مطالعه پدیدار شناسانه تجارب دشوار مدیران مدارس
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشمحمد رزمیان 1 , صادق ملکی آوارسین 2 , جهانگیر یاری حاج عطالو 3
1 - دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، ایران
2 - دانشیار مدیریت آموزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، ایران
3 - استادیار مدیریت آموزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، ایران
کلید واژه: مدرسه, تجارب دشوار, مدیران مدارس مدرسه, چالشهای مدیران مدارس,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با رویکردی کیفی به مطالعه پدیدار شناسانه تجارب دشوار مدیران مدارس ابتدایی در شهر ارومیه پرداخته است. روش شناسی پژوهش: روش مورد استفاده به شکل پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. با نمونه گیری هدفمند بیست نفر داوطلب انتخاب شدند، که با انجام مصاحبه داده ها در نفر هفدهم به اشباع رسیدند. محقق برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون بهره برد. یافته ها: در نتیجه 88 مورد از تجارب دشوار مدیران مدارس ابتدایی شناسایی و در حوزه های دانشآموزی، اولیاء دانشآموزان، همکاران آموزشی، مدیریت مدرسه، ادارات و مناطق آموزشی، بالا دستی و تصمیم گیرندگان طبقه بندی شدند. در جهت پاسخگویی به اهداف پژوهش از تحلیل سلسله مراتبی، آزمون فریدمن، آزمون تی استفاده شد. نتایج حاصل شده نشان داد حوزه دانش آموزی با ضریب 318/0 بیشترین اولویت و حوزه بالا دستی با ضریب 078/0کمترین اولویت را دارند. همچنین شاخص "وابسته بودن بسیاری از طرح ها به افراد خاص و مسکوت ماندن آنها پس از تغییر سمت صاحب ایده "جزو تجاربی با بیشترین اولویت و شاخص" تعدد بخشنامه ها و طرح ها برای اجرا در سطح مدارس" جزو تجارب دارای کمترین اولویت بودند. در این پژوهش وضعیت تمامی شاخص ها به غیر از چند شاخص مانند عدمانگیزه و بیتفاوتی معلمان به فرآیند آموزش و پرورش از مطلوب بیشتری برخوردار بودند. بحث و نتیجه گیری: در پایان نتایج و یافته های این پژوهش بر ضرورت توجه به تجارب دشوار مدیران مدارس و کوشش در جهت رفع چالشهای مدیران مدارس، همچنین اهمیت مستند سازی و بهرهگیری از تجارب مدیران مدارس را مورد تاکید قرار دادند.
Introduction: The present research has studied the difficult experiences of primary school principals in Urmia with a qualitative approach. research methodology: The method used was descriptive phenomenology. The researcher used thematic analysis method to analyze the data, thus identifying 88 difficult experiences of primary school principals and in the areas of students, parents, educators, school management, offices and educational districts, upstream and class decision makers. Were classified. In order to meet the objectives of the research, hierarchical analysis, Friedman test and t-test were used. The results showed that the student domain with a coefficient of 0.318 has the highest priority and the upstream domain with a coefficient of 0.078 has the lowest priority. Also, the index of "dependence of many projects on specific people and their silence after changing the position of the owner of the idea" was among the experiences with the highest priority and the index of "multiple circulars and plans for implementation at the school level" were among the experiences with the lowest priority. In this study, the status of all indicators except a few indicators such as lack of motivation and apathic of teachers to the education process were more favorable. Findings: The results and findings of this study emphasized the need to pay attention to the difficult experiences of school principals and try to meet the challenges of school principals, as well as the importance of documenting and benefiting from the experiences of school principals.
Austin, J. (2013). The humble and the humbled: a grounded theory of humility in organizational leadership. International University of Professional Studies.
Azizi , Ishaq Ali. (2009). Challenges of school management in small schools. School Management Growth, 67, 8–11. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1104033 [Persian]
Bayar, A. (2016). Challenges Facing Principals in the First Year at Their Schools. Universal Journal of Educational Research, 4(1), 192–199. https://doi.org/10.13189/ujer.2016.040124
Bergman, A. B., Powers, J., & Pullen, M. L. (2010). The Survival Kit for the Elementary School Principal (illustrate). Corwin Press.
Clark John W Creswell ؛ Vicki L Plano. (2007). Designing and Conducting Mixed Methods Research. SAGE Publications.
Cornelius, J. L., & Cornelius, J. P. (2012). the Challenges of Public School Administrators in the New Millen.
Creswell, J. W., & Clark, V. L. P. (2007). Designing and Conducting Mixed Methods Research. SAGE Publications.
Helal, M., & Coelli, M. (2016). How Principals Affect Schools (Issue 11). https://melbourneinstitute.unimelb.edu.au/downloads/working_paper_series/wp2016n18.pdf
http://jrre.psu.edu/wp-content/uploads/2018/03/34-2.pdf
Janabi, A., Khodaei, A., Hosseini, M.(2019). Multi grade primary schools classes management in Germi City; pathology and solutions. Journal of New Approaches in Educational Administration,10(39), 49-64[In Persian].
Lee-Piggott, R. (2014). Being ‘The Principal’: one beginning principal’s practices, challenges and feelings. University of Nottingham, Jubilee Press.
Mashayekhi, Z., Nadi, M.A., Karimi, F.(2020). provide a model for successful elementary school leadership based on grounded theory (GT). Journal of New Approaches in Educational Administration,11(44), 181-210[In Persian].
Mirzaei, Abdollah; Mirzaei,Tahereh.(2016). Problems and Challenges of Executive Management in Rural and Multiple Schools, 3rd International Conference on New Research in Management, Economics and Humanities, Batumi - Georgia, Leading Karin Conference Institute, https: //www.civilica.com/Paper-ICMEH03-ICMEH03_054.html [Persian]
Moradi Pardanjani, H. A., Dinashi, S., Abdali, F., & Safi Khani, Gh. (2014). School-based management, challenges and problems ahead in Iran. The first national electronic conference on applied and research approaches in humanities and management. Retrieved from https://www.civilica.com/Paper-NCHM01-NCHM01_041.html [Persian]
Moustakas, C. (1994). henomenological research methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
Ngithi, G. Nyaga (2013). Administrative Challenges Faced by Primary School Head Teachers in Management of Pupils in Embakasi District (Kenyatta University). Retrieved from http://ir-library.ku.ac.ke/bitstream/handle/123456789/7037/Gladys Nyaga Ngithi.pdf; sequence=3
Preetika, B., & Priti, J. (2013). A Descriptive Study on the Challenges faced by a School Principals. International Research Journal of Social Sciences. ISSN Int. Res. J. Social Sci, 2(5), 2319–3565.
Qasemi Aqdami, M. (2016). Selection and appointment of school principals (study of the situation of school principals in Chaharmahal and Bakhtiari province). Third International Conference on New Research in the Humanities Retrieved from https://www.civilica.com/Paper-MRHCONF03-MRHCONF03_125.html [Persian]
Sogunro, O. A. (n.d.). ERIC - EJ986807 - Stress in School Administration: Coping Tips for Principals, Journal of School Leadership, 2012-May. Retrieved July 2, 2019, from https://eric.ed.gov/?id=EJ986807
Wieczorek, D., & Manard, C. (2018). Principal Leadership and the Context of Rural Schools. 34(2).
Wise, D. (2015). Emerging challenges facing school principals. NCPEA Education Leadership Review 16(2), 103-115.
_||_