اثربخشی آموزش معلمان در مدیریت مؤثر کلاس درس بر پیامدهای شناختی: ادراک از محیط یادگیری و زمان انجام تکلیف
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشطاهره حیدری لقب 1 , علی اکبر امین بیدختی 2 , سیاوش طالع پسند 3
1 - دانشجوی دکتری مدیرت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه سمنان،سمنان،ایران
2 - استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه سمنان،سمنان،ایران
3 - دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان،سمنان،ایران
کلید واژه: مدیریت کلاس درس, آموزش معلمان, ادراک از محیط یادگیری, زمان انجام تکلیف,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامه مداخله آموزش معلمان در مدیریت مؤثر کلاس درس بر پیامدهای شناختی(ادراک از محیط یادگیری و زمان انجام تکلیف) دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر سمنان بود.
روش شناسی پژوهش: جامعه آماری پژوهش شامل همه معلمان دارای سابقه زیر 10 سال و دانش آموزان کلاسهای درس آنها در دوره دوم (پایههای چهارم تا ششم) مدارس ابتدایی شهر سمنان در سال تحصیلی(98-97) بود. شرکتکنندگان در برنامه مداخله40 نفر از معلمان و دانش آموزان کلاسهای درس آنها به تعداد 1200 نفر بودند که به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند و به دو گروه آزمایش و کنترل(20 نفر برای هر گروه) تقسیم شدند. برنامه مداخله آموزشی مدیریت مؤثر کلاس برای معلمان گروه آزمایش طی 15 جلسه دوساعته اجرا شد .کلیه دانش آموزان در کلاسهای درس پرسشنامه ادراک از فعالیتهای کلاس درس جنتری گابل و ریزا(2001) را تکمیل کردند. زمان انجام تکلیف دانش آموزان در کلاسهای درس هردو گروه آزمایش و کنترل توسط مشاهده گران تعلیمدیده اندازهگیری شد. از آزمون تحلیل کوواریانس اندازههای تکراری چند متغیری برای تحلیل دادهها استفاده شد. دادهها به صورت دوماهه پیگیری شد.
یافته ها: بررسی دو گروه از نظر میانگین ادراک از محیط یادگیری و زمان انجام تکلیف در مرحله پس آزمون و پیگیری، حاکی از افزایش در ادراک از محیط یادگیری در ابعاد علاقه ، انتخاب و چالش انگیزی بود. همچنین زمان انجام تکلیف در گروه آزمایش در پس آزمون و پیگیری به شکل معناداری بیشتر از گروه کنترل بود(001/.P<). آموزش طی یک دوره زمانی دوماهه ثبات داشت.
بحث و نتیجه گیری: توانمندسازی معلمان در راهبرهای مدیریت مؤثر کلاس درس نقش مهمی در افزایش پیامدهای شناختی در دانشآموزان دارد. تلویحات کاربردی یافتهها مورد بحث قرار گرفت.
Introduction The purpose of this study was to investigate the effectiveness of teachers’ traininig in effective classroom management on cognitive outcomes (perceptions of classroom environment and time on task.
research methodology: Research plan, experimental pretest-posttest control group with follow-up testing was used. The population of this research included all teachers with work experience under 10 years from seaman elemetry secondary schools(fourth to sixth grades) and their class students . The participants of intervention program were 40 teachers chosen and participated in random replacement method in experimental and control groups(each group, n=20). All students in both groups completed the questionnaire of Genty and Gable’s Perception of Classroom Activities. Time on task was measured by traind observers in all 40 classes. Then, the intervention was performed for the teachers in experimental group during 15 two hours sessions. Multivariate repeated measures analysis of covariance was used to analyze the data. Data were also followed for two months.
Findings: The investigation of two groups in terms of mean in perceptions of classroom environment through the tools used in the post-test and follow-up showed an increase in Interest, Challenge and Choice in the group after the intervention (p<.001).Also the average of time on task in experimental group was significently higher in both post and follow up test (p<.001). Moreover, the results proved to be stable in a time lapse of two months
Conclusion Understanding the effective learning environment needs knowledge and recognition of a set of techniques that can be learned and applied
1-Back,L. T., Polk,E.,Keys, C. B., & McMahon, S.D.(2016). Classroom management, school staff relations, school climate, and academic achievement: testing a model with urban high schools. Learning Environment .19:3 pp 397–410.
2-Byers ,T., Imms ,W.,& Hartnell-Young, E.(2018). Comparative analysis of the impact of traditional versus innovative learning environment on student attitudes and learning outcomes. Studies in Educational Evaluation. 58:6 pp 167–177
3-Beserra, V., Nussbaum. M.& Oteo, M.(2017). On-Task and Off-Task Behavior in the Classroom: A Study on Mathematics Learning With Educational Video Games. Journal of Educational Computing Research 3:1 pp1–23..
4-Calderwood, C., Ackerman, P. L., & Conklin, E. M. (2014). What else do college students “do” whilestudying? An investigation of multitasking. Computers & Education. 75:4 pp, 19–29
5-Cook, C.,layton R., Fiat , A., , Larson, M., Daikos , C., Slemrod, T., Holland, E. A., Thayer, A. J., & Renshaw, T. (2018). Greetings at the Door:Evaluation of a Low-Cost, High-Yield Proactive Classroom Management Strategy. Jorunal of Positive Behavior Interventions7:5 pp 1–11
6-Curwin, R. (2013). Affirmative classroom management: How do I develop effective rules and consequences in my school? Alexandria, VA: ASCD
7-DeLuse,S.(2018). First Impressions: Using a Flexible First Day Activity to Enhance Student Learning and Classroom Management. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education., 30: 2pp 308-321.
8-Ergin,D.Y.(2019). Developing The Scale Of Classroom Management. Journal of Education and Training Studies. Journal of Education and Training Studies7: 4 pp250-258
9-Evertson, C. M., & Emmer, E.T. (2013). Classroom management for elementary teachers (9th ed.). Saddle River, NJ: Pearson.
10-Gage,M.A., Scott,T., Hirn,R., & MacSuga-Gage,A.(2018).The Relationship Between Teachers’ Implementation of Classroom Management Practices and Student in Elementary School. Behavioral Disorders. 43:2 pp33-48
11-Haydon, T., & Kroeger, S. D. (2015). Active supervision, precorrection, and explicit timing: A high school case study on classroom behavior. Preventing School Failure, on Disabilities. Behavioral Disorders, 43:2 pp 302–315.
12-Hepburn, L., & Beamish, W. (2019). Towards Implementation of Evidence-Based Practices for Classroom Management in Australia: A Review of Research. Australian Journal of Teacher Education, 44:2 pp 81-98
13-Kauffman, J. M., & Landrum, T. J. (2018). Characteristics of emotional and behavioral disorders of children and youth (11th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
14-Kiwanuka, H. N., Van Damme, J., Van Den Noortgate Anumendem, D. N., Vanlaar, G., Reynolds, C., & Namusisi, S. (2016). How do student and classroom characteristics affect attitude toward mathematics? A multivariate multilevel analysis. School Effectiveness and School Improvement .28:1 pp 1-20
15-Pereira, N., Peters, S., & Gentry, M. (2010). The My Class Activities instrument as used in Saturday enrichment programevaluation. Journal of Advanced Academics, 21:3 pp 568–593.
16-Prewett, S.L., Bergin, D. A., &Huang, F.L.(2018). Student and teacher perceptions on student-teacher relationship quality: A middle school perspective. School Psychology International. 5:1pp 1–22
17-Rosen, L. D., Mark Carrier, L., & Cheever, N. A. (2013). Facebook and texting made me do it: Media-induced task-switching while studying. Computers in Human Behavior, 29:3 pp 48-58.
18-Sanli,O.(2019). An evaluation of the teachers’ classroom management problems. Academic Journal. Educational Research And Reviews. 4:2 pp12-28
19-Slavin, R. E. )2018). Educational psychology: Theory and practice (12th ed.). Boston: Allyn and Bacon. Johns Hopkins University.
20-Sucuoğlu, B., & Akalın, S. (2015). Kaynaştırma sınıflarına alternatif bir bakış: cevresel davranışsal değerlendirme ile oğretimsel ozelliklerin incelenmesi. Ankara Universitesi Eğitim Bilimleri Fakultesi. Ozel Eğitim Dergisi, 11:1 pp 19-35
21-Yang,Y., Marcia, G., Jiaxi, W., Enyi, J., & Yukiko, M. (2017). Elementary students’ perceptions of their classroom activities in China: A validation study, Gifted and Talented. Effectiveness and School Improvement .31:2 pp 73-87.
_||_