بررسی رابطه نگرش دینی با تعهد شغلی دبیران تربیت بدنی (مطالعه موردی: شهرستان دیوانیه عراق)
محورهای موضوعی : مدیریت ورزش
علی داخل عبدالکرعاوی
1
,
علیرضا زمانی نوکاابادی
2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2 - مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف: هدف از این تحقیق بررسی رابطه نگرش دینی و تعهد شغلی دبیران تربیت بدنی شهرستان دیوانیه در سال 1403 بود.
روش پژوهش: جامعه آماری برای تحقیق نگرش دینی و رابطه آن با تعهد شغلی 354 نفر از دبیران تربیت بدنی شهرستان دیوانیه بود. با استناد به جدول کرجسی و مورگان تعداد 186 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در این تحقیق پرسشنامه نگرش دینی خدایاریفرد (1379) و تعهد شغلی چاوشی (1392) بود. پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه آزمون نگرش دینی 86/0 و برای پرسشنامه تعهد شغلی 82/0 به دست آمد.
یافتهها: یافتهها نشان داد میزان نگرش دینی، شناخت دینی، باورهای دینی، گرایش و عواطف دینی، التزام به وظایف دینی و تعهد شغلی دبیران تربیت بدنی شهرستان دیوانیه با توجه به میانگین بدست آمده، از سطح متوسط بالاتر بوده و نسبتاً مطلوب است. همبستگي متوسط مثبت و معناداري بين میزان نگرش دینی و مولفههای آن با تعهد شغلی دبیران تربیت بدنی شهرستان دیوانیه مشاهده شد. ضریب تعیین میزان واریانس مشترک دو متغیر نشان داد 34 درصد از تغییرات میزان تعهد شغلی دبیران مربوط به تغییرات نگرش دینی، 26 درصد مربوط به تغییرات شناخت دینی، 38 درصد مربوط به تغییرات باورهای دینی، 14 درصد مربوط به تغییرات گرایشها و عواطف دینی، و 29 درصد مربوط به تغییرات التزام به وظایف دینی است. نتایج آزمون F نشان داد نتایج به جامعه قابل تعمیم است. همچنین نتایج نشان داد از بین مولفههای نگرش دینی، التزام به وظایف دینی بر میزان تعهد شغلی دبیران تربیت بدنی شهرستان دیوانیه تاثیر معناداری ندارد.
نتیجه گیری: هر چقدر دبیران تربیت بدنی شهرستان دیوانیه میزان نگرش دینی، شناخت دینی، عواطف و باورهای دینی بالاتری داشته باشند به طور متوسطی میزان تعهد شغلی در آنها بیشتر میشود. گرایش دینی 43درصد تغییرات تعهد شغلی را پیشبینی میکند.
Objective: The purpose of this research was to investigate the relationship between religious attitude and job commitment of physical education teachers in Divaniyeh city in 1403.
Methods: The statistical population for researching religious attitude and its relationship with job commitment was 354 physical education teachers in Divaniye city. 186 people were selected as a sample based on the table of Karjesi and Morgan. The measurement tool in this research was the religious attitude questionnaire of Khodayari (2001) and Chavoshi's job commitment (2013). The reliability of the questionnaires was obtained through Cronbach's alpha coefficient of 0.86 for the religious attitude test questionnaire and 0.82 for the occupational commitment questionnaire.
Results: The coefficient for determining the amount of common variance of two variables showed that 34% of the changes in the job commitment of teachers are related to changes in religious attitudes, 26% are related to changes in religious knowledge, 38% are related to changes in religious beliefs, and 14% are related to changes in religious attitudes and emotions, and 29 percent is related to changes in commitment to religious duties. The results of the F test showed that the results can be generalized to the society. Also, the results showed that among the components of religious attitude, commitment to religious duties does not have a significant effect on the occupational commitment of physical education teachers in Divaniye city.
Conclusions: The higher the level of religious attitude, religious knowledge, emotions and religious beliefs of the physical education teachers of Divaniye city, on average, the higher the level of job commitment in them. Religious orientation predicts 43% of job commitment changes.
