مدلیابی معادلات ساختاری رابطه بین ابعاد عدالت سازمانی، اعتماد، تعهد مستمر و عاطفی با ادراک معلمان از خودکارآمدی نقش مدیران آموزشی شهر اصفهان
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشمحمدعلی نادی 1 , نزهت مشفقی 2 , سید علی سیادت 3
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
2 - دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
3 - دانشیار دانشگاه اصفهان
کلید واژه: عدالت سازمانی, اعتماد, معلمان, تعهد, گستردگی خودکارآمدی نقش, مدیران آموزشی,
چکیده مقاله :
این پژوهش، با هدف بررسی رابطه بین ابعاد عدالت سازمانی، اعتماد، تعهد مستمر و عاطفی با ادراک معلمان از خودکارآمدی نقش مدیران آموزشی شهر اصفهان به مرحله اجرا در آمد. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری آن تمامی معلمان مرد و زن نواحی پنجگانه آموزش و پرورش شهر اصفهان بودهاند. با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای که در آن نسبت سهم شرکت کنندگان نیز در نظر گرفته شده بود و با فرمول تعیین حجم کوهن و همکاران (2000)، 361 نفر (127مرد و 234زن) انتخاب و به منظور جمع آوری دادههای پژوهش در بین آنها پرسشنامههای عدالت توزیعی، رویهای و تعاملی، اعتماد به سازمان و مدیر، تعهد مستمر، تعهد عاطفی و خودکارآمدی نقش مدیر توزیع گردید. روایی صوری و محتوایی و پایایی این پرسشنامهها به دقت بررسی و مورد تأیید قرارگرفت. در راستای بررسی فرضیههای پژوهش دادههای حاصل برای تحلیل به صفحات دادههای خام نرم افزار بسته آماری علوم اجتماعی و برای برازش مدل علّی معادلات ساختاری به نرم افزار لیزرل منتقل گردید. یافتههای بدست آمده از تحلیلهای آماری نشان داد که ابعاد عدالت سازمانی، اعتماد، تعهد مستمر و تعهد عاطفی با ادراک معلمان از خودکار آمدی نقش مدیران رابطه دارد. همچنین مدل علّی طراحی شده در پژوهش بر اساس الگوی معادلات ساختاری برازش گردید. شاخص نیکوئی برازش (GFI) 80/0و شاخص تصحیح یافته آن ((AGFI41/0 و ریشه میانگین مجذور باقی ماندهها در مدل متغیرهای مکنون 177/0RMSEA=بود. بنابراین مدل دارای برازش نسبتاً خوبی بوده است و به این ترتیب مدل معادلات ساختاری رابطه بین ابعاد عدالت سازمانی، اعتماد و تعهد نسبتاً قادر به پیش بینی خودکارآمدی نقش مدیران آموزشی میباشد.
This research was administered to investigate the relationship between the dimensions of organizational Justice, trust, affective and continuous commitment with teachers’ perceived efficacy of educational administrators in Isfahan city. This correlational research involved all teachers of education organization of Isfahan. A sample of 361 (127 males & 234 females) teachers was drawn using stage cluster random sampling. The sample was administered the research questionnaires. The face and content validity and reliability of the instruments were analyzed and confirmed. Data analysis was performed using SPSS and LISREL softwares. The results pointed to a statistically significant relationship between the dimensions of organizational justice, trust, affective and continuous commitment with the teachers’ perceptions. The structural model conceptualized was assessed through using Lisrel. Adequate fit indexes suggested that the model could fit the data and predict the relationships among the variables of interest.