طراحی و ارزیابی مدل علی خلاقیت و نوآوری مدیران آموزشی شهر تهران
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
مصطفی نیکنامی
1
(دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی)
علی تقی پور ظهیر
2
(دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی)
علی دلاور
3
(استاد دانشگاه علامه طباطبایی)
محمد غفاری مجلج
4
(دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت آموزشی واحد علوم و تحقیقات تهران)
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, مدیریت دانش, نوآوری, خلاق یت, یادگیری سازمانی و جو سازمانی,
چکیده مقاله :
هدف از ای ن پژوهش ، طراحی و ارزیابی مدل علی خلاقیت و نوآوری مد یران آموزش ی مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطه ی شهر تهران بوده است . جامعهی آماری این پژوهش ، کلیه ی مدیران مدارس دوره ی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه ی مناطق نوزده گانه ی شهر تهران بوده است که در 88 دارای سمت مدیریت بوده اند . برای انتخاب گروه نمونه، از روش نمونهگیری - سال تحصیلی 89 تصادفی طبقه ای با رعایت نسبت ها استفاده شد که در مجموع از بین 1291 مدیر، تعداد 308 147 مدیر مرد و 161 مدیر زن )، انتخاب شدند . پژوهش از نوع توصیفی و طرح همبستگی و بویژه ) ،( روش مدل یابی مع ادلات ساختاری است . ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های خلاقیت تورنس ( 1959 پرسشنامهی نوآوری سازمانی امید و همکاران ( 2002 )، پرسشنامه ی فرهنگ سازمانی دنیسون 2000 )، پرسشنامه ی جو سازمانی بنجامین و بارتلت ( 1974 )، پرسشنامه -ی یادگیری سازمانی ) نیف ( 2001 ) و پرسشنامه ی مدیریت دانش راولف و بیجرس ( 1999 ) می باشد . تمامی این پرسشنامهها غیر از پرسشنامه ی خلاقیت تورنس ( 1959 )، در این زمینه ترجمه و در جامعه ی آماری از راه تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی ، هنجاریابی و نرم شدند . برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی و آ مار استنباطی با روش های میانیگن وزنی ، آزمون فریدمن ، مدل یابیمعادلات ساختاری و بویژه تحلیل مسیر تاییدی، تی مستقل و تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که الف ) وضعیت خلاقیت و نوآوری در مدیران مدارس شهر تهران در حد متوسط است . ب) وضعیت متغی رهای فرهنگ سازمانی،جو سازمانی،یادگیری سازمانی و مدیریت دانش به عنوان متغیرهای اثر گذار بر خلاقیت و نوآوری در مدیران مدارس شهر تهران در حد متوسط است . ج) فرهنگ سازمانی، مدیریت دانش، یادگیری سازمانی و جو سازمانی به ترتیب بیشترین تا کم ترین تاثیر را در نوآوری و خلاقیت مدیران دارند . د) متغیرهای فرهنگ سازمانی، جو سازمانی ، یادگیری سازمانی و مدیریت دانش دارای رابطه و اثر مستقیم، مثبت و معنادار با متغیر خلاقیت در مدیران مدارس شهر تهران هستند . و) متغیرهای خلاقیت، فرهنگ سازمانی، جو سازمانی، یادگیری سازمانی و مدیریت د انش دارای رابطه و اثر مستقیم، مثبت و معنادار با متغیر نوآوری در مدیران مدارس شهر تهران هستند . ر) مدل علّی خلاقیت و نوآوری مدیران مدارس شهر تهران برازش دارد. بنابراین، می توان گفت برای افزایش خلاقیت و نوآوری در مدارس باید به تقویت متغیرهای فرهنگ سازمانی، جو سازمانی، یادگیری سازمانی و مدیریت دانش پرداخت.
This study aimed to design and evaluate a causal model of creativity and innovation of the educational administrators in Tehran city. The sampling frame of the study included all educational administrators (elementary, guidance and high schools) in the 19 educational regions of Tehran in the school year 1388-89. A sample of 308 (147 men and 161 women) was drawn out of a total of 1291 using a proportionate stratified sampling method. A use was made of a multitude of questionnaires including Creativity (Torrance, 1959), Organizational Climate (Bartlett, 1974), Organizational Culture Survey (Denison, 2000), Organizational Innovation (Amid et al., 2002), Organizational Learning (Neff, 2001), and Knowledge Management (Roelof & Beijerse, 1999). Data was analyzed using Freidman’s test, Middle weight method, Structural Equation Modeling (SEM), and Confirmatory path Analysis. The results of the study are as follows: A) creativity and innovation of educational administrators in Tehran was medium. B) organizational climate, organizational culture, organizational learning and knowledge management of educational administrators in Tehran was medium. C) organizational culture, knowledge management, organizational learning and organizational climate had the smallest to greatest impact on creativity and innovation respectively D) There was a positively significant relationship between organizational climate, organizational culture, organizational learning, knowledge management and creativity and innovation of educational administrators in Tehran E) The causal model of creativity and innovation of educational administrators in Tehran fit the data. F) There was no significant difference between men and women in innovation, organizational culture and organizationalearning but there was a significant difference between men and women in organizational climate, creativity and knowledge management. G) There was no significant difference between different educational regions in organizational climate, organizational culture, organizational learning and knowledge management, creativity and innovation.l