بررسی روشها و ابزارهای آموزش مجازی بهمنظور ارتقاء کیفیت آموزش از دیدگاه اساتید دانشگاه آزاد واحد خدابنده
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشنفیسه فارغ زاده 1 , علی کاشی 2
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خدابنده.
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خدابنده
کلید واژه: فناوری اطلاعات و ارتباطات, آموزش مجازی, محتوای الکترونیک, کلاس مجازی, ارزیابی مجازی,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش، بررسی روشها و ابزارهای بکارگیری آموزش مجازی بهمنظور ارتقاء کیفیت آموزش از دیدگاه اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد خدابنده و ارائه زیرساختهای پیشنهادی موردنیاز، میباشد. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی اساتید هیات علمی تمام وقت یا پاره وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد خدابنده شامل36 نفر میباشد. نمونه آماری اساتید به علت محدود بودن آنها برابر با جامعه آماری آنها میباشد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود، که پس از محاسبه روایی و پایایی، بین افراد نمونه گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو سطح توصیفی و استنباطی صورت گرفت. نتایج نشان دادند که میان ابزارها و روشهای گوناگون بکارگیری آموزش مجازی با ارتقاء کیفیت آموزش ارتباط معنیدار مثبتی وجود دارد. همچنین یافتهها مشخص کردند که هیچگونه رابطه معنیداری بین متغیرهای سن، جنسیت، رشته، مقطع و سابقه تدریس اساتید با نمره کلی پرسشنامه وجود ندارد. به عنوان نتیجه کلی، پیاده سازی و بکارگیری روشها و ابزارهای آموزش مجازی درکنار فرایند تدریس میتواند به عنوان یک ابزار کار آمد، به اساتید در ارتقاء کیفیت آموزش یاری رساند.
The main objective of this research was to evaluate virtual education methods and tools from the point of view of faculty members of Islamic Azad University of Khodabandeh in order to improve teaching quality and to propose suitable substructures. The study sample included all faculty members (n=36) of the university. Data were collected through a researcher-made questionnaire. The data were analyzed using both descriptive and inferential statistics. The results indicated that there was a statistically positive relationship between virtual education methods and tools and teaching-learning quality. In general, it was suggested that virtual education, together with teaching process can help teachers improve teaching quality.