طراحی و تدوین نظام جامع مدیریت استعداد در دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشمیثم شاکری 1 , مختار رنجبر 2 , امین نیک پور 3
1 - دانشجو دکتری تخصصی مدیریت دولتی ، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمان ، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت دولتی ، دانشکده علوم انسانی ،واحد لامرد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، لامرد ، ایران
3 - ستادیار گروه مدیریت دولتی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ،واحد کرمان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمان ، ایران
کلید واژه: دانشجویان, دانشگاه آزاد اسلامی, مدیریت استراتژیک, استعداد, اساتید,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباربخشی الگوی مدیریت استراتژیک استعداد دردانشگاه آزاد اسلامی مطالعه موردی منطقه یک انجام شد . تحقیق از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر داده ها، آمیخته اکتشافی و از نظر ماهیت و نحوه جمع آوری داده ها، در بخش کیفی داده بنیاد و بخش کمی توصیفی همبستگی می باشد. روش جمع آوری داده ها، آمیخته از نوع اکتشافی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه روش پیمایشی مقطعی بر مبنای نظریه داده بنیاد بود. جامعه آماری مرحله کیفی متشکل از افراد خبره و صاحب نظران و مطلعان کلیدی در حوزه قلمرو موضوعی تحقیق بودند که به روش نمونهگیری آگاهانه، هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. جامعه مرحله کمی متشکل از کلیه اعضای هیات علمی و مدیران منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی بود که بر اساس جدول شماره کرجسی و مورگان حجم نمونه 384 نفر تعیین شد و سپس به روش تصادفی طبقه ای پرسشنامه بین آنها توزیع شد. روش جمع آوری اطلاعات در بخش کیفی کتابخانه ای و میدانی و مصاحبه بود و در بخش کمی به روش میدانی و با پرسشنامه انجام شد. به منظور روایی ابزار از روایی محتوایی و سازه و برای تعیین پایایی ابزار از آلفای کرونباخ استفاده شد. روش تحلیل دادههای کیفی کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی بود و برای تحلیل داده های کمی از آزمون های تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و ازمون t تک نمونه ای استفاده شد. نتایج بدست آمده در مرحله کیفی ارائه الگویی برای مدیریت استراتژیک استعداد با 3 بعد، 9 مولفه و 78 شاخص بود که در مرحله کمی 3 بعد، 9 مولفه و 77 شاخص مورد تأیید قرار گرفتند. نهایتاً الگوی مدیریت استراتژیک استعداد منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی با 3 بعد(کشف استعداد ، روشهای توسعه و آموزش استعدادها و حفظ و نگهداشت استعداده)، 9 مولفه(نگرش در استعداد ، دانش در استعداد ، مهارت در استعداد ، روشهای ارائه مستقیم در استعداد ، روش های تعاملی در استعداد ، روش های کاربردی- عملیاتی در استعداد ، استعداد در محیط واقعی، استعداد در محیط مجازی، استعداد در محیط دانشگاه) و 77 شاخص طراحی و مورد تایید قرار گرفت.
the purpose of this study was to design and validate the model of strategic talent management in islamic azad university of islamic azad university .in terms of purpose , the research is applied ; in terms of data , exploratory mixed and in terms of the nature and the collection of data , in the qualitative part of the data foundation and the quantitative part is correlation .data collection method was exploratory mixed method and in terms of nature and type of study , cross - sectional survey was based on grounded theory .the statistical population of the qualitative phase consisted of experts and experts and key informants in the field of subject area which were selected by purposeful , purposive and snowball sampling method .the population of the quantitative phase was composed of all faculty members and managers of the region of islamic azad university . ~~~ based on کرجسی and morgan table , the sample size was determined 384 persons and then the questionnaire was distributed among them .the method of gathering information was in qualitative section of e - library and interview and interview . ~~~ in quantitative section , میدانی method and questionnaire was conducted .in order to validity of the instrument , content and construct validity were used and cronbach 's alpha was used to determine the reliability of the instrument .the method of qualitative data analysis was open coding , axial coding and selective coding and for quantitative data analysis , exploratory factor analysis and and ازمون t - test were used .the results obtained in the qualitative phase presented a model for strategic talent management with 3 dimensions , 9 components and 78 indicators that in quantitative phase 3 dimensions 9 components and 77 indicators were confirmed .finally , the strategic talent management pattern of a free islamic azad university with 3 dimensions ( talent discovery , development and training of talents and retention and retention ) , nine components ( attitude in talent , knowledge in talent , talent in talent , talent in the real environment , talent in the environment
_||_