عوامل موثر بر ارتقاء کیفیت آموزشهای ضمن خدمت مربیان و معلمان
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشزهره سعادتمند 1 , شهناز محققیان 2
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
2 - کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
کلید واژه: کیفیت, آموزش ضمن خدمت, ارزشیابی, نظارت آموزشی, نیازسنجی,
چکیده مقاله :
این تحقیق با هدف تعیین عوامل موثر بر ارتقاء کیفیت آموزشهای ضمن خدمت مربیان دورهی ابتدایی شهر شاهین شهر انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری شامل مربیان و معلمان دورهی ابتدایی شهر شاهین شهر به تعداد 392 نفر بود که تعداد 50 نفر به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته شامل 39 گویه بسته پاسخ مطابق با مقیاس لیکرت تنظیم شد. پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 88/0 برآورد شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون t تک متغیره) و با کمک نرم افزار SPSS تحلیل گردید. نتایج حاکی از آن است که عواملی همچون نحوه آموزش، کاربرد نیاز سنجی، اجرای ارزشیابی مستمر، کاربرد تشویق و ترغیب، و نظارت بر فراید آموزش در بهبود کیفیت آموزشهای ضمن خدمت، بیش از سطح متوسط موثر بوده است.
The main objective of the present descriptive-correlational study was to determine factors affecting the improvement of in-service training programs for primary school teachers and educators in Shahinshar, Iran. The statistical population of the study included 392 primary school teachers and educators in Shahinshahr. A sample of 50 respondents was selected through cluster sampling method. A researcher-developed Likert type questionnaire containing 39 five-points close-ended items was the research instrument. Its reliability calculated by Cronbach's alpha coefficient was 0/88. Descriptive statistical techniques (e.g. percentage, mean‚ frequency‚ standard deviation) along with inferential statistics (e.g. t-test) were employed to analyze data. The findings revealed that teaching method, needs analysis, ongoing evaluation, application of encouragement and punishment, and supervising instruction could affect teachers’ in-service-training quality above average.