بررسی و تبیین پیشایندهای رشد حرفهای همکارانه در سازمان های آموزشی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
اکرم صفری
1
(دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی)
بیژن عبدالهی
2
(دانشیار مدیریت آموزش، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران - ایران)
عبدالرحیم نوه ابراهیم
3
(استاد مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران)
حسن رضا زین آبادی
4
(دانشیار مدیریت آموزش، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران - ایران)
کلید واژه: معلمان, رشد حرفهای همکارانه, رشد حرفهای مستمر, گروههای آموزشی,
چکیده مقاله :
با توجه به اینکه، رشد حرفهای و ارتقاء فرهنگ همکاری از عناصر مهم در اثربخشی سازمانهای آموزشی محسوب میشوند، پژوهش حاضر با هدف بررسی و تبیین پیشایندهای رشد حرفهای همکارانه، بهمنظور ایجاد یک چارچوب مفهومی مناسب با رویکرد کیفی انجام یافت. مشارکت کنندگان با شیوه هدفمند (تعداد17 نفر) و از بین اساتید دانشگاه، کارشناسان گروههای آموزشی، مدیران آموزش و پرورش و معلمان شهر تهران تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته و عمیق گردآوری شدند. تحلیل دادهها با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا(کدگذاری باز، محوری و انتخابی) انجام گرفت. نتایج نشان دادند که عوامل مؤثر در رشد حرفهای مبتنی بر همکاری معلمان شامل: عامل مدیریتی با مقوله های «دانش در زمینه کار گروهی»، «اخلاق حرفهای»، «باوربه کار تیمی» و«حمایت و پشتیبانی»، عامل ساختاری با مقوله های «الزامات زمینه ای(تسهیل گر/ حمایتی)» و «الزامات فرآیندی ( تصمیمگیری، کنترل و روابط )»، عامل فرهنگی با مقوله های «ارزش ها و هنجارها»، «اهداف و مأموریت مشترک» و «روحیه جمع گرایی» و عامل معلمان با مقولههای «ویژگیهای رفتاری و شخصیتی»، «داشتن تفکر جمعی و زمینه اجرایی آن» و «مهارتهای ارتباطی» می باشد. یافتههای این پژوهش اهمیت توجه به عوامل موثر در رشد حرفهای همکارانه را در سازمانهای آموزشی مورد تأکید قرار میدهد.
The main objective of this paper is to examine the antecedents of work-based professional development of teachers in order to create a proper conceptual framework and developing the theoretical basis in this field. The qualitative research was conducted. Targeted approaches participants (17 people) and among university professors, experts, departments, Director of Education and teachers in Tehran were selected to achieve theoretical saturation. Data were collected using semi-structured interviews and in-depth. Data analysis using inductive content analysis technique (open coding, axial and selective) were studied. The results showed that factors contributing to the professional development of teachers based on cooperation include: 1) management agent with the categories of "knowledge in the field of teamwork", "professional ethics", "belief in teamwork" and "support", 2) Operating structural categories "basic requirements (facilitators / support)" and "process requirements (decision-making, control and relations)", 3) cultural factor in the concept of "values and norms", "common goals and missions" and " spirit of collectivism "and 4) the categories of teachers 'behavior and personality characteristics", "collective thinking and executive fields' and 'communication skills' are.
_||_