ارایه مدل پارادایمی دانشگاه آینده با رویکرد کارآفرینی و دانش افزایی
محورهای موضوعی : مدیریتحمیرا امینی 1 , ترانه عنایتی 2 , کیومرث نیاز آذری 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی ، ساری، ایران
3 - استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی ، ساری، ایران
کلید واژه: دانشگاه آینده, دانش افزایی, کارآفرینی, اعضای هیأت علمی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش ارائه مدل پارادایمی دانشگاه آینده با رویکرد کارآفرینی و دانش افزایی بود. روش پژوهش آمیخته کیفی با رویکرد داده بنیاد می باشد، جامعه آماری شامل اساتید و مدیران سطوح عالی دانشگاه های آزاد استان مازندران بودند که از طریق روش نمونه گیری هدفمند و با درنظر گرفتن قانون اشباع تعداد 10 نفر بعنوان مطلعین کلیدی(مدرک تحصیلی مرتبط، چاپ مقاله و کتاب و سابقه مدیریت) انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته گردآوری شد. اعتبار و روایی دادهها از سه روش بازبینی بازخورد مشارکتکننده، تکنیک زاویه بندی کریستینسن و ناظران بیرونی محاسبه گردید و به وسیله کد گذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند، تعداد 99 کد باز (مفاهیم)، 19 کد محوری (ابعاد و مولفهها) و 6 کدانتخابی(مقولههای اصلی) احصاء شد و یافتههای نشان داد که مقولههای عمده و هستهای در قالب ابعاد شش گانه شرایط علّی(شرایط ساختاری، شرایط فرهنگی، فرایندهای دانشگاهی، ویژگی های خبرگان دانشگاهی)، پدیده محوری(برنامه ریزی مشارکتی، رهبری آینده نگر، مسئله محوری، توسعه دانشگاهی)، شرایط زمینه ای(کارآفرینی دانشگاهی و افزایش نقش اقتصادی دانشگاه، مشارکت دانشجویان، تعامل آزاد نهادهای علمی در عرصه بین المللی، زیرساخت لازم جهت توسعه دانشگاه آینده)، شرایط مداخلهگر(مدیریت حرفه ای و شایسته گرایی، قوانین و مقررات آموزش عالی، اعتبارات و منابع مالی دولتی)، راهبردها (اصلاح ساختار مدیریت نظام آموزش عالی،نهادینه سازی آینده پژوهی) و پیامدها(پیشرفت عملکرد، تحکم نقش نظام آموزش عالی) به سطح انتزاعی بالاتر ارتقاءداده شد و در آخرمدل پارادایمی پژوهش ارائه گردید.
The purpose of this research was to provide a paradigm model of the future university with an entrepreneurial and knowledge-enhancing approach. The research method was qualitative mixed method, the statistical population included professors and managers of high levels of Azad universities in Mazandaran province, which through the purposeful sampling method and considering the saturation law, the number of 10 people were selected. Data were collected through semi-structured interviews. The reliability and validity of the data were calculated from the three methods of participant feedback review, Christiansen's angle technique and external observers and were analyzed by open, axial and selective coding, the number of 99 open codes (concepts), 19 axial codes (dimensions and components) ) and 6 selection codes (main categories) were counted and the findings showed that the major and core categories in the form of six dimensions of causal conditions (structural conditions, cultural conditions, academic processes, characteristics of academic experts), central phenomenon (participatory planning) , forward-looking leadership, central problem, academic development), background conditions (academic entrepreneurship and increasing the economic role of the university, student participation, free interaction of scientific institutions in the international arena, necessary infrastructure for the development of the future university), intervening conditions (professional management) and meritocracy, rules and regulations of higher education, credits and government financial resources), strategies (reform the management structure of the higher education system, institutionalization of future research) and consequences (improvement of performance, control of the role of the higher education system) were upgraded to a higher abstract level and Finally
استراوس، آ و کوربین، ج. (1393). اصول روش تحقیق کیفی (نظریه مبنایی؛ رویهها و شیوهها)، (مترجم: رحمت الله رحمت پور)، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
بیک زاده، سمیه، یوسفی سعیدآبادی،رضا و صفاریان همدانی، سعید(1399)، نقش مرجعیت علمی و آینده نگری در توسعه دانشگاه های نسل چهارم به منظور ارایه مدل (مطالعه موردی: دانشگاه های علوم پزشکی مازندران، طب و تزکیه، 29(2): 76-87.
بهشتی راد، رقیه(1396)، شناسایی عوامل شکل دهنده بر آینده نظام تضمین کیفیت آموزش عالی ایران به منظور ارائه سناریوی مطلوب، پایان نامه دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا همدان.
پروین، احسان، غیاثی ندوشن، سعید و محمدی، شراره(1393). ارائه مدل مفهومی رابطه بین کیفیت برونداد آموزش عالی و توسعه پایدار بر اساس رویکرد سیستمی، فصلنامه پژوهش های رهبری و مدیریت آموزشی، 1(1): 117-98.
توسلی نوقابی، جواد، رشادتجو، حمیده و حسینی، محمدعلی(1401)، طراحی مدل ارزیابی کارآفرینی دانشگاهی ، رویکردی نوین برای مقایسهپذیری دانشگاههای آینده مورد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، آینده پژوهی مدیریت، 33: 52-74.
دلانتی، جرارد(1396)، دانشگاه در جامعه دانایی: دانش در چالش. علی بختیاری زاده، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی: معاونت وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری. چاپ اول.
خورشیدی حسینی، کتایون(1399)، تصویر پردازی از دانشگاه آینده و معرفی الگوی برتر برای آموزش عالی، پایان نامه دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه تهران.
شریعت کیانی، سیدنورالدین(1397)، ارائه مدلی برای دانش افزایی سازمانی در سازمانهای آموزشی، فصلنامه نوآوری مدیریت آموزشی، 14(1): 81-99.
شفاهی، سعید، چناریف علیرضا و افکانه، صغری(1402)، بررسی تاثیر شاخص های توسعه آینده پژوهی مدیریت دانش در دانشگاه های آزاد اسلامی استان تهران، نشریه جامعه شناسی آموزش و پرورش، 9(2): 71-87
فراستخواه، مقصود (1394). آینده بین المللی شدن آموزش عالی در جهان و نحوه مواجهه خلاق دانشگاه های ایران با آن، میز آینده پژوهی آموزش عالی ایران، مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 30-1.
قریانیان، میثم.(1393). بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی و کارآفرینی کارکنان شهرداری دامغان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود.
. مرادمند، علی، ناخدا، مریم، علیرضا، نوروزی، نقیشه، نادر(1398)، شناسایی عوامل تاثیرگذار بر آینده سیاست های پژوهشی دانشگاه ها: مطالعه موردی هفت دانشگاه جامع کشور، فصلنامه سیاست علم و فناوری، 12(4): 31-46.
نقدی، معصومه، شاه طالبی، بدری و نادی، محمدعلی(1399)، شناسایی مؤلفه های آموزش و توسعه سرمایه انسانی در گذر از دانشگاه سنتی به دانشگاه آینده به روش آمیخته، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 26(1): 51-75.
Azizan, N. A. A. (2018). Educational entrepreneurship: The relationship between organizational structure and innovation. Entrepreneurship and Innovation Management Journal,42(1):19-23.
Anning-Dorson, T. (2018). Customer involvement capability and service firm performance: The mediating role of innovation. Journal of Business Research, 86,269–280.
Ashilova, M.(2023). The future of the university: four models of development, Journal of Educational Sciences, 76(3): 1-11.
Boateng, H., & Agyemang, F. G. (2015). The effects of knowledge sharing and knowledge application on service recovery performance. Business Information Review, 32(2), 119–126.
Boldureanu, G., Ionescu, A. M., Bercu, A. M., Bedrule-Grigoruță, M. V., & Boldureanu, D. (2020). Entrepreneurship Education through Successful Entrepreneurial Models in Higher Education Institutions. Sustainability, 12(3), 1267.
Brown, M. (2015), June 9th. Opportunities and threats of the MOOC movement for Higher Education: A European perspective.Presentation at How Europe Seizes the Opportunities Offered by MOOCs, HOME Pre Conference Workshop, European Distance and e-Learning Network (EDEN) Conference, Barcelona.
Canals, L., Burkle, M., & Norgård, R.T.(2020).Universities of the future: several perspectives on the future of Higher Education, International Journal of Educational Technology in Higher Education, 48:148-159.
Clarke, J., & Holt, R.(2017). Imagery of ad-venture: Understanding entrepreneurial identity through metaphor and drawing, Journal of Business Venturing, 32(5): 479-497.
De Jong, L., Wilderjans,T., Meirink, J., Schenke, W., Sligte, H., Admiraal, W. (2021). Teachers’ perceptions of their schools changing toward professional learning communities, Journal of Professional Capital and Community, 6(4): 336-353.
Kuratko, D. F. & Hodgetts, R.M., (2014). Entrepreneurship, 7th edition, published by Thompson, U.S.A.
Islam, N., Afrin, S., Alif, S. K., Hassan, R., Islam, M. M., Kayani, R. E., & Khan, M. M. (2020). Factors Preventing Entrepreneurship: The Case of University Graduates in Bangladesh. World, 11(1): 1-9.
Gaudioso, J.A.(2017). Perceptions of School Principals on Participation in Professional Learning Communities as Job-Embedded Learning. Dissertation, Drexel University.
Grigorescu, A., Ion, A.-E., Lincaru, C., & Pirciog, S. (2021). Synergy Analysis of Knowledge Transfer for the Energy Sector within the Framework of Sustainable Development of the European Countries. Energies, 15(1), 276.
Horng, J.S., Liu, C.H., & Huang, Y.C.(2020). The roles of university education in promoting students’ passion for learning, knowledge management and entrepreneurialism, Journal of Hospitality and Tourism Management, 44: 162-170.
Hu, Y.F., Hou, J.L., & Chien, C.F.(2019). A UNISON framework for knowledge management of university–industry collaboration and an illustration, Computers & Industrial Engineering, 129: 31-43.
Lee, M., Kim, J. W., Mo, Y., & Walker, A.D. (2022).A review of professional learning community (PLC) instruments, Journal of Educational Administration, 60(3): 262-287.
Mei, H., Lee, C. H., & Xiang, Y. (2020). Entrepreneurship Education and Students’ Entrepreneurial Intention in Higher Education. Education Sciences, 10(9): 257.
Mitchell ,D. E. and Nielsen, S.Y . (2012). Internationalization and Globalization in Higher Education, Additional information is available at the end of the chapter http://dx.doi.org/10.5772/48702.
Piggot-Irvine, E.(2004). Growth, development and a way out of principalship’s isolation. Management in Education, 18(1): 24–29.
Rieckmann, M.(2012). Future-oriented higher education: Which key competencies should be fostered through university teaching and learning?, Futures, 44(2): 127-135.
Roşca, I.G & Păunescu, C. (2010). Shaping the future of higher education in Romania: challenges and driving factors, Management & Marketing 5( 1), 57-70.
Schüll, E.(2019). Current trends and future challenges of the Austrian Universities of Applied Sciences, Futures, 111: 130-147.
Sweetapple, C., Melville-Shreeve, P., & Wade, M.J.(2021). Building knowledge of university campus population dynamics to enhance near-to-source sewage surveillance for SARS-CoV-2 detection, Science of The Total Environment, 806: 1-10.
Tayag, H., & Ayuyao, N. (2020).Exploring the relationship between school leadership and teacher professional learning through structural equation modeling, International Journal of Educational Management,34(8): 1237-1251
Tavakoli, M., & Fayolle, A.(2017). Entrepreneurship, Reference Module in Neuroscience and Biobehavioral Psychology, 1-6.
Van Damme, D (2020). Trends and Models in International Quality Assurance in Higher Education in Relation to Trade in Education. Higher Education Management and Policy, 4(3): 13-93.
Velásquez, R.M., & Lara, J.M.(2021). Knowledge management in two universities before and during the COVID-19 effect in Peru, Technology in Society, 64: 101-123.
Wiles, A. B., Powers, C. N., & Kaminsky, D. B. (2019). Synergy of knowledge and empathy in interventional cytopathology. Cancer Cytopathology, 127(5), 281-284.
Xie, X., Zou, H., & Qi, G. (2018). Knowledge absorptive capacity and innovation performance in high-tech companies: A multi-mediating analysis. Journal of Business Research, 88, 289–297.
Zhang, W., Jiang, Y., Zhou, W., & Pan, W. (2023). Antecedents of knowledge-seeking intentions and efforts within new product development teams: empirical evidence from knowledge-based Chinese companies. Journal of Knowledge Management, 27(2), 356-382.