بررسی رابطه ی فرهنگ سازمانی با مولفه های مدیریت بر اساس ارزش های سازمانی و ارائه مدلی برای پیشبینی مدیریت بر اساس ارزشها
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشسعید رجایی پور 1 , سمیرا لافتی 2
1 - استادیار دانشگاه اصفهان
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه اصفهان
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, ارزش های سازمانی, مدیریت بر اساس ارزش ها, سازمان آموزش و پرورش,
چکیده مقاله :
هدف از انجام مقاله ی حاضر، بررسی رابطه ی فرهنگ سازمانی با مولفه های مدیریت بر اساس ارزش های سازمانی و ارائه مدلی برای پیش بینی مدیریت بر اساس ارزش ها در سازمان آموزش و پرورش آباده بوده است. در فرضیه های پژوهش رابطه ی ابعاد فرهنگ سازمانی شامل: ریسک پذیری، نوآوری، انگیزش، ارتباطات، کار گروهی و کنترل با مدیریت بر اساس ارزش ها مورد توجه قرار گرفته است. تحقیق حاضر از نوع توصیفی– همبستگی است و در آن برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه ی محقق ساخته (پرسشنامه فرهنگ سازمانی و مدیریت بر اساس ارزش ها ) استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان ( 600 نفر ) و کارکنان اداری ( 55 نفر ) 1388 تشکیل می دهند که با روش - سازمان آموزش و پرورش آباده در سال تحصیلی 89 نمونه گیری تصادفی متناسب با حجم از جامعه معلمان تعداد 234 نفر انتخاب و هم چنین همه ی 50 نفر کارکنان آموزش و پرورش انتخاب گردیدند. برای تعیین روایی، از نظرات متخصصان مدیریت و سنجش همسانی درونی و برای پایایی پرسشنامه ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که برای پرسشنام هی فرهنگ سازمانی و مدیریت بر 0 محاسبه گردید. هم چنین برای آزمون فرضی ه ها، / 0 و 94 / اساس ارزش ها به ترتیب 96 روش های آمار استنباطی (آزمون همبستگی،رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر) به کار رفته است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که در سازمان مورد مطالعه بین همه ی مولفه های فرهنگ سازمانی با مدیریت بر اساس ارزش ها رابطه ی معنا داری وجود دارد.
The current study aimed to examine the relationship between organizational culture and value-based management in Abadeh educational organization in order to set forth a model to predict management by values. As far as the hypotheses of the study are concerned a care was taken of the relationships between dimensions of organizational culture (risk acceptance, innovation, motivation, communication, team-work and control) and value-based management. A use was made of two questionnaires developed by the current researcher to assess organizational culture and value-based management. The target population of the study consisted of all of teachers (N=600) and administrative personnel (N=55) of the educational organization of Abadeh in the school year 2009-2010. 234 teachers were sampled using proportionate random sampling method. The sample also included all administrative personnel. Management experts’ comments were utilized to evaluate the validity of the instruments. A use was also made of Cronbach’s alpha to assess their reliability. The alpha indexes for organizational culture and value-based management questionnaires were 0.96 and 0.94 respectively. In order to examine the hypotheses a use was made of inferential statistical (correlation test, multiple regression and path analysis). The results of the study indicated that there was a significant relationship between all variables of organizational culture and value-based management.