تحلیل اثربخشی انگیزش بر احساس مسئولیت اجتماعی معلمان
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشمهتاب ولیپور گودرزی 1 , آمنه سپهوند 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه برنامهریزی درسی، واحد دورود، دانشگاه آزاد اسلامی، دورود، ایران
2 - مدرس گروه علوم تربیتی، واحد دورود، دانشگاه آزاد اسلامی، دورود، ایران
کلید واژه: مسئولیتپذیری اجتماعی, عوامل انگیزشی, معلمان, مدلسازی معادلات ساختاری.,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل اثربخشی انگیزش بر احساس مسئولیت اجتماعی معلمان انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش شامل ۲۰۰ معلم از شهر اشترینان بوده که با استفاده از جدول مورگان، ۱۲۷ نفر به عنوان نمونه ازطریق روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه مسئولیتپذیری اجتماعی کارول (1992) با پایایی 70/0 و پرسشنامه انگیزش شغلی هرزبرگ بود که این پرسشنامه نیز توسط دارچینی در سال 1394 نیز بیش از 70/ ارزیابی شده است. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه ۲۶ و PLS با روشهای آماری توصیفی و استنباطی شامل مدلسازی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان میدهد که عوامل انگیزشی رابطه مثبت و معنیداری با مسئولیتپذیری اجتماعی معلمان دارند. عوامل انگیزشی درونی بر تقویت مسئولیت پذیری معلمان شهر اشترینان مؤثر است. نتایج تخمین مدل با روش PLS نشان داد سطح معنيداري بين عوامل انگیزشی بیرونی بر تقویت مسئولیت پذیری برابر 000/0 با آماره تي(عدد معني داري) 757/4 ميباشد. سطح معني داري از 0.05 كوچكتر و آماره تي از 1.96 بزرگتر ميباشد. بنابراین عوامل انگیزشی بیرونی بر تقویت مسئولیت پذیری معلمان شهر اشترینان مؤثر است.
نتیجهگیری: این یافتهها میتوانند به مدیران آموزش و پرورش و مدیران ارشد وزارت خانه در تدوین برنامههای انگیزشی و بهبود مسئولیتپذیری اجتماعی معلمان کمک کنند و همچنین به معلمان در درک اهمیت این مسئولیتها کمک نمایند.
purpose: The present study was conducted with the aim of analyzing the effectiveness of motivation on teachers' sense of social responsibility.
Methods: The statistical population of the research included 200 teachers from Ashtrinan city, and using Morgan's table, 127 people were selected as samples using simple random sampling method. It was done with practical purpose. The descriptive research method was of the correlation type, the data collection tool included Carroll's social responsibility questionnaire (1992) with a reliability of 70% and Herzberg's job motivation questionnaire, which was also evaluated by Darchini in 2014 as more than 70%. The data were analyzed using SPSS version 26 and PLS software with descriptive statistical methods (central indices, mean, median, mean and dispersion indices; standard deviation and variance) and inferential methods including structural equation modeling.
Findings: The results show that motivational factors have a positive and significant relationship with teachers' social responsibility. Internal motivational factors are effective in strengthening the responsibility of teachers in Ashtrinan city. The results of model estimation with PLS method showed that the significance level between external motivational factors on strengthening responsibility is equal to 0.000 with a t-statistic (significant number) of 4.757. The significance level is less than 0.05 and the t-statistic is greater than 1.96. Therefore, external motivational factors are effective in strengthening the responsibility of teachers in Ashtrinan city.
Conclusion: These findings can help education managers in developing motivational programs and improving teachers' social responsibility, and also help teachers understand the importance of these responsibilities.
اسدي، عالمه، صفري، مريم. (1402). بررسی رابطه بین آموزش مهارتهای اجتماعی با اشتیاق تحصیلی و یادگیری اجتماعی و فرهنگ یادگیری در مدرسه در دانشآموزان متوسطه اول شهرستان رامیان. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی (موسسه آموزش عالی نگاره)، 104(6): 193-208.
امیر مروتی اربط، خدیجه. (1402). رابطه انگیزه با احساس مسئولیت اجتماعی و تعهد نسبت به وظایف در معلمان دوره دوم ابتدایی منطقه فشافویه، اولین همایش بین المللی جامعه شناسی، علوم اجتماعی و آموزش و پرورش با رویکرد نگاهی به آینده، بوشهر.
بارخدا، سید جمال، احمدحیدری، سیده پرستو، شیربگی، ناصر. (1401). مسئولیتپذیری اجتماعی در تلقی معلمان و مدیران. جامعه شناسی فرهنگ و هنر، 4(2): 223-200.
جهانبخش، اسماعیل. موسوی کیا، مهدی. حقیقتیان، منصور. (۱۳۹۶). بررسی جامعهشناختی عوامل مؤثر بر چگونگی انجام وظایف و تعهدات کاری مورد مطالعه کارکنان سازمان آتش نشانی در شرق شهر تهران، فصلنامه علمی پژوهشی امداد و نجات، 9(2): 30-41.
حسینی، حمیده السادات، نصر اصفهانی، علی، صفری، علی. (1403). طراحی الگوی انگیزش درونی معلمان آموزش و پرورش با استفاده از روش ترکیبی، پژوهشهای مدیریت عمومی، 17(63): 91-114.
حسنی آبیز، زهرا، ثابت، مهرداد، پاشاشریفی، حسن، شریفی، نسترن. (1400). فراتحلیل عوامل سازمانی اثرگذار بر کارایی و انگیزش معلمان. پژوهش در نظامهای آموزشی، 15 ( 53): 72 - 82
رضایی شریف، علی، کریمیان پور، غفار، مرادی، گل نما، کریمیان پور، ابراهیم. (1397). بررسی رابطه بین اخلاق کاری و تعهد به تغییر با میانجیگری اشتیاق شغلی در بین معلمان مقطع ابتدایی، مشاوره شغلی و سازمانی، 10(34): 64-79.
رضوی، سید محمد حسین، حسینی، سید عماد، عابدینی، جلیل. (1386). بررسی رابطه رضایت شغلی مربیان ورزش با سطح نیازهای آنها بر اساس نظریه مازلو در خراسان جنوبی، پژوهشنامه فیزیولوژی ورزشی کاربردی، 3(6): 11-27.
روشن، سید علی قلی و حسنزاده، ژاله. (1393). تأثیر مسؤلیت اجتماعی بر کیفیت و پیامدهای رابطهی سازمانی، مجله مطالعات رفتار سازمانی، 2(3): 109-136.
زوار تقی، بهاری پروین، عبدالهی اصل صیاد، دلخوش واقف. (1400). نقش مدیریت مشارکتی و مسئولیتپذیری اجتماعی مدیران در رضایت شغلی معلمان متوسطه اول: آزمون میانجیگری خلاقیت مدیران. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها، 10(1): 149-172.
سبحانی نژاد، مهدی. (1399). مسئولیتپذیری اجتماعی در برنامهریزی درسی کنونی دوره ابتدایی ایران و طراحی برای آینده. پایاننامه کارشناسیارشد علومتربیتی، دانشگاه تربیتمدرس
سپهوند، آمنه، موسوی، فرانک، کرم افروز، محمدجواد، و لایی، سوسن. (1400). مطالعه پدیدارشناسانه منشور مسئولیت اجتماعی رهبری آموزشی در مدرسه. مطالعات مدیریت بر آموزش انتظامی، 14(55): 45-72.
سلیمانی، ام البنین، پویان، مریم، اسمعیل زاده، امینه، شریف، فائزه، بهار، شبنم، عابدی، مائده. (1402). نقش مسئولیت پذیری اجتماعی در رابطه با وجدان کاری در بین معلمان ابتدایی شهرستان اسفراین، ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت، علوم انسانی و رفتاری در ایران و جهان اسلام،تهران.
شهبازی، نسترن. (1402). تکنولوژی آموزشی: مهارت حل مساله و انگیزش پیشرفت تحصیلی، چهاردهمین کنفرانس ملی حقوق، علوم اجتماعی و انسانی، روانشناسی و مشاوره، شیروان.
عبدالحسینی، معصومه. (1395). بررسی جایگاه نهاد مدرسه در سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر امور تربیتی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه باقرالعلوم(ع).
فتحی، لیلا، طالونی، احد. (1402). مطالعه کیفی مسئولیتپذیری اجتماعی در بین معلمان مرد شهرستان پلدشت، مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 15(2): 47-66.
فوزیه الهایی، سحر. (1398) تأثیر مسئولیت اجتماعی مدارس بر تعهد عاطفی معلمان تربیت بدنی استان خوزستان با توجه به نقش میانجی فرهنگ سازمانی. دانشگاه پیام نور استان سمنان، مرکز پیام نور گرمسار.
کاظمی، هنگامه، حسنعلی، جاهد، مصدق، هادی. (۱۴۰۲). رابطه فرهنگ سازمانی و انگیزش شغلی معلمان مدارس ابتدایی منطقه ۱۵ شهر تهران، فصلنامه مطالعات مدیریت و رهبری در سازمانهای آموزشی، 2(4): 39-49.
میرزایی، مهدی، ایمانی، رحیم، صالحی، کیوان، دهقانی، مریم، بهنودی، مریم. (۱۴۰۲). بررسی مقایسهای میزان انگیزش شغلی معلمان مقطع ابتدایی و متوسطه در جهت رشد و توسعه معلمان در منطقه موسیان استان ایلام، توسعه حرفهای معلم، 8(2): 89-103.
هادی پور، الهام، معظمی، مجتبی، احمدی، غلامعلی. (1400). شناسایی ابعاد و مؤلفههای ارتقای انگیزه معلمان در فرایند تعلیموتربیت، جامعهشناسی آموزش و پرورش، 7(1): 111-120.
Banata, A., Pandjaitan, N. K., & Ramly, A. T. (2023). Teachers Turnover Intention: The Role of Work Motivation, Job Stress, And Organisational Commitment. International Journal of Social Service and Research, 3(11), 2931-2941.
Darling-Hammond, L. (2010). Teacher Education and the American Future. Journal of Teacher Education, 61(1-2), 35-47.
Jones, M., & Smith, A. (2024). The role of school leadership in fostering social responsibility motivation and job engagement of teachers. Educational Leadership, 43(1), 56-72.
Kumar, J. (2023). Influence of motivation on teachers’ job performance. Humanities and Social Sciences Communications, 10(1), 1-11.
Kamaruddin, I., Tannady, H., Al Haddar, G., Sembiring, D., Qurtubi, A. (2023). The Effect of Direct Compensation and Work Motivation on Teacher Productivity at Private Senior High School in Jakarta. Edunesia. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 4(2), 472–482.
Kartiko, A., Wibowo, G. A., Van Gobel, L., Wijayanto, A., & Saputra, N. (2023). Improving Teacher Job Satisfaction Through Organizational Commitment and Organizational Citizenship Behavior in The Digitalization Era. Nidhomul Haq: Journal Manajemen Pendidikan Islam, 8(2), 315-327
Li, S., Wang, J., & Liu, Y. (2023). The relationship between social responsibility motivation and job engagement of teachers: A case study in Chinese primary schools. International Journal of Education, 56(2), 234-250
Manzano-Sánchez, D., & Valero-Valenzuela, A. (2019). Implementation of a model-based programme to promote personal and social responsibility and its effects on motivation, prosocial behaviours, violence and classroom climate in primary and secondary education. International journal of environmental research and public health, 16(21), 4259.
Noltemeyer, A., James, A. G., Bush, K., Bergen, D., Barrios, V., & Patton, J. (2021). The relationship between deficiency needs and growth needs: The continuing investigation of Maslow’s theory. Child & Youth Services, 42(1), 24-42
Osemeke, M., & Adegboyega, S. (2017). Critical review and comparism between Maslow, Herzberg and McClelland’s theory of needs, journal of accounting, business and finance, 1(1), 161-173
Pratiwi, D. P., & Warlizasusi, J. (2023). The Effect of Principal Leadership and Work Motivation on Junior High School Teacher Performance. Kharisma: Journal Administration Dan Manajemen Pendidikan, 2(1), 18-25.
Tirana, J., Trungu, D., & Chiesi, L. L. (2023). Motivation factors influence teachers’ job satisfaction. Journal of Educational and Social Research, 13(3), 265-265.
Rachmad, Y. E., Mokan, A., Badriyyah, E. S. R., Gusliana, E., & Tawil, M. R. (2023). The effect of principal transformational leadership and motivation on performance of teacher in Islamic elementary school. Journal on Education, 5(3), 7043-7056
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2024). Self-determination theory. In Encyclopedia of quality of life and well-being research (pp. 6229-6235). Cham: Springer International Publishing.
Rossiandy, Y., & Indradewa, R. (2023). The influence of self-efficacy on job satisfaction, organizational commitment, motivation and job performance in private school teachers. Asian Journal of Social and Humanities, 1(10), 632-649.
Yang, M., Wang, S., & Li, J. (2024). The relationship between social responsibility motivation, job engagement, and burnout of teachers. Journal of Occupational Health and Well-being, 13(2), 123-140.