طراحی الگوی افزایش اثربخشی یادگیری در سیستمهای آموزش مجازی دانشگاههای بجنورد در سال 1399
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشمنیژه حسن پور 1 , محبوبه سلیمانپور عمران 2 , مریم حافظیان 3
1 - کارشناس مسئول آموزش سازمان بهزیستی خراسان شمالی
2 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
مدیر گروه سه مقطع علوم تربیتی و مدیریت اموزشی
3 - استادیارر گروه مدیریت اموزشی- دانشگاه ازاد اسلامی واحد بجنورد
کلید واژه: طراحی, شناسایی, اثر بخشی یادگیری, سیستم آموزش مجازی,
چکیده مقاله :
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی افزایش اثربخشی یادگیری در سیستمهای آموزش مجازی دانشگاههای بجنورد در سال 1399می باشد. پژوهش حاضر از نوع پژوهش های کمی- کیفی است که به لحاظ شیوه گردآوری داده ها به علت استفاده از دو روش کیفی و کمی در زمره روش های ترکیبی نیز قرار گرفت. جامعه ی آماری در بخش کیفی 20 نفر اعضای هیات علمی دانشگاه های بجنورد به طور تصادفی بود و در بخش کیفی نیز ۲۰۰نفر اعضای هیات علمی دانشگاه های بجنورد شامل آزاد اسلامی واحد بجنورد دولتی، علوم قرانی، اشراق، حکیمان، علوم پزشکی بود. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی به صورت پرسشنامه محقق ساخته بود که برای تجزیه وتحلیل اطلاعات ازنرم افزار در قسمت کیفی با استفاده از تحلیل مضمون (مکس کیودی) و در قسمت کمی از SPSS نسخه 22 و pls استفاده شد. طبق نتایج حاصل از پژوهش، مؤلفه های اصلی آموزش اثربخش یادگیری در سیستمهای آموزش مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد شامل مولفه های فعالیت های یاددهی- یادگیری، انعطاف پذیری، محتوای اموزشی و سازماندهی ان،تعامل و بازخورد، پشتیبانی کاربران، میزان حجم کاری، سامانه آموزش مجازی، آموزشگاهی، تربیتی، مدیریت و ارزشیابی شناسایی شدند.
The purpose of this study is to design a model to increase the effectiveness of learning in virtual education systems of Bojnourd universities in 1399. The present study is a quantitative-qualitative research that in terms of data collection method due to the use of both qualitative and quantitative methods was also included in the combined methods. The statistical population in the qualitative section was 20 faculty members of Bojnourd universities randomly and in the qualitative section was 200 faculty members of Bojnourd universities including Islamic Azad Bojnourd government branch, Quranic sciences, Enlightenment, sages, medical sciences. The data collection tool in the qualitative part of the interview was semi-structured and in the quantitative part was a researcher-made questionnaire that was used to analyze the information of the software in the qualitative part using content analysis (Max Qudi) and in the quantitative part of SPSS version 22 and pls. became. According to the research results, the main components of effective learning education in virtual education systems in Bojnourd Islamic Azad University include the components of teaching-learning activities, flexibility, educational content and organization, interaction and feedback, user support, workload, Virtual education system, school, training, management and evaluation were identified.
_||_