تدوین مولفه های فرهنگ شهروندی در حیطه ی ارزشها و هنجارها برای دانش آموزان دوره ی راهنمایی تحصیلی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
بدری شاه طالبی
1
(استادیار و عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان)
آذر قلی زاده
2
(دانشیار و عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان)
سعید شریفی
3
(دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان)
کلید واژه: فرهنگ, شهروندی, ارزش, فرهنگ شهروندی, هنجار,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی مولفههای فرهنگ شهروندی در حیطهی ارزشها و هنجارها به روش توصیفی – پیمایشی انجام شده است. جامعهی آماری پژوهش مشتمل بر کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی منطقهی 4 و دانشگاههای دولتی یزد، اصفهان، تهران، مشهد و شیراز در رشتههای علوم تربیتی، جامعهشناسی و روانشناسی بالغ بر 283 نفر بوده است 4. از بین جامعهی آماری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، متناسب با حجم نمونه، در نرم افزار اکسل تعداد 103 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهی محقق ساختهی تدوین مولفههای فرهنگ شهروندی در دو حیطهی ارزشها و هنجارها با مقیاس 5 درجهای لیکرت بوده است. برای تعیین روایی ابزار پژوهش از روایی صوری، محتوایی و سازه 0/ (تحلیل عامل) استفاده شد. اعتبار ابزار اندازهگیری با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ معادل 92 برآورد گردید که حاکی از اعتبار بالای ابزار اندازهگیری است. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی شامل (میانگین، انحراف معیار و واریانس) و آمار استنباطی شامل تحلیل عاملی، تک متغیره و آزمون خی دو برآورد شد. نتایج بدست آمده از پژوهش نشان داد که بعد T آزمون ارزشها دارای 17 زیر مولفه است که از این میان، " ترجیح مصالح جمعی بر مصالح فردی " با بار 0 کمترین مقدار را / 0 بیشترین ضریب و مولفهی " حفظ محیط زیست " با بار عاملی 4 / عاملی 77 به خود اختصاص داده است. در بعد هنجارها بیشترین بار عاملی مربوط به مولفههای" قدرت حل 0 و کمترین / تعارض در مواجهه با دیگران " و " توانایی اظهار نظر در میان جمع " با بار عاملی 72 0 بوده است. در ابعاد جمعیت / بار عاملی مربوط به مولفهی " مسئولیتپذیری "با بار عاملی 31 شناختی بین نظرات پاسخگویان تفاوتی مشاهده نگردید.
The present survey study aimed to investigate the factorial structure of citizenship culture in the areas of values and norms for guidance school. A sample of 103 faculty members was drawn using proportionate random stratified sampling from a total of 283 university professors of Islamic Azad university branches of district one and those of state universities including Yazd, Isfahan, Tehran, Mashhad and Shiraz working at departments of psychology, sociology and humanities. A five-point Liker scale questionnaire developed by the researcher was used as the research instrument. The face validity, content validity and construct validity of the questionnaire (through factor analysis) was established by the researcher. Further, consistency reliability of it was assessed using Cronbach’s Alpha (α=0.92). The Data analysis procedure included two levels of descriptive statistics (mean, standard deviation, and variance) and inferential statistics (factor analysis, t-test, and chi- squared). The results of the study showed that the values dimension has 17 subcomponents from which “preferring general interest over individual interest" (with a factor loading of 0.77) and “preserving environment" (with a factor loading of 0.4) indicators reflected the component of interest the most and the least respectively. In addition, the "problem-solving power when encountering others" and"responsibility" indicators turned out to represent the norms component the most and the least with factor loadings of 0.72 and 0.31 respectively. Further, no significant difference was found concerning the demographical dimensions.