شناسایی معیارها و عناصر مدرسه آینده در ایران با استفاده از رویکرد دلفی فازی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشعلی سعیدی 1 , حامد میبودی 2 , مرتضی حیدری 3
1 - استادیار گروه آموزش روانشناسی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 - 14665 تهران، ایران
2 - گروه آموزش مشاوره و راهنمایی، دانشگاه فرهنگیان، مشهد، ایران
3 - دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
کلید واژه: مدرسه آینده, یادگیری, برنامه آموزشی, ایران.,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: با افزایش سرعت تحولات آینده در نظام آموزشی، بررسی محیط کالبدی فضاهای آموزشی و تجهیزات و فناوریهای آموزشی در مدارس آینده امری ضروری است. این پژوهش با رویکردی منطقی و علمی به شناسایی معیارها و عناصر مدارس آینده در ایران پرداخته است. روش شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش و ماهیت در طبقه پژوهشهای آمیخته قرار میگیرد. جامعه آماری پژوهش حاضر را خبرگان و صاحبنظران حوزه مدارس آینده شامل استادان دانشگاه ، معلمان و مدیران مطرح در آموزشوپرورش کشور تشکیل میدهند که در زمینه مدارس، یادگیری و برنامه آموزشی و همچنین تربیت معلمان آینده مطالعاتی داشتهاند. در بخش کیفی پژوهش برای گردآوری اطلاعات از مصاحبة نیمهساختاریافته استفاده شد و روایی و پایایی آن با استفاده از ضریب روایی محتوا و آزمون کاپای کوهن تأیید گردید. همچنین، در بخش کمی برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامة محقق ساخت استفاده شد که روایی و پایایی آن با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی و آلفای کرونباخ تأیید گردید. در بخش کیفی، دادههای به دست آمده از مصاحبه با استفاده از نرمافزار اکسل تجزیه و تحلیل شد و معیارها و عناصر مدارس آینده شناسایی شدند. همچنین در بخش کمی پژوهش، با استفاده از رویکرد دلفی فازی، اولویتبندی معیارهای مدارس آینده در کشور ایران انجام پذیرفت و مهم ترین آنها مشخص شد. یافتهها: پس از تجزیه و تحلیل دادهها، یافتهها نشان داد که معیارها و عناصر مدارس آینده در ایران شامل 10 معیار و 48 عنصر میباشد. بحث و نتیجهگیری: از دیدگاه خبرگان به ترتیب معیارهای توسعه فناوری، فرایندهای یاددهنده، ویژگیهای مدیریتی، فرایندهای یادگیرنده، سیاستهای مشارکتی، نگرش به مدرسه، تفکر آیندهنگرانه، ایمنی و بهداشت، معماری و هوای داخلی در شکلگیری مدارس آینده تأثیرگذارند.
Introduction: With the increasing speed of future developments in the educational system, it is necessary to examine the physical environment of educational spaces and educational equipment and technologies in future schools. This research has analyzed the criteria and elements of future schools in Iran with a logical and scientific approach. Research methodology: In terms of purpose, application, and in terms of method and nature, the current research is placed in the category of mixed research. The statistical population of the current research consists of experts and experts in the field of future schools, including university professors, teachers and prominent managers in the country's education, who have conducted studies in the field of schools, learning and educational programs, as well as the training of future teachers. In the qualitative part of the research, a semi-structured interview was used to collect information, and its validity and reliability were confirmed using the content validity coefficient and Cohen's kappa test. Also, in the quantitative section, a researcher-made questionnaire was used to collect information, and its validity and reliability were confirmed using confirmatory factor analysis and Cronbach's alpha. In the qualitative part, the data obtained from the interview were analyzed using Excel software and the criteria and elements of future schools were identified. Also, in the quantitative part of the research, using the fuzzy Delphi approach, the criteria of future schools in Iran were prioritized and the most important ones were identified. Findings: After analyzing the data, the findings showed that the criteria and elements of future schools in Iran include 10 criteria and 48 elements. Conclusion: From the point of view of experts, the criteria of technology development, teaching processes, management characteristics, learning processes, participatory policies, attitude towards school, forward-looking thinking, safety and health, architecture and indoor air influence the formation of future schools.