مقایسه کاربست فناوری آموزشی در روشهای تدریس آموزش زبان انگلیسی استادان زن در دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامیشیراز
محورهای موضوعی : فصلنامه زن و جامعه
1 - استادیار گروه زبان های خارجی واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
کلید واژه: فناوری آموزشی, روش تدریس (ارتباطی),
چکیده مقاله :
استفاده مناسب از فناوری آموزشی در فرایند یاددهی – یادگیری میتواند به ارتقاء و بهبود تدریس و نیز دستاوردهای یادگیری بیانجامد. استفاده از فناوری در کلاس درس حالتهایی گوناگون را دربر میگیرد که میتوان آنها را بر یک طیف قرار داد. به شکلی که یک سوی آن به کاربردن پاورپوینت و در سوی دیگر، استفاده از سامانههای یادگیری الکترونیکی آمیخته قرار داشته باشد. در این صورت تمام حالتهای یاد شده ممکن است به بهبود تدریس و نیز ارتقای یادگیری بیانجامد. این پژوهش با هدف بررسی کاربست فناوری آموزشی در روش های تدریس آموزش زبان انگلیسی در بین استادان زن در دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی انجام گرفت. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش شبه آزمایشی بود. جامعه آماری شامل 65 استاد زن (36 نفر در دانشگاههای دولتی و 29 نفر در دانشگاه آزاد اسلامی) بودند که با روش نمونه گیری در دسترس و هدفمند انتخاب و مورد استناد قرار گرفتند. دادههای مورد نیاز این پژوهش از یک پرسشنامه محقق ساخته که از دو بخش روش های تدریس و فناوری آموزشی با پایایی مناسب (آلفای کرونباخ 97/0 ) گردآوری شدند. دادههای بدست آمده از روشهای آماری توصیفی- آزمون تی مستقل و آزمون خی دو تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان دادند که روش تدریس ارتباطی در دانشگاه دولتی و آزاد اسلامی بیشترین استفاده و روش تدریس شنیداری کمترین کاربرد را در هر دو دانشگاه داشته است. نتایج نشان دادند که تفاوتی معنادار بین بکارگیری روشهای تدریس در دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی وجود دارد. همان گونه که آمار توصیفی نشان می دهد، تفاوت معنا دار بیشتری در دانشگاههای دولتی در استفاده از روشهای تدریس مستقیم، گروهی، فیزیکی کامل، روش تدریس ارتباطی و کارمحور نسبت به دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد. افزون بر این، تدریس زبان انگلیسی با استفاده از فناوری آموزشی در انگیزش دانشجویان نسبت به یادگیری مؤثر است و در این زمینه تفاوتی معنادار بین دانشگاه دولتی و آزاد اسلامی وجود دارد. همچنین، استادان زن دانشگاه آزاد اسلامی در تدریس زبان انگلیسی چاپگر، اسکنر و کلاس مجازی را در فرایند یاددهی نسبت به همتایان خود در دانشگاه دولتی بیشتر بکار میگیرند. روی هم رفته، در این مقایسه سهم دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه کاربست فناوری آموزشی در تدریس زبان انگلیسی بیشتر نمایان است.
Appropriate uses of information technology in teaching-learning process can promote the quality of teaching and lead to learning achievements. However, there are various types of information technology used in classrooms which can be included on one spectrum. A side of which consists of power-point and the other side consists of mixed electronic learning systems. Despite this, all mentioned types might not end up in improvement of learning and teaching quality. This study was an attempt to compare of technology usage by female English language teachers in state university and Islamic Azad University in Shiraz. This study is functional and semi experimental. The participants of this study included 65 English language teachers, (36 in state university and 29 in Islamic Azad universities) they were selected through convince sampling method. To collect the required data the questionnaire was made by the researcher on a five-point Likert scale. Cronbach’s alpha coefficient indicated .97 the reliability of the questionnaire. The collected data were analyzed through, Independent T-test, Pearson Chi-square test. The findings of this study revealed that the most used English language teaching method was communicative and the least used method was audio-lingual method in both state and Islamic Azad universities. As the results showed that there is more significance difference between English language teaching methods in state university than in Islamic Azad University. Moreover, using technology in English language teaching methods increased language learning motivation, there is a significance difference between state university and Islamic Azad university, Educational technologies like virtual class, printer, and scanner were used more by female teachers in Islamic Azad University than state university. Results showed that Islamic Azad University employed technology more than did those at the State University.
- Abbasi, M., Ahmadi, Gh.R., & Lotfi, A.R. (2009). The Problems of English learning students of Esfahan from teachers views. Knowledge and Rescarch of Educational Sciencs (Curriculum), (22). 141-156 (in Persian)
- Absalom, M., & Mariolian, P.M. (2004). Email communication and language learning at university: An Australian case study. Computer Assisted Language Learning, 17(3-4), 4.3-440
- Baki, B.E., & Ademir, O. (2010). A Comparison of undergraduate students English vocabulary Learning: Using mobile phone and flash cards, 9 (3).
- Bazargan, M. (2003). Information technology context of reforms in education. Tehran: Institule of Technological Educational Development of Smart Schools. Edith oneth (in Persian)
- Beiramipour, A., Liaqatdar, M., & sharif, M (2008). Survey the efficiency efficiency of teching – learning process and evaluating English curriculum in high school section of shiraz city. Educational Modern Thoughts Magazine, 4(4), 73-94 (in Persian)
- Chen, C. M. , & Chung, C. J (2007). Personalized mobile English vocabulary learning system based on item response theory and learning memory eycle. Computers Education, 51, 624-645
- Dempster, F. N. (1987). Effects of variable encoding and spaced presentations on vocabulary learning. Journal of Educational Psychology. 79, 162-170.
- Fang Shang, H. (2005), Email dialogue joumaling: Attitudes and impact on L2 reading perfomance. Educational studies, 31(2), 197-212
- Fang Shang, H. (2007). An exploratory study of e-mail application FL Writing Perfom once. Computer Assisted Language Learning, 20 (1), 79-96.
- Greene, R.L. (1989). Spacing effects in memory: Evidence for a two – process account. Journal of Experimental Psychology: Learning. Memory and Cognition, 15, 371-377.
- Jacobsen, D. M. (1998). Adoption patterns of faculty who integrate computer technology for tecaching and learning in higher education Retrieved form http://www.acs. Ucalgary.cca/~dmjacobs/phd/phd results.html.
- Lai, CH.H, Luo, P.P., Liu, H. CH., & Liang, J.S. (2010). Can e-mails as reminder enhance English learning on the English learning system? In Wong. S. L et al. (Eds) (2010). Proceedings of the 18th International Conference on Computers in Education. Putrajaya, Malaysia: Asia Pacifie Society for Computers in Education.
- Montazer, Gh. A., & Diani, M. H. (2003). Virtual university. Quarterly LIS, 6(1), 1-10 (in Persian)
- Pishghadam, R. (2009). Language learning strategies in relation to gender and strategies for learning for learning Alblran's English language learners. Journal of the Faculty of Letters and Humman Sciences. University of Tabriz, 51 (2), 46-23. (in Pesian)
- Pover, T., & Shrestha, P. (2010). Mobile technologies for English language learning: Anexplor ationih the con the con text of Bangladesh.
- Rau,. P.P. Gao. Q., & Wu,. L. M. (2008). Using mobile communication technology in high school education: Motivation, pressure, and learning performance. Computers & Education, 50 (1), 1-22
- Slockwell, G. (2003). Effects of topic threads on sustainabitity of email interactions between native speakers and nonnative speakers. ReCALL 15(1), 37-50.
- Stone, A., Lynch, K., & Poole, N. (2003). A case for using mobile Internet and telephony to support community networks and networked learning in Tanzania. Paper Presentation, ICOOL 2003, Internatiocal Conference on Online and Open Learning.
- Thornton, P., & Houser. C. (2005). Using mobile phones in English education in Japan. Journal of Computer Assisted Learning. 21, 217-228
- Wood. J. (2001). Can software support children's vocabulary development? Language Learning & Technology. 1, 166-201
_||_