بررسی رابطه ی ادراک از رفتار معلم با خودپنداره ی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره ی راهنمایی شهر شیراز
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
حجت اله فانی
1
(استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت)
مصطفی خلیفه
2
(کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت)
کلید واژه: عملکرد تحصیلی, ادراک از رفتار معلم, خود پنداره ی تحصیلی,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش بررسی رابطه ی ادراک از رفتار معلم با خودپنداره ی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره ی راهنمایی بود. روش پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه ی آماری تمامی دانش آموزان دوره ی راهنمایی شهر شیراز بوده اند که با روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای از میان نواحی چهارگانه ی شیراز، ناحیه ی 4 و از فهرست مدارس ناحیه ی 4، مشتمل بر 14700دانش آموز و 85 کلاس، 6 مدرسه (3 مدرسه ی دخترانه و 3 مدرسه ی پسرانه) انتخاب شد. این مدارس دربرگیرنده ی 8 کلاس دخترانه و 8 کلاس پسرانه(به تفکیک پایه، 6 کلاس سوم، 6 کلاس دوم و 4 کلاس اول) بود. در مجموع تعداد افراد نمونه 473 نفر بوده است. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه های ادراک از رفتار معلم، خودپنداره ی تحصیلی و عملکرد تحصیلی بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها در سطح آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیره و آزمونt گروههای مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که بین ادراک از رفتار معلم و خودپنداره ی تحصیلی و عملکرد تحصیلی به طورکلی و نیز به تفکیک جنسیت و پایه، در مجموع رابطه ای معنادار وجود داشت، اما در پایه های اول دختر و پسر و سوم دختر رابطه ی بین ادراک از رفتار معلم و خودپنداره ی تحصیلی معنادار نبود؛ افزون بر این، در پایه ی اول دختر و پسر بین ادراک از رفتار معلم با عملکرد تحصیلی رابطه ای معنی دار وجود نداشت و بین گرایش (به خود، خانواده، همسالان، مدرسه و معلم) و ادراک از رفتار معلم رابطه مثبت و معنادار بود؛ در حالی که بین ادراک از رفتار معلمان علوم و ریاضی تفاوت معنادار نبود.
This paper presents the results of a study which examined the relationship between perception of teacher's behavior and academic selfconcept and academic performance of students. This research was a descriptive and correlational study. The sampling frame included all guidance school students of Shiraz from which a sample of 14700 students was drawn using stage cluster sampling strategy. This sample comprised a total of 473 students from 16 classrooms (8 boys' and 8 girls' classes) in different grades (4 in first grade, 6 in second grade and 6 in third grade). Three questionnaires (perception of teacher's behavior, academic selfconcept and academic performance) were used to collect data. To analyze data descriptive (mean, standard deviation) and inferential (Pearson correlation, multi-factor regression and t-test) statistics were used. Data analysis indicated that, in general, there was a positive relationship between the perception of teacher's behavior and academic self-concept and academic performance. However, there was no positive significant relationship between first grader boys' and girls' and second grader girls' perception of teacher's behavior and academic self-concept and academic performance. Nor was there a positive significant relationship between third grader girls' perception of teacher's behavior and academic performance. It was also found that there was a positive significant relationship between academic self-concept factors (attitudes toward self, family, friends, teacher and school) and perception of teacher's behavior.