردی و ازنظر داده ها،کیفی و مبتنی بر رویکرد داده بنیاد نظام مند بود.جامعه آماری کلیه خبرگان حوزه مشارکتهای فرهنگی،سازمانهای مردم نهاد و فضای مجازی بود.تعیین حجم نمونه به شیوه اشباع نظری و نمونه گیری به روش گلوله برفی صورت گرفت.ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته وشبه دلفی بود. اعتبارسنجی داده ها از روش کثرت گرایی استفاده شده. تجزیه و تحلیل داده ها با روش کدگذاری در قالب سه دسته کد باز، محوری و انتخابی انجام شد. نهایتاً عوامل ارتقای مشارکت فرهنگی سازمانهای مردم نهاد در توليد محتوا فرهنگي در فضاي مجازي با 78 کد باز و 37 کد محوری بدست آمدکه سطوح مشارکت، تکنیکهای مشارکت و انواع مشارکت(شرایط علی)، فرایند سازمانی، ارتباطات سازمانی، کیفیت محتوا و دانش سازمانی(شرایط زمینهای)، تهدیدات امنیتی، توسعه زیرساختهای فناورانه، انگیزه مالی، تنوع سلیقه و تخصیص بودجه دولتی( شرایط مداخله گر)، ارتقاء خود آگاهی فردی و اجتماعی، مشارکت آزادانه، تغییر نگرش مردم نسبت به دولت، تغییر نگرش اقتدارگرایانه دولت مردان و باور کردن مردم، اجتناب از تمرکزگرایی در سیاستگذاری فرهنگی، بسیج منابع و اثربخش کردن مشارکت (راهبردها) و قانونمند شدن فعالیتهای فرهنگی، بومی شدن در فعالیتها، تناسب فعالیتهای فرهنگی با نیازهای کنونی و بالفعل، مشارکت مردمی در تمام فرایند فعالیتهای فرهنگی و اجرا و ارزیابی و سنجش فعالیتها (پیامدها) مدل پارادایمی را ساختند. سنتی
The current research was conducted with aim of identifying factors of promoting cultural participation of non-governmental organizations with an emphasis on content production in virtual space and their prioritization.The research was qualitative in terms of purpose,application,and data-wise, and based on a systematic foundation data approach.All experts were in field of cultural partnerships, non-governmental organizations, and virtual space.The sample size was determined by theoretical saturation and snowball sampling.The data collection tool was a semi-structured and Delphi-like interview.Validation of data using pluralism method.Data analysis was done by coding method in form of three categories of open, central and selective codes.Finally, factors of promoting cultural participation of non-governmental organizations in the production of cultural content in the virtual space were obtained with 78 open codes and 37 core codes, which are participation levels, participation techniques and types of participation(causal conditions), organizational process, organizational communication, content quality and organizational knowledge.land conditions), security threats, development of technological infrastructure, financial motivation, variety of taste and government budget allocation(intervening conditions), promotion of individual and social self-awareness, free participation, change of people's attitude towards the government, change of authoritarian attitude of male government and belief making people, avoiding centralism in cultural policy, mobilizing resources and making participation(strategies)effective and legalizing cultural activities, localization in activities, suitability of cultural activities with current and actual needs,people's participation in the entire process of cultural activities and implementation and evaluation and measurement of activities(consequences)made the paradigm model
