الگوی علی روابط شفافیت سازمانی بر حسادت سازمانی با نقش میانجی فضیلت سازمانی در میان کارکنان دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشسعید جهانتیغ 1 , حسن قلاوندی 2 , محمد حسنی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
2 - استاد گروه آموزشی مدیریت آموزش عالی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ایران.
3 - استاد گروه آموزشی مدیریت آموزش عالی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ایران.
کلید واژه: حسادت, فضیلت, شفافیت, دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار,
چکیده مقاله :
زمینه: توسعه روزافزون آموزش عالی در سطوح ملی و بین المللی و گسترش همکاری های علمی و فناوری دانشگاه ها در ابعاد مختلف ضرورت دستیابی به زبانی مشترک درارتباط با رعایت اصول و موازین اخلاقی را اجتناب ناپذیر می نماید.
روش: این پژوهش، از نظر ماهیت و روش توصیفی- پیمایشی است. گردآوری اطلاعات مورد نیاز پژوهش از طریق مطالعات دقیق کتابخانه ای اسناد و مدارک و مطالعات میدانی(پیمایشی) انجام گردیده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 132 نفر از کارکنان کارکنان دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار است. در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم جامعه آماری و برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شده و برای اندازه گیری پایایی متغیرها از آلفای کرونباخ و جهت بررسی نرمال بودن داده های متغیرها از آزمون کولموگروف – اسمیرنوف و شاپیرو- ویلک استفاده شده است.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که متغیر شفافیت سازمانی بر متغیرهای فضیلت سازمانی و حسادت سازمانی به صورت غیر مستقیم تاثیر معنی داری داشته است. متغیر فضیلت سازمانی به صورت مستقیم بر متغیر حسادت سازمانی تاثیر معنی داری داشته است. اما متغیر شفافیت سازمانی به صورت غیر مستقیم و با میانجی گری متغیر فضیلت سازمانی بر متغیر حسادت سازمانی تاثیر معنی داری در میان کارکنان دانشگاه نداشته است.
نتیجه گیری: نتایج توصیفی تحقیق بیانگر آن است که فضیلت سازمانی و شفافیت سازمانی کارکنان از حد متوسط بالاتر بوده است. اما میزان حسادت سازمانی آنها از سطح متوسط پایین تر بوده است.
Background: The increasing development of higher education at national and international levels and the expansion of scientific and technological cooperation between universities in various dimensions make the necessity of achieving a common language in relation to the observance of ethical principles and standards inevitable.
Method: This research is descriptive-survey in terms of nature and method. The information required for the research was collected through detailed library studies of documents and field studies (survey). The statistical population of this study includes 132 employees of Chabahar University of Maritime and Marine Sciences. In this study, stratified random sampling method is used in proportion to the size of the statistical population and to determine the sample size, Morgan table is used and to measure the reliability of variables, Cronbach's alpha is used and to evaluate the normality of variable data, Kolmogorov-Smirnov and Shapiro tests. Wilk is used.
Findings: The findings showed that the variable of organizational transparency had a significant effect on the variables of organizational virtue and organizational jealousy indirectly. The variable of organizational virtue has a direct effect on the variable of organizational jealousy. But the organizational transparency variable indirectly and mediated by the organizational virtue variable did not have a significant effect on the organizational jealousy variable among university staff.
Conclusion: The descriptive results of the study indicate that the organizational virtue and organizational transparency of employees was higher than average. But their level of organizational jealousy has been below average.
_||_