نیازسنجی روان شناختی و مشاوره ای والدین دانش آموزان دوره اول متوسطه با هدف تهیه بسته آموزشی و کاربردی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیحجت اله وطن دوست 1 , مژگان مردانی راد 2 , محمد جعفر جوادی 3 , افسانه قنبری پناه 4
1 - دانشجو دکتری دانشگاه آزاد تهران مرکز
2 - روانشناسی دانشگاه آزاد تهران مرکز
3 - استادیار وزارت علوم و تحقیقات، تهران مرکز
4 - استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد
کلید واژه: بسته آموزشی, پیشنهادات کاربردی, خدمات مشاوره ای, والدین , نیاز سنجی,
چکیده مقاله :
شناخت و آگاهی پیش درآمد هرگونه تصمیم گیری مناسب و اقدام مؤثری تلقی می شود. بر این اساس، شناخت جامع و مستمر از نیازهای مشاوره ای والدین، خدمات مشاوره را تسهیل، تسریع و مؤثرتر می کند. پژوهش حاضر با هدف نیازسنجی روان شناختی و مشاوره ای والدین دانش آموزان دوره اول متوسطه به منظور تهیه بسته آموزشی و کاربردی انجام گرفت. این پژوهش از نظر روش، کیفی است. نمونه پژوهشی در مرحله اول شامل: مبانی نظری و مقالات پژوهشی مرتبط، و مرحله دوم شامل: والدین در دسترس به تعداد30 والد تا حد اشباع است. روش تجزیه و تحلیل: از نوع استقرایی که داده های حاصل از مطالعه متون فوق در قالب کدهای باز، مقوله ای و نظری به روش تحلیل محتوا کدگذاری شده اند. یافته ها نشان داد: که مهم ترین نیازهای روان شناختی و مشاوره ای والدین در چهار مؤلفه کلی به ترتیب شامل: نیازهای روانی – اجتماعی/ روانی – عاطفی/ شناختی – تحصیلی/ اخلاقی – معنوی قرار دارند. نتیجه گیری: این بسته به عنوان پیشنهادات کاربردی می تواند خدمات مشاوره برای والدین، همینطور پیشرفت دانش آموزان را فراهم نماید، تا به نیازهای شان بصورت مناسب پاسخ دهد.
Knowledge and awareness are the precursors of any appropriate decision and effective action. Based on this, a comprehensive and continuous understanding of parents' counseling needs facilitates, accelerates and makes counseling services more effective.The current research was conducted with the aim of assessing the psychological and counseling needs of parents of first year high school students in order to prepare an educational and practical package.This research is qualitative in terms of method.the research sample in the first stage includes: theoretical foundations and related research articles, and the second stage includes: 30 available parents until saturation. Analysis method: from the inductive type of the data obtained from the study of the above texts are coded in the form of open, categorical and theoretical codes using the content analysis method. The findings showed. The most important counseling needs of parents are in four general components ,respectively:psychological-social/psychological-emotional/cognitive-educational/moral-spiritual needs. Conclusion:As practical suggestions, this package can provide counseling services for parents, as well as student progress, to respond to their needs appropriately.
احمدی، علی اصغر. ( 1394 ). روانشناسی درون خانواده، تهران. انتشارات مهدی رضایی.
تریسی ای، پروت. ملانی جی، وادکینز. (2014). مهارت های ضروری مصاحبه و مشاوره. ترجمه شکوه نوابی نژاد و نادره سعادتی و مهدی رستمی (1395) چاپ اول. تهران: انتشارات جنگل.
رایس، فیلیپ. (2001). رشد انسان. ترجمه مهشید فروغان (1399). تهران: انتشارات ارجمند.
رینولدز ولفل، الیزابت و پاترسون، ل. (2005). فنون و فرایند مشاوره رویکرد یکپارچه چند نظریه ای. ترجمه علی اکبر سلیمانیان و علی محمد نظری (1400). تهران: نشر علم.
سند بنیادین تحول آموزش و پرورش. (1390). انتشارات دفتر برنامه ریزی آموزش و پرورش.
شفیع آبادی، عبدالله. (1397). روش ها و فنون مشاوره. چاپ بیست وپنچم. تهران: انتشارات رز.
غلامی، خلیل؛ نصرتی، محمد صالح؛ اسدی، محمد. (1395). تدوین چارچوبی مفهومی برای نیازسنجی دانش آموزان متوسطه: رهیافتی بر نظریه عملی تدریس.
غلامی، فوزیه و سمیعی زفرقندی، مرتضی. (1394). »نیازسنجی اولیای دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه استان ایلام. سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی مطالعات آموزش وپرورش«.
فاطمی، الهام؛ محمدی، رقیه؛ قربانی، راهب؛ سعدالهی، امیر حسین. (1398). »نیازهای راهنمایی و مشاوره دانشجویان دانشگاه علوم پژشکی سمنان«. مجله توسعه آموزشدر علوم پزشکی، دوره 12، شماره 36.
فتحی آذر، اسکندر؛ گل پور، فرشته؛ میرنسب، میرمحمود؛ واحدی، شهرام. (1395). مطالعه پدیدار شناختی مشکلات رفتاری در دانش آموزان دبیرستانی: چالش های هیجانی، اجتماعی و تحصیلی.
کار، آلن. (2000). خانواده درمانی. ترجمه غلامرضا تبریزی (1389). مشهد: انتشارات مرندیز.
کافمن، راجر و جری، هرمن. برنامه ریزی استراتژیک در نظام آموزشی. ترجمه فریده مشایخ و عباس بازرگان. (1390). انتشارات مدرسه.
مخاطب، محمد. (1395). «آسیب شناسی خدمات مشاوره تربیتی- تحصیلی و شغلی دانش آموزان دوره متوسطه دوم و ارائه راهکار های مناسب». پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
مشتاقی، سعید و کاظمیان مقدم،کبری. (1396). «بررسی نیازهای راهنمایی و مشاوره دانشجویان دانشگاه آزاد دزفول». نشریه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی -دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)، دوره 11، شماره2.
مظاهری، حسن. (1394). «بررسی نیازهای آموزشی والدین دانش آموزان دوره دوم متوسطه درکلاس های آموزش خانواده.» فصلنامه خانواده و پژوهش، شماره 24.
موکیلی، آلکس و دانتزر، روبرت. انگیزش و هیجان. ترجمه حمزه گنجی و علی پیکانی. (1390). نشر ساوالان.
نوابی نژاد، شکوه. (1396). مشاوره ازدواج و خانواده درمانی. انتشارات انجمن اولیا ومربیان.
A.Shabani, H. Ahmadinia, M.Rezaeian, Survey of Guidance and Counseling Needs in Medical Students of Rafsanjan University of Medical Sciences in 2021: A Descriptive Cross-Sectional Study.
Atik, G., & Yalçın, İ. (2010). Counseling needs of educational sciences students at the Ankara University. Procedia-Social and Behavarial Sciences, 2(2), 1520-1526.
Blake, R. (2018). Assessing the counseling needs of older persons. 188-193, Published online: 16 Jul 2018. (https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00256307.1982.12022311).
Dinh, H., Cooklin, A. R., Leach, L. S., Westrupp, E. M., Nicholson, J. M., & Strazdins, L. (2017). Parents' transitions into and out of work-family conflict and children's mental health: Longitudinal influence via family functioning. Social Science & Medicine, 194, 42-50.
Dogan, T. (2012). A long-term study of the counseling needs of Turkish university students. Journal of Counseling & Development, 90(1), 91-96.
Giovazolias, T., Leontopoulou, S., & Triliva, S. (2010). Assessment of Greek university students’ counselling needs and attitudes: An exploratory study. International Journal for the Advancement of Counselling, 32(2), 101-116.
Karimi, J., Muthaa, G., Bururia, D Karimi, V., & Mburugu, B. (2014). Assessment of counselling needs among students in Kenyan universities. Jouranal of Education and Practice, 5(12), 36-43. .
Kavfman, R. (2010) “Needs Assessment:Concept and Application”.Educncational Techynolog Publication.
Mansfield, A. K., Dealy, J. A., & Keitner, G. I. (2013). Family functioning and income: Does low-income status impact family functioning? The Family Journal, 21(3), 297- 305.
McCarthy, S. & Watson, D. (2018). A new typology: Four perspectives of school counselor Involvement with Families. Journal of School Counseling, 16(1), Retrieved from http://www.jsc.montana.edu/articles/v16n1.pdf .
Nick Sculli, Assessing the Counseling Needs of High School Students: The Role of Needs Assessments in Comprehensive School Counseling Programs (CSCPs) and the ASCA National Model, The College at Brockport, State University of New York, N Sculli-2011 - soar.suny.edu.
Richard Blake, Assessing the Counseling Needs of Older Persons, Pages 188-193 | Published online: 16 Jul 2018.
Richard Blake, Assessing the Counseling Needs of Older Persons, Pages 188-193 | Published online: 16 Jul 2018.
Ritchie, M. H., & Partin, R. L. (1994). Parent education and consultation activities of school counselors. School Counselor, 41(3), 165-170.
Ritchie, Martin H.; Partin, Ronald L. Parent Education and Consultation Activities of School Counselors. School Counselor, v41 n3 p165-70 Jan 1994.
Sculli, N. (2011). Assessing the Counseling Needs of High School Students: The role of needs assessments in Comprehensive School Counseling Programs (CSCPs) and the ASCA National Model. Master’s thesis. The College at Brockport, State University of New York.
Shabani, A., Ahmadinia, H., & Rezaeian, M. (2022). Survey of guidance and counseling needs in medical students of Rafsanjan University of Medical Sciences in 2021: A descriptive cross-sectional study. J Rafsanjan Univ Med Sci, 20 (10), 1144-1156. [Farsi]
Shakurnia A, Borvayeh H, Elhampour H. Guidance and counseling needs of students in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences. Iran J Med Edu. 2015;14(11):922-32.
Shakurnia A, Borvayeh H, Elhampour H. Guidance and counseling needs of students in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences. Iran J Med Edu. 2015;14(11):922-32.
Shannon McCarthy and Dayna Watson University of Alabama at Birmingham, A New Typology: Four Perspectives of School Counselor Involvement with Families, S McCarthy, D Watson - Journal of School Counseling, 2018 - ERIC.
Stufflebeam, D. L., McCormick, C. H., Brinkerhoff, R. O., & Nelson, C. O. (2012). Conducting educational needs assessments (Vol. 10). Springer Science & Business Media.
Ulusoy YÖ, Varlıklı G, Dağ F, Sahranç Ü, Turan H. Determination of the needs of university students for psychological counseling and guidance services: The case of Kocaeli University, Turkey. Edu Res Rev. 2014;9(10):286-93.
Woods, S. B., Roberson, P. N., & Priest, J. B. (2020). Family emotional climate and health: Testing conveyance of effects via psychobiological mediators. Personal Relationships, 27(3), 674-707.